ارسال به دیگران پرینت

اسپری‌کردن و افشاندن مواد ضدعفونی در فضاهای عمومی توصیه نمی‌شود

در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده است: «اسپری‌کردن و افشاندن مواد ضدعفونی در فضاهای عمومی مثل خیابان‌ها یا بازارها به منظور کشتن ویروس کووید-١٩ یا سایر پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زا توصیه نمی‌شود؛ زیرا مواد ضدعفونی‌کننده بر روی خاک و سنگ‌ها و مواد آلی غیرفعال می‌شود.» در ادامه این گزارش آمده است: «حتی در صورت فقدان مواد آلی اسپری مواد شیمیایی به صورتی که همه سطوح را بپوشاند، نیازمند آن است که مدت زمان کافی در آنجا به صورت فعال باقی بماند تا پاتوژن‌ها را غیرفعال کند.»

 اسپری‌کردن و افشاندن مواد ضدعفونی در فضاهای عمومی توصیه نمی‌شود

[مجتبی پارسا] حدود ٥ ماه از انتشار و گسترش ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. حدود ٥‌میلیون نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا شده و بیش از ٣١٣‌هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. با این حال اما از همان روز اول، هر چه زمان می‌گذشت و تحقیقات و مشاهدات بیشتر می‌شد، بسیاری از حرف‌ها و ادعاهای پیشین نقض می‌شد. ابتدا گمان می‌رفت که جوانان به این بیماری مبتلا نخواهند شد، اما چیزی نگذشت که دیدیم کودکان هم می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند. سپس گفته شد که فقط افرادی جان خود را از دست می‌دهند که مشکلات ریوی، قلبی یا بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی داشته باشند باز هم چیزی نگذشت که این ادعا نقض شد؛ بسیاری از افراد سالم جان خود را از دست دادند و پیرمردها و پیرزن‌های مریض از بیماری جان سالم به ‌در بردند.

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین ترس جهان در حال حاضر خودِ ویروس کرونا نیست بلکه «ناشناختگی» این ویروس است. ویروسی که ظاهرا به راحتی شناخته نمی‌شود و از همین‌ روست که نمی‌توان واکسن آن را ساخت.

حالا سازمان بهداشت جهانی بار دیگر در رد گمان‌های پیشین اعلام کرده خیابان‌ها و پیاده‌روها «منبع عفونت ویروس کرونا» نیستند و ضدعفونی‌کردن آنها نه‌تنها هیچ کمکی به مقابله با کرونا نمی‌کند، بلکه برای سلامت انسان هم مضر است. بسیاری از کشورها یکی از راه‌هایی که برای مقابله با کرونا در پیش گرفته‌اند، ضدعفونی‌کردن خیابان‌ها و پاشیدن مواد ضدعفونی به پیاده‌روهاست. حالا سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که این کار باعث از بین‌ رفتن ویروس کرونا نمی‌شود و برای سلامت انسان‌ها خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت. سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که در مورد ضدعفونی و پاک‌کردن سطوح به‌عنوان یک عمل واکنشی در مقابل کرونا منتشر شده می‌گوید اساسا اسپری‌کردن مواد ضدعفونی بی‌فایده است. در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده است: «اسپری‌کردن و افشاندن مواد ضدعفونی در فضاهای عمومی مثل خیابان‌ها یا بازارها به منظور کشتن ویروس کووید-١٩ یا سایر پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زا توصیه نمی‌شود؛ زیرا مواد ضدعفونی‌کننده بر روی خاک و سنگ‌ها و مواد آلی غیرفعال می‌شود.» در ادامه این گزارش آمده است: «حتی در صورت فقدان مواد آلی اسپری مواد شیمیایی به صورتی که همه سطوح را بپوشاند، نیازمند آن است که مدت زمان کافی در آنجا به صورت فعال باقی بماند تا پاتوژن‌ها را غیرفعال کند.» سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که خیابان‌ها و پیاده‌روها به‌عنوان «منابع آلودگی و عفونت کووید-١٩» در نظر گرفته نمی‌شوند و جدا از این مسأله، اسپری‌کردن مواد ضد عفونی‌کننده، برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است. در ادامه این گزارش تأکید شده که اسپری‌کردن مواد ضدعفونی‌کننده بر بدن افراد «به هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی» توصیه نمی‌شود: «این کار می‌تواند به لحاظ جسمی و روانی آسیب‌زا باشد و از سوی دیگر باعث نمی‌شود که احتمال انتقال بیماری از طریق تماس با فرد بیمار یا قطرات کوچک آب دهان بیمار کم شود.»

این گزارش اضافه کرده، اسپری کُلر یا سایر مواد شیمیایی سمی بر روی افراد باعث سوزش چشم و پوست، برونکاسپاسم (نوعی اختلال ریوی) و مشکلات دستگاه گوارش می‌شود. این سازمان بهداشتی همچنین با استناد به مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته، در مورد اسپری‌کردن مواد ضدعفونی‌کننده بر روی سطوح در فضاهای بسته هشدار داده و گفته است اسپری مواد ضدعفونی‌کننده اگر مستقیم نباشد، هیچ اثری ندارد. به این معنا که به‌ طور مثال اگر شما روی میز ناهارخوری‌تان را اسپری می‌زنید، دقیقا همان‌جایی که مواد ضدعفونی‌کننده روی آن ریخته، پاک می‌شود اما اطراف آن همچنان می‌تواند آلوده باشد:   «اگر قرار است از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید باید با کمک یک پارچه آغشته به مواد باشد». ویروس کووید-١٩ بر روی سطوح قرار می‌گیرد. با اینکه تاکنون بیش از ٣١٣‌هزار نفر در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند و مطالعات زیادی در حال انجام بر روی این ویروس است، اما هنوز هیچ منبع موثقی برای ما وجود ندارد که نشان دهد این ویروس بر روی سطوح مختلف دقیقا تا چه مدت زمانی زنده می‌ماند. گر چه مطالعات تاکنون نشان داده‌اند که این ویروس بر روی سطوح مختلف تا چند روز هم زنده می‌ماند اما در هر حال این مدت زمان‌ها کاملا نظری و تئوری است زیرا در شرایط آزمایشگاهی اندازه‌گیری شده‌اند و برای تعمیم به جهان واقعی باید احتیاط بیشتری به خرج داد.

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه