ارسال به دیگران پرینت

آغاز فرایند تولید پادتن اختصاصی علیه کرونا در ایران

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به آغاز تولید پادتن اختصاصی علیه کرونا گفت:​ تست پایداری آن و مجوز آن حدود یک تا دو ماه طول می کشد، اما در مرحله ابتدایی تولید این پادتن، موفق بوده ایم.

آغاز فرایند تولید پادتن اختصاصی علیه کرونا در ایران

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه تولید پادتن اختصاصی علیه ویروس کووید ۱۹ از یکشنبه ۱۴ اردیبهشت در کشورمان آغاز شد، گفت:​ تست پایداری آن و مجوز آن حدود یک تا دو ماه طول خواهد کشید، اما در مرحله ابتدایی تولید این پادتن، موفق بوده ایم.

مصطفی قانعی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: سلامت تزریق پلاسمای خون بهبود یافتگان بیماری کرونا به بیماران، مورد تایید قرار گرفته است، اما میزان کارآیی آن در مطالعه دیگری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: جنجالی بر سر داروی «فاویپراویر» بر پا شد، اما با تحقیق چند استانی و بسیار دقیق و علمی این موضوع بررسی شد و نتایج تحلیل‌ها نشان داد به هیچ وجه این دارو در لیست دارو‌های کرونا در کشورمان قرار نخواهد گرفت.

او گفت: نتایج اولیه داروی «رمدسیویر» بررسی شد که نشان داد آن چیزی که آمریکایی‌ها درباره این دارو می‌گویند صحت ندارد چین هم تلاش کرد که این داروی آمریکایی را بر زمین بزند و در فضای جنگ رسانه‌ای وارد شد تا علمی؛ بنابراین این دارو هم در پروتکل کشورمان قرار نگرفت.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: داروی «رمدسیویر» در حال طی مراحل تولید است و ممکن است در کشورمان، این دارو برای کرونا تایید شود یا نشود و این موضوع به مطالعه جدی بالینی نیاز دارد، اما نتایج اولیه تایید کننده این دارو برای درمان کرونا نیست.

دکتر قانعی افزود: ترکیبی از سه دارو برای درمان بیماری کرونا در کشورمان در حال آزمایش بالینی است، اما نتایج آن هنوز نیامده است.

وی اضافه کرد: پنج کشور در انجام مداخلات بالینی داروی درمان کرونا در رتبه نخست جهان هستند که ایران جزو این پنج کشور است و تا سه ماه آینده کشور ما هم سهم درمانی و تشخیص بیماری کرونا خواهد داشت و بالغ بر ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در کشورمان در این زمینه در حال انجام است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه نسبت به روز‌های نخست در موفقیت درمان پیشرفت کرده ایم، گفت: شواهد قطعی داریم که میزان بستری در کشورمان کاهش یافته است و در آی سی یو موفق‌تر بودیم.

دکتر قانعی افزود: درمان سلول‌های بنیادی از جمله مدرن‌ترین درمان‌ها بود که در کشورمان اجرایی شد.

وی ادامه داد: ترکیبی از دارو‌های گیاهی هم در کشورمان آزمایش بالینی شد و بر روی برخی بیماران کرونا، اثر مثبت داشته است.

قانعی گفت: واکسن ایرانی آنفلوآنزا، امسال یا سال آینده در کشورمان با شیوه جدید و نوترکیب تولید خواهد شد و آمادگی‌های لازم برای این منظور ایجاد شده است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: با توجه به اینکه رفتار‌ها و مراقبت‌های بهداشتی مردم، بهتر شده است پیش بینی می‌کنم امسال در مقابله با بیماری آنفلوآنزا، موفق‌تر باشیم و همه گیری آن کم شود.

قانعی اضافه کرد:​ ادله علمی قوی وجود ندارد که بیماری کرونا، موج دوم و یا سوم داشته باشد، اما پیش بینی‌های لازم و آمادگی در این باره وجود دارد.

وی با بیان اینکه شواهدی مبنی بر جهش ویروس کرونا به این زودی نداریم، اما منتفی نیست، گفت:​ مطالعات ما نشان می‌دهد به تدریج قدرت بیماری زایی ویروس کرونا کمتر می‌شود و سیر نزولی را طی خواهد کرد.

دکتر قانعی افزود: در دنیا چندین واکسن برای ویروس کرونا در حال مطالعه است و ما برای هر کدام از آن‌ها در کشورمان قرارداد‌های داخلی را بسته ایم و در حال کار بر روی آن هستیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با حضور در این برنامه با اشاره به آمار نزولی مبتلایان و جان باختگان بیماری کرونا در کشورمان گفت: این ویروس جلوتر از علم ما حرکت می‌کند و قدرت بیماری زایی، ماندگاری و از بین رفتن آن هنوز روشن نیست.

محمد اسماعیل اکبری افزود: اگر فاصله گذاری و اصول بهداشتی فردی و جمعی رعایت نشود احتمال افزایش بیماران کرونا وجود دارد، اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد این بیماری به این زودی ریشه کن نمی‌شود.

وی اضافه کرد: با همت خوب کادر درمانی و مردم و با مدیریت استثنایی و پشتیبانی مقام معظم رهبری، وضعیت کشورمان از نظر مقابله با بیماری کووید ۱۹ از بسیاری از کشور‌های دیگر بهتر است.

اکبری گفت: فعلا دارویی قطعی برای درمان کرونا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ساختار‌های جمعیتی در کشور‌های غربی، ساختار سالمندی است، افزود: وضع ما در حال حاضر از این نظر خوب است و حدود ۲۵ سال دیگر به فلاکت سالمندی آن‌ها دچار خواهیم شد بنابراین امیدواریم مقامات سیاسی کشور، این موضوع بسیار بدتر از موضوع کرونا را جدی بگیرند.

اکبری ادامه داد: ساختار‌های اجتماعی کشور‌های مدعی، نئولیبرالیسم و اقتصاد بازار آزاد است و افراد احساس دینی نسبت به جامعه نمی‌کنند و این مهم‌ترین مولفه‌ای است که غربی‌ها را با بیماری کرونا بر زمین زد.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نظام سوسیالیستی که مردمی‌تر هستند موفق‌تر بودند.

اکبری گفت: کشوری مانند آمریکا که حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت آن، هیچ پشتوانه اجتماعی بیمه‌ای ندارد و بهداشت و درمان او رایگان نیست دچار مشکل می‌شوند و ورشکستگی آن‌ها هر روز بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد:​ تقریبا کشور‌های غربی مانند آمریکا ساختار استاندارد بهداشت و درمان ندارند.

اکبری با بیان اینکه کشور‌هایی موفق هستند که ساختار اجتماعی مردمی دارند، گفت: در کشورمان حواسمان به مردم است و مردم هم حواسشان به همدیگر است.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به قدمت ۶۰ ساله ساخت واکسن‌های مختلف در کشورمان افزود:​ در زمینه داروی درمان کرونا هم در کشورمان، ​ اقدامات خوبی انجام شده است.

وی درباره علت کم بودن آمار مبتلایان بیماری کرونا در کشور‌های حاشیه خلیج فارس گفت:​ جمعیت آن‌ها کم است. همچنین آن‌ها آمار واقعی مبتلایان را اعلام نمی‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در وزارت ورزش و جوانان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: جامعه ورزش از همان ابتدا سعی کرد با رعایت اصول و پروتکل و اندیشیدن تمهیدات لازم، کمترین آسیب را ببیند.

مهرزاد خلیلیان افزود: امیدواریم در این هفته درباره بازگشایی ورزش در فضای آزاد و ورزش‌های انفرادی و کم خطر، تصمیم گرفته شود.

وی در پاسخ به این که آیا احتمال برگزاری مسابقات فوتبال بدون حضور تماشاگر وجود دارد؟ گفت: باید صبر کنیم ببینیم شرایط، چگونه است و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا را اجرا می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در وزارت ورزش و جوانان افزود: ممکن است در شهر‌های با وضعیت سفید کرونا، ​برخی ورزشگاه‌ها با رعایت اصول بهداشتی، ​ باز شوند.

خلیلیان اضافه کرد:​ از مربیان و داوران حدود ۳۲ ورزشکار از جمله احسان حدادی از سراسر کشور به بیماری کرونا مبتلا شدند، اما آمار دقیقی نداریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با توجه به اهمیت تداوم آموزش و برای جبران کمبودی‌های یادگیری و در راستای عدالت آموزشی تصمیم گرفته شد مدارس در مناطق سفید و کم خطر از نظر بیماری کرونا باز شود و وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد اطمینان حاصل کند که مصوبه‌های درسی به دانش آموزان، آموزش داده می‌شود.

خانم رضوان حکیم زاده ادامه داد: با توجه به اقداماتی که انجام شده از زمان تعطیلی مدارس تاکنون، تلاش شده است موضوع تداوم آموزش در بستر‌های مختلف انجام شود، اما در مناطق کم خطر در پی این هستیم با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، ​ شرایطی را فراهم کنیم تا آموزش دانش آموزان در این مناطق انجام شود.

وی افزود: پیش بینی ما این است که برای ادامه تدریس محتوای درسی و برگزاری امتحانات در این مناطق، حدود یک ماه زمان لازم است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه