ارسال به دیگران پرینت

مرگ ده‌ها هزار نفر هزینه بازگشایی اقتصاد در آمریکا

فائوچی به خبرگزاری سی.ان.ان می‌گوید: «این تعادل در مورد چیزی است که انتخاب آن بسیار دشوار است. اینکه چه تعداد مرگ، چه تعداد ابتلا را حاضرید، بپذیرید تا به آنچه می‌خواهید برسید؟ به شرایط نرمال و عادی؟ من احساس می‌کنم که یک مسئولیت اخلاقی دارم که همه اطلاعاتم را در اختیار مردم قرار دهم تا آنها انتخاب خود را انجام دهند»

مرگ ده‌ها هزار نفر هزینه بازگشایی اقتصاد در آمریکا

[مجتبی پارسا] پرزیدنت دونالد ترامپ حالا به خوبی می‌داند که در ازای بازگشایی اقتصاد در آمریکا، جان ده‌ها هزارنفر دیگر در میانه پاندمی کرونا که در حال بدترشدن است، از بین خواهد رفت. با این حال به نظر می‌رسد که ترامپ حاضر است این هزینه را بپردازد، گرچه شاید نخواهد این را به مردم آمریکا بگوید.

آمارها و تلفات جدید روز دوشنبه نشان داد که بسیاری از آمریکایی‌ها بی‌دلیل خوشبین هستند و به خاطر از بین‌رفتن بیش از ٣٠میلیون شغل، تلاش می‌کنند که اقتصاد را بازگشایی کنند. اشتغال چیزی بود که ترامپ برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار به آن امید بسته بود.

به گزارش سی.ان.ان، دستور ماندن در خانه باعث شده که سرعت رشد و گسترش ویروس در بیمارستان‌های نیویورک و کالیفرنیا، بسیار کم شود اما هنوز موفق نشده‌اند جلوی این ویروس را بگیرند و حدود یک‌ماه است که هر روز ٣٠هزار مورد جدید ابتلا تأیید می‌شود. شواهد جدید درباره شمار احتمالی قربانیان کووید-١٩ درحالی بیرون می‌آید که ترامپ دور از انظار عمومی و رسانه‌هاست و کسی نمی‌تواند از او این سوال را بپرسد که با وجود شواهد وحشتناک، چرا اصرار به بازگشایی مجدد اقتصاد دارد. ترامپ که در طول سه‌ماهه گذشته به فکر شرایط سیاسی خود بوده، بار دیگر روز دوشنبه در توییتر فریاد پیروزی سر داد و نوشت که «بازخوردهای فوق‌العاده‌ای» را در مورد مدیریت ویروس دریافت کرده است.

یک مدل جدید طراحی‌شده در دانشگاه واشنگتن، که پیشتر هم توسط کاخ سفید مورد استفاده قرار گرفته بود و نشان می‌داد که تا پایان ماه آگوست حدود ١٣٤هزار آمریکایی جان‌شان را از دست خواهند داد، پیش‌بینی جدیدی را منتشر کرده که نمایانگر تأثیر کرونا روی جان مردم پس از بازگشایی اقتصاد است. این تخمین‌ها نشان می‌دهد که با بازگشایی اقتصاد و کسب‌وکارها، تعداد مرگ‌ومیر دوبرابر آن‌ چیزی خواهد بود که پیشتر تصور می‌شد.

پیش‌نویسی از یک گزارش داخلی توسط مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا به دست نیویورک‌تایمز رسیده که روایت کاخ سفید را مبنی بر اینکه «از بدترین شرایط پاندمی عبور کرده‌ایم و حالا زمان بازگشایی اقتصاد است» نقض می‌کند. این پیش‌نویس می‌گوید که درصورت بازگشایی کسب‌وکارها، آمار مرگ روزانه تا ماه ژوئن به روزی ٣هزار نفر خواهد رسید؛ یعنی دوبرابر نرخ مرگ روزانه کنونی.

این آمارها نشان می‌دهد که همه‌گیری در بسیاری از ایالت‌ها در حال وخیم‌ترشدن است و هیچ توجیه علمی برای بازگشایی کسب‌وکارها، رستوران‌ها و کافه‌ها وجود ندارد. این گزارش نشان می‌دهد که فرمانداران ایالت‌ها به خاطر فقدان کیت‌های آزمایش کافی، موفق به شناسایی همه بیماران نمی‌شوند و با تصوری غلط، ایالت‌ها را بازگشایی می‌کنند. دکتر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید فرضیات پشت مدل‌های جدید را نمی‌داند، اما می‌گوید، پیش‌بینی مدل‌ها در مورد اینکه بازگشایی کسب‌وکارها باعث افزایش گسترش کرونا خواهد شد، احتمالا درست است. فائوچی به خبرگزاری سی.ان.ان می‌گوید: «این تعادل در مورد چیزی است که انتخاب آن بسیار دشوار است. اینکه چه تعداد مرگ، چه تعداد ابتلا را حاضرید، بپذیرید تا به آنچه می‌خواهید برسید؟ به شرایط نرمال و عادی؟ من احساس می‌کنم که یک مسئولیت اخلاقی دارم که همه اطلاعاتم را در اختیار مردم قرار دهم تا آنها انتخاب خود را انجام دهند.»

انتخاب سخت میان «زندگی» و «موفقیت»

تاکنون حدود ٧٠هزار نفر جان خود را در آمریکا بر اثر کرونا از دست داده‌اند و اینها تنها قربانیان بدترین بحران ١٠٠ساله اخیر نیستند. ٣٠میلیون آمریکایی به خاطر بحران کرونا از کار بیکار شده‌اند و به لحاظ اقتصادی هم توجیهی برای بسته‌بودن کسب‌وکارها در این شرایط وجود ندارد. حالا ترامپ و سایر فرمانداران و رهبران محلی و ایالتی پس از هفته‌ها قرنطینه اجتماعی و آسیب‌های اقتصادی، با انتخاب‌های ترسناکی روبه‌رو شده‌اند.

داده‌های روز دوشنبه نشان می‌دهد که با وجود اینکه هیچ چشم‌اندازی برای واکسن کرونا وجود ندارد، بازکردن کسب‌وکارها و اقتصاد، انتخاب بسیار بدی میان دوراهی «درد نسبی بیماری» و «پژمردگی اقتصادی» است.

کریس کریستی، فرماندار پیشین نیوجرسی به سی.ان.ان می‌گوید: «البته که هرکسی می‌خواهد جان انسان‌های بیشتری حفظ شود، اما سوال اینجاست که تا کی می‌خواهید به این وضعیت تعطیلی کسب‌وکارها ادامه دهید؟ تا همیشه؟»

او در ادامه می‌گوید: «ما باید اجازه دهیم که این مردم سر کار بروند چراکه اگر نگذاریم کار کنند، زندگی آمریکایی را در این خانواده‌ها نابود کرده‌ایم و سال‌های زیادی طول خواهد کشید که بتوانیم اقتصادمان را احیا کنیم.»

با این حال ترامپ ترجیح می‌دهد درجهانی زندگی کند که بیشترین امیدها را به نفع آینده سیاسی او رقم می‌زند. او در ابتدا می‌گفت که این بحران هیچ آسیبی به آمریکا نخواهد رساند و هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما بعدها تقصیرها را گردن چین انداخت که حقایق را پنهان کرده است. او سپس آژانس‌های اطلاعاتی و زیردستان آنها را مقصر دانست که تا اواخر ژانویه او را در جریان این ویروس قرار نداده بودند. با این حال، حتی اگر حرف‌های ترامپ در مورد اطلاع‌رسانی دیرهنگام درست باشد، پوشش‌های خبری به اندازه کافی زیاد بود که وقوع این پاندمی را محتمل بداند. ترامپ که همواره می‌گوید: «انتهای این مسیر تاریک، روشن است.» حالا اصرار به بازشدن شهرها و کسب‌وکارها دارد: «تقریبا همه ایالت‌ها درحال حرکت در مسیر درستی هستند. من دوست دارم که تعطیلی آنها برداشته شود. آنها باز خواهند شد. آنها به سرعت و با امنیت کامل باز می‌شوند.»

انتخاب میان سقوط اقتصاد- که ممکن است با شکست ترامپ در انتخابات همراه شود- یا همه‌گیری بیماری و بالارفتن آمار مرگ‌ومیر در این کشور، انتخاب سختی است که ترامپ باید انجام دهد. آینده سیاسی او به این انتخاب بستگی دارد.

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه