ارسال به دیگران پرینت

علی ربیعی سخنگوی دولت:

حوزه علمیه به ما فشاری وارد نکرده است

در حالی که برخی اخبار و اظهارنظرها حاکی از فشار به دولت برای بازگشایی اماکن مذهبی است اما علی ربیعی سخنگوی دولت گفت «ما از سوی نهادهای رسمی که متولی این کار هستند، مثل مدیریت حوزه علمیه قم فشاری نداشتیم.

حوزه علمیه به ما فشاری وارد نکرده است

شرق: در حالی که برخی اخبار و اظهارنظرها حاکی از فشار به دولت برای بازگشایی اماکن مذهبی است اما علی ربیعی سخنگوی دولت گفت «ما از سوی نهادهای رسمی که متولی این کار هستند، مثل مدیریت حوزه علمیه قم فشاری نداشتیم. سپاسگزاری می‌کنیم از همکاری کاملی که با ما دارند؛ من فکر می‌کنم در تاریخ حمایت مراجع از تصمیماتی که متخصصان امر در این زمینه اتخاذ کردند بی‌نظیر بوده است. البته برخی‌ها هم در این حوزه اظهارنظر می‌کنند که هیچ مسئولیتی ندارند».

این در حالی است که در روزهای گذشته رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رسانه‌های اصولگرا مانند کیهان، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد و حتی سخنگوی حوزه در یک اظهار نظر شخصی بابت بازنشدن اماکن مذهبی، زیارتی و مساجد به دولت اعتراض و انتقاد کرده بودند.

علی ربیعی با بیان اینکه مرجع اصلی تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی مجدد اماکن مذهبی و آموزشی وزارت بهداشت است، گفت: از آقای اعرافی سپاسگزاری می‌کنم که به عنوان نماینده حوزه خودشان و نمایندگانشان در این جلسات مشارکت می‌کنند. با نظر هم، پروتکل‌های بهداشتی اخذ می‌شود و تصمیماتی که تاکنون اخذ شده در مورد شهرهای سفید و مساجد بوده است.

ربیعی با تأکید بر اینکه فشارهایی از سوی حوزه علمیه در کار نبوده، در ادامه گفته ما توصیه می‌کنیم افرادی که تریبون‌های رسمی دستشان هست، اجازه دهند کارگروه‌های ذی‌ربط با فراغ بال و با آرامش تصمیم خود را بگیرند. این گفته ربیعی تأییدکننده این است که فشار وجود دارد ولی نه به صورت رسمی از ناحیه حوزه علمیه.

سخنگوی دولت گفته است: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در پابوسی حضرت امام رضا (ع) مشتاق‌تر از دیگری است؛ قطعا اعضای دولت، اعضای ستاد ملی، اعضای کارگروه‌ها، کادر وزارت بهداشت و درمان که در این زمینه مشورت می‌دهند، در برخی مواقع از مدعیان اشتیاقشان برای زیارت بیشتر است. خود دولت و رئیس‌جمهور در این زمینه حساسیت دارند. ما نمی‌توانیم در مورد زیارتگاه‌ها تصمیم بگیریم؛ چون فقط بحث زیارتگاه‌ها نیست که بگوییم همان‌جا را کنترل می‌کنیم. مسیر سفر، هتل‌داری، رستوران‌داری میان راه و مقصد، مسیر برگشت و دید و بازدیدها هم هست؛ مجموعه بزرگی است.

او گفت: در صورت گزارش‌های جدید و پروتکل‌های اطمینان‌بخش جدید، تصمیمات جدید را اعلام می‌کنیم. قطعا این تصمیات جدید در راستای دیدگاه‌های کارشناسی وزارت بهداشت و مورد توافق نمایندگان رسمی نهادهای مسئول که در مورد جان مردم هم پاسخگو هستند، گرفته می‌شود. افرادی هم هستند که اظهارنظر می‌کنند، اما مسئولیتی در قبال جان مردم ندارند.

 سخنگوی دولت در پایان در ارتباط با مراکز آموزشی هم گفت که هماهنگی‌های لازم میان دو وزارتخانه آموزش‌ و پرورش و آموزش عالی با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما الان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفته بود پس از بازگشایی مراکز تجاری و تفریحی، افراد متدین از عدم بازگشایی مساجد و حرم‌ها گلایه دارند. در هفته گذشته روزنامه کیهان هم حداقل دو بار، یک بار در ستون خوانندگان خود و دو، سه روز بعد هم در مطلبی جداگانه خواستار بازشدن اماکن مذهبی و زیارتی شده بود. کیهان نوشته بود این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم، بلامانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند باید همچنان بسته بمانند؟ 

علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد هم خواستار بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه شده بود. او که همان دو ماه پیش هم مخالفت شخصی خود را با تعطیلی نمازجمعه اعلام کرده بود، هم جمعه هفته پیش در هشتمین پیام جمعه که توسط پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر شد و جمعه همین هفته اعتراض خود را نسبت به تعطیلی نمازجمعه و بسته‌بودن اماکن مذهبی اعلام کرد. او در آخرین اظهارنظر خود گفته است: «از روز اول اصرارمان این بود که تعطیلی و حذف راه‌حل مسئله نیست، دستگاه‌های بهداشتی روی مبانی تخصصی نظر می‌دهند و می‌گویند تعطیل، اما مسئول درمان و بهداشت کشور هستند نه مسئول مدیریت کشور. مدیریت کشوری باید برای ابعاد مختلف برنامه بریزند، این حذف‌ها، دربستن‌ها و تعطیل‌کردن‌ها، تا کی مدارس و دانشگاه‌ها و جریان‌های عظیم سازنده دینی و فرهنگی ما به خاطر اینکه در مقابل چنین بلایی قرار گرفته‌ایم، بسته باشند؟».

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه