ارسال به دیگران پرینت

محرز: سیستم ایمنی زنان در برابر کرونا قوی‌تر از مردان نیست

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا جنسیت نمی‌شناسد و مردان و زنانی که دارای بیماری های زمینه‌ای هستند را یکسان درگیر می‌کند، گفت: اینکه عنوان می‌کنند سیستم ایمنی زنان قوی تر از مردان است باوری اشتباه است.

محرز: سیستم ایمنی زنان در برابر کرونا قوی‌تر از مردان نیست

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا جنسیت نمی‌شناسد و مردان و زنانی که دارای بیماری های زمینه‌ای هستند را یکسان درگیر می‌کند، گفت: اینکه عنوان می‌کنند سیستم ایمنی زنان قوی تر از مردان است باوری اشتباه است.

با شیوع ویروس کرونا، شایعه ابتلاء و افزایش فوت مردان نسبت به زنان هم اوج گرفت و شاهد ادعا، آمارهای منتشر شده از کشورهای مختلف عنوان شد تا آنجا که گزارش سازمان بهداشت جهانی هم نشان داد مردان بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از زنان احتمال مرگ به دنبال تشخیص ویروس کرونا را دارند.

در اعلام دلیل ابتلا هم انگشت اتهام به سمت ضعف سیستم ایمنی بدن مردان در مقایسه با قدرت سیستم ایمنی زنان نشانه رفت،  و در این حوزه، مردان، جنس ضعیف تلقی شدند.

به دنبال یافتن علت واقعی این مساله، خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا، به سراغ «مینو محرز» رفت و با وی درباره چرایی فوت بیشتر مردان نسبت به زنان در ابتلاء به ویروس کرونا به گفت و گو پرداخت.

محرز در این گفت وگو همه باورها از ضعف سیستم ایمنی مردان را رد کرد و علت های دیگری بر این امر برشمرد.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تماس و حضور بیشتر مردان با محیط بیرون از خانه، را نخستین دلیل ابتلاء و فوت بیشتر مردان در برخورد با ویروس کرونا عنوان کرد و یادآور شد: شاهدیم که زنان در حال حاضر بیشتر در خانه هستند ضمن اینکه تلاش می کنند در صورت خروج از خانه، تمامی نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند. اما مردان به دلیل شرایط معیشتی و اقتصادی، اوقاتی را در محیط کار و بیرون از خانه سپری می کنند که گاه این حضور بدون رعایت نکات بهداشتی و ایمنی است و همین امر سبب شده سریع تر به ویروس مبتلا شوند.

محرز با تاکید بر اینکه اختلاف زیادی میان زنان و مردان در ابتلا به ویروس وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایلی که عنوان می شود تعداد مردان بستری یا فوت شده در اثر ویروس کرونا بیشتر از زنان است به دلیل سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکی است.

وی توضیح داد: سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکی خطر ابتلا به بیماری های ریه و قلب، فشار خون بالا و سرطان را افزایش می دهد و همه این موارد بخصوص درگیر کردن ریه، احتمال ابتلا و بروز علائم شدید ویروس کرونا را تشدید می کند. آمارهای منتشر شده در جهان هم شاهد این امر هستند.

سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکی خطر ابتلا به بیماری های ریه و قلب، فشار خون بالا و سرطان را افزایش می دهد و همه این موارد بخصوص درگیر کردن ریه، احتمال ابتلاء و بروز علائم شدید ویروس کرونا را تشدید می کند. آمارهای منتشر شده در جهان هم شاهد این امر هستند.عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با یادآوری اینکه اختلاف جنسیت تاثیری بر ابتلا به این ویروس ندارد، اظهار داشت: علت این فوت ها، ربطی به فیزیولوژی بدن مردان ندارد و اینکه عنوان می کنند سیستم ایمنی زنان قوی تر از مردان است باوری اشتباه است. هر کس دارای بیماری زمینه ای باشد حال چه مرد و چه زن، به ویروس کرونا مبتلا می شود.

در تکمیل سخنان عضو ستاد ملی کرونا می توان به آمارهای سایر کشورهای جهان درباره میزان مصرف سیگار و مشروبات الکلی در مردان نسبت به زنان اشاره کرد آنجا که اختلاف میزان مرگ و میر مردان در چین بر اثر ابتلا به کرونا ۲.۸ درصد و در زنان ۱.۷ درصد اعلام شد حال آنکه در این کشور، ۵۰ درصد از مردان و کمتر از چهار درصد زنان سیگار می کشند.

همچنین مطالعات نشان می دهند احتمال کمتری وجود دارد که مردان از رژیم های غذایی سالم پیروی کنند یا در صورت نیاز به مراکز پزشکی مراجعه کنند. در نتیجه، مردان بیشتر از زنان از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و ریوی، سرطان، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ رنج می برند - همه این موارد می توانند منجر به علائم جدی تر ویروس کرونا شوند.

 ضمن اینکه احتمال کمتری وجود دارد که مردان از توصیه های بهداشتی از جمله شستن دست ها با صابون یا رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط کار پیروی کنند. نکاتی که تفاوت های مهم رفتاری بین جنسی را نشان می دهد نه قدرت یا ضعف سیستم ایمنی مردان را.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه