ارسال به دیگران پرینت

عده‌ای نسبت به کرونا دچار خوش خیالی کاذب شده‌اند

اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفتارهای محافظت نشده مردم در مقابل کرونا در روزهای اخیر را افزایش چشمگیری دانست و گفت: به نظر می‌رسد بخشی از جامعه دچار خوش خیالی کاذب نسبت به اپیدمی این بیماری شده‌اند و این مساله عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت.

عده‌ای نسبت به کرونا دچار خوش خیالی کاذب شده‌اند

 اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفتارهای محافظت نشده مردم در مقابل کرونا در روزهای اخیر را افزایش چشمگیری دانست و گفت: به نظر می‌رسد بخشی از جامعه دچار خوش خیالی کاذب نسبت به اپیدمی این بیماری شده‌اند و این مساله عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت.

حمید سوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با کاهش روند ابتلا و تعداد جانباختگان ناشی از این بیماری مردم تصور می کنند که بیماری کنترل یا حتی خاموش شده اما در واقع این موضوع، یک تصور اشتباه است.

وی ادامه داد: در چند روز پیش، شاهد افزایش موارد بستری ناشی از کرونا در بیمارستان های تهران بودیم که این موضوع نگران کننده است.

سوری افزود: تعداد و شدت موارد بیماری بستگی به میزان و الگوی مواجهه افراد در جامعه دارد و با رعایت توصیه های بهداشتی می توان بر این ویروس غلبه کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل رعایت نکردن توصیه ها و افزایش مواجهه ها در جامعه رخداد موج دوم اپیدمی کرونا تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر خواهد بود، بیان داشت: احتمال افزایش مبتلایان و فوت شدگان در موج دوم به مراتب بیشتر خواهد بود.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: شدت و سرعت موج دوم اپیدمی کرونا بستگی به رفتار مردم در مواجهه با موارد بیمار یا مظنون دارد.  افراد پرخطر مانند افراد بالای ۶۰ سال و مبتلایان به بیماری‌های مزمن در صورت ابتلا، شانس بالاتری برای بستری و مرگ خواهند داشت به همین دلیل باید بیشتر مراقب خودشان باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: زمانی زندگی و رفتار معمول مردم به حالت عادی برمی گردد و همچنین روابط اجتماعی و مواجهه مردم منجر به پیک های بعدی اپیدمی نمی شود که لااقل ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم نسبت به این بیماری، ایمنی پیدا کرده باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موج دوم کرونا گریزناپذیر است،  گفت: بخش عمده ای از این موضوع به رفتار و عملکرد مردم برمی گردد که تا چه حدی توصیه ها را جدی می گیرند و به آن عمل می کنند.

سوری به بازگشایی مشاغل و کسب و کارها اشاره کرد و گفت: در حالی که در هفته‌های گذشته تمام تلاش در جهت «کنترل و نزولی کردن منحنی کرونا» بوده اما ممکن است با تصمیمات جدید مانند بازگشایی کسب‌ و کارها، پیک جدیدی از شیوع کرونا رخ دهد.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته (شنبه ششم اردیبهشت ماه) اعلام کرد که تاکنون ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶۵۰ نفر رسید.

وی درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن نیز بیان کرد: از دیروز تا امروز -۶ اردیبهشت ۱۳۹۹- و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر رسید. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶۵۰ نفر رسید.

به گفته جهانپور،  تاکنون ۶۸ هزار و ۱۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. البته  ۳۰۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه