ارسال به دیگران پرینت

وزیر اقتصاد: ۹۰ درصد افراد، روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کردند

وزیر اقتصاد اظهار داشت: سهام عدالت و صندوق واسطه گری مالی ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار اضافه کرده است. برنامه ریزی این است که بعد از اولین صندوق‌ای تی اف به سراغ سهام عدالت می‌رویم و بعد از اعلام توزیع سهام اولین صندوق، سهام شرکت‌های بعدی را آماده می‌کنیم.

وزیر اقتصاد: ۹۰ درصد افراد، روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کردند

فرهاد دژپسند در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در واقع همکاری نزدیک باعث صدور دستور رهبری برای آزادسازی سهام عدالت شد. بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند و آزادسازی سهام عدالت فرجی برای آن‌ها است.

۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار اضافه شد

وی ادامه داد: بازار سرمایه با اقبال قابل توجهی مواجه است. یک اتفاقی افتاده است و همه به این مامن پناه می‌آورند و ما نیز از این شرایط استقبال می‌کنیم. سهام عدالت و صندوق واسطه گری مالی ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار اضافه کرده است.

وزیر اقتصاد در مورد صندوق‌های واسطه گری بعدی گفت: برنامه ریزی این است که بعد از اولین صندوق‌ای تی اف به سراغ سهام عدالت می‌رویم و بعد از اعلام توزیع سهام اولین صندوق، سهام شرکت‌های بعدی را آماده می‌کنیم.

دژپسند افزود: از آنجایی که تخفیفات قابل توجهی ارایه می‌شود، می‌خواهیم تمام آحاد و اقشار مردم از آن بهره‌مند شوند و از مدیریت بخشی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌کنیم تا به همه اطلاع رسانی شوند که نسبت به استفاده از این فرصت اقدام کنند.

به دنبال برقراری عدالت هستیم

وی یادآور شد: در مرداد ماه سال گذشته به صورت بلوکی سهام عرضه کردیم و از این ۶ شرکت هیچ کدام با استقبال مواجه نشد بنابراین امکان عرضه بلوکی وجود ندارد، ما به دنبال برقراری عدالت هستیم و از طریق واگذاری بلوکی این امر ممکن نیست.

وی افزود: ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق است که با تخفیفات به ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد و دو ماه بعد آزادسازی این سهام صورت می‌گیرد.

مدیریت دولتی صندوق در یک دوره گذار است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدیریت دولتی صندوق در یک دوره گذار است، افزود: قانون بودجه امسال این اجازه را به ما داد تا برای یک دوره مدت داری مدیریت صندوق دولتی باشد چراکه این اولین تجربه دولت و کشور است.

دژپسند ادامه داد: اعداد و ارقام بودجه در پایه پیش‌بینی است چنانکه امروز با افتخار می‌گویم درآمد‌های مالیاتی با ۱۰۲ درصد محقق شده است. از این رو ۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولدسازی دارایی دولت داریم و این افتخار است که این درآمد وارد خزانه می‌شود. قانون اجازه داده است که این درآمد‌ها را افزایش دهیم.

گاهی اوقات بسیار فانتزی فکر می‌کنیم

وزیر اقتصاد در مورد محل مصارف درآمد‌های حاصل ارز این واگذاری‌ها گفت: محل خرج آن جزو منابع بودجه است. گاهی اوقات بسیار فانتزی فکر می‌کنیم؛ در شرایطی که بودجه بدون نفت را تجربه می‌کنیم، کرونا مانع از فعالیت‌های تجاری شده و تحریم ما را تحت تاثیر قرار داده باید به دنبال تامین منابع مالی جدید باشیم که این روش آثار تورمی ندارد.

۹۰ درصد روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند

وی در مورد روش‌های آزادسازی سهام عدالت گفت: روش مستقیم این است که مدیریت سهام را خود فرد عهده‌دار می‌شود، اما در روش واگذاری وکالتی به شرکت سرمایه‌گذاری استان، مدیریت سهام و سهام گردانی را به هر دلیلی به نهاد ایمن واگذار می‌شود. در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند.

صدور روزانه کدبورسی به یک میلیون می‌رسد

وزیر اقتصاد افزود: برای دارندگان سهام عدالت کد بورسی صادر می‌کنیم و افراد اگر هیچ اقدامی هم نکند عوض شرکت سرمایه گذاری استان هستند. البته روزانه صد هزار نفر کد بورسی می‌گیرند که از هفته‌های بعد این عدد به یک میلیون نفر در روز می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. برنامه ما این است که سازمان بورس، امور اجرایی خود را به شرکت‌های بورسی واگذار کند و به بر بحث نظارت متمرکز شود. این کار نظارت با شکل گیری بورس هوشمند راحت‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

دستگاه‌های اجرایی درباره سهم شناور به کمک بورس بیایند

دژپسند در درباره مشکلات فنی بازار گفت: تجهیزات و نرم افزار‌های مورد نیاز در حال نصب و اجرا هستند. وظیفه داریم به بهترین شکل از مهمانان بورسی پذیرایی کنیم که یک بخش آن عرضه است که به طور مستمر در حال رایزنی با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و سایر دستگاه‌ها هستیم تا عرضه به طور مستمر انجام شود. دستگاه‌های اجرایی درباره سهم شناوری باید به کمک بورس بیایند.

وی تصریح کرد: درآمد ناشی از خصوصی سازی در سال گذشته بیش از ۱۱۸ درصد که حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود، اما امسال فقط تا پایان فروردین ماه ۲۵۰۰ میلیارد تومان عرضه شناوری داشتیم.

کارگزاری‌ها رتبه‌بندی می‌شوند

وزیر اقتصاد در مورد فعالیت کارگزاری‌ها گفت: کارگزاری‌ها باید درباره سرمایه مورد نیاز رتبه‌بندی شوند، بنابراین از اواخر خردادماه این سیاست و برنامه به اجرا می‌شود.

نماد پدیده شاندیر از شنبه باز می‌شود

وی درباره بسته شدن نماد برخی از شرکت‌ها اظهار داشت: هیچ چیزی از بسته شدن نماد، عاید سازمان و وزارتخانه نمی‌شود. بسته شدن نماد به دلیل صیانت از حقوق مردم است و باید علت بسته شدن نماد رفع شود، باید بگویم که نماد پدیده شاندیر از شنبه باز می‌شود.

وی در مورد افراد جامانده از سهام عدالت گفت: از نظر قانونی نمی‌توانیم سهام دولت را بدون اذن قانون گذار به کسی واگذار کنیم و در حال حاضر نمی‌توانیم به کسی که جامانده و کم بضاعت سهام عدالت ارایه شود.

وی خاطر نشان کرد: به مردم توصیه می‌کنم از فرصت‌ای تی اف بسیار مناسب استفاده کنند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه