ارسال به دیگران پرینت

سردار حاجی‌زاده درباره پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران‌:

اعلام می‌کنم که یک ابرقدرت هستیم

از روز چهارشنبه نخستین ماهواره جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ماهواره نور» توسط سپاه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است.

‌شرق: از روز چهارشنبه نخستین ماهواره جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ماهواره نور» توسط سپاه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است. این ماهواره از ماهواره‌بر دومرحله‌ای «قاصد» از کویر مرکزی ایران با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵کیلومتری زمین قرار گرفت. رئیس‌جمهور، فردای این موفقیت بزرگ با اشاره به تلاش موفق سپاه پاسداران برای پرتاب ماهواره، این اقدام را برای مردم عزیز ایران اسلامی مبارک دانست و گفت: «این اقدام نشان‌دهنده ارزشمندبودن همه تلاش‌های پیگیر در این شرایط سخت است». حسن روحانی افزود: «این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنیا نشان داد علی‌رغم سختی و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، فعالیت‌های تولیدی و سازندگی ما ادامه پیدا می‌کند». حسن روحانی همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،  با اشاره به موفقیت اخیر پرتاب ماهواره دفاعی «نور» به فضا گفت: «این موفقیت نشان می‌دهد که تقویت بخش هوا‌فضا در کشور و نیروهای مسلح گامی دقیق و مؤثر بوده و باید بیش از پیش در راستای توسعه آن اهتمام داشته و تلاش کنیم».او با اشاره به برخی تحرکات بیگانگان در منطقه، تأکید کرد: «باید با حفظ هوشیاری و حضور مقتدرانه در منطقه، راهبردهایی را که موجب تأمین و توسعه ثبات و امنیت پایدار در منطقه می‌شود، با دقت دنبال کنیم». حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، نیز در پیامی پرتاب ماهواره نور را تبریک گفت.

‌‌سردار حاجی‌زاده:  تلاش کردیم که به صورت چراغ خاموش کار را پیش ببریم

پنجشنبه‌شب نیز فرمانده نیروی هوا‌فضای سپاه که برای توضیح بیشتر در‌خصوص پرتاب ماهواره «نور» به برنامه خبری تلویزیون رفته بود، گفت: «ان‌شاءالله روزی خواهد رسید که فرماندهی فضایی ما هم جایگاه ویژه‌ای در کشور هم در بخش دفاعی و هم بخش غیردفاعی پیدا خواهد کرد».‌به گزارش ایسنا، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در توضیحاتی درباره فرایند پرتاب ماهواره نظامی «نور»، بیان کرد: «این موفقیت لطف و عنایت الهی بود و شهید تهرانی‌مقدم پایه‌گذار این صنعت بودند؛ همچنین از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، وزارت دفاع و به‌ویژه سازمان صنایع هوافضا که ما را در ساخت موتور مرحله اول یاری کردند، تشکر می‌کنم».او با بیان اینکه می‌دانستیم که دشمنان به دنبال رصد این کار هستند و تلاش کردیم که به صورت چراغ خاموش کار را پیش ببریم، تأکید کرد: «فضا یک نیاز است. بدون حضور در فضا از خیلی از امکانات نظامی و غیرنظامی که ابعاد وسیعی دارد و در فضا هستند، محروم می‌شدیم و بُعد پنجم امور نظامی پس از زمینی، دریایی، هوایی و سایبری، فضایی است».فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر اینکه محدودیت‌هایی که در حوزه زمینی و هوایی برای اشراف اطلاعاتی داریم، در حوزه فضایی خیلی کمتر است، افزود: «زمانی که این پرتاب را انجام دادیم از ایستگاه‌های تهران، زاهدان و چابهار ماهواره را کنترل کردیم؛ پس از ۹۰ دقیقه که این ماهواره یک دور به دور زمین چرخید، سیگنال آن را در شمال غرب کشور دریافت کردیم. بین سه تا ۱۰ روز آینده برخی فرمان‌های آن صادر خواهد شد و تنظیمات آن کامل و کاربری آن صد درصد می‌شود».‌سردار حاجی‌زاده درباره ضرورت ورود سپاه به عرصه فضایی، گفت: «در سال 88 با تصویب فرماندهی کل قوا نیروی هوایی سپاه به نیروی هوافضای سپاه تبدیل شد؛ از آن روز ما یک فرماندهی به‌عنوان فرماندهی فضایی در نیرو تأسیس کردیم و طی این 11 سال اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام شده است. طبیعتا به دنبال توسعه این فرماندهی هستیم. همان‌طور که فرماندهی موشکی ما در سال 63 کار خود را با دو سکو شروع کرد و امروز به یک قدرت نظامی تبدیل شده است، ان‌شاءالله روزی خواهد رسید که فرماندهی فضایی ما هم جایگاه ویژه‌ای در کشور هم در بخش دفاعی و هم بخش غیردفاعی پیدا خواهد کرد».او افزود: «این پروژه مجموعه‌ای از پروژه‌های خیلی بزرگ و یک ابرپروژه بود. تزریق ماهواره به فضا یک موفقیت است، اما اصل کار شکستن سدهای بسیار زیادی از فناوری است که امروز آنها را به دست آوردیم. آنچه ساخته شده  با محاسبه و ارقام دقیق بوده است. ماهواره‌بر ما یک ماهواره‌بر چندمرحله‌ای است که هر مرحله آن یک پروژه است. ما مجبور بودیم بدنه پیشران‌ها را سبک کنیم به همین دلیل نیز از مواد کامپوزیتی استفاده کردیم و خود این موضوع پیچیدگی‌های زیادی داشت».

‌‌کار فضایی را توسعه خواهیم داد

فرمانده نیروی هوا‌فضای سپاه  بیان کرد: «کار فضایی را حتما توسعه خواهیم داد؛ امروز حوزه نظامی و غیرنظامی در بخش کارهای اطلاعاتی نیاز به سنجش دارد که از طریق فضا اتفاق می‌افتد. در حوزه ارتباط، تعیین موقعیت و... نیز همین‌طور است. پیشرفت‌های امروز دنیا با تکیه بر فناوری‌های فضایی است. ما تحریم هستیم و طبیعتا  باید این امکان را برای خودمان فراهم کنیم».سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه سمت‌گیری ما به سمت استفاده از ماهواره‌برهای سوخت جامد است و تمام مراحل را سوخت جامد خواهیم کرد، تأکید کرد: «در همین مورد اخیر موتور مرحله اول سوخت مایع بود برای اینکه می‌خواستیم ارزان شود. الان که کار ما تثبیت شده است، موتور مرحله اول را هم سوخت جامد خواهیم کرد. ما این پرتاب را با یک سکوی پرتاب متحرک انجام دادیم که معنای آن این است که نیازی به پایگاه ثابت پرتاب نداریم و همه اینها باعث ارزان‌سازی می‌شود. امروز لبه تکنولوژی دنیا در حوزه ماهواره‌برها همین ماهواره‌برهای سوخت جامد است».‌فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین با اشاره به استفاده از بدنه کامپوزیتی در موشک رعد۵۰۰، افزود: «این موشک در عین حالی که وزن آن نصف شده است، اما ۲۰۰ کیلومتر بیشتر برد دارد. هر کشوری که در حوزه فضایی به این مرحله می‌رسد، در رده ابرقدرت‌ها محسوب می‌شود».او درباره موتور نازل متحرک این ماهواره‌بر گفت: «در موشک‌های سوخت مایع هدایت از طریق بالک‌های انتهایی انجام می‌شود؛ اما در سوخت جامد ما کنترلی روی سوخت نداریم و تراست هم خیلی بالاست و طبیعتا باید نازل بتواند خودش حرکت کند. الحمد‌لله به تکنولوژی نازل متحرک رسیده‌ایم».

‌‌آماده بودیم 400 نقطه را بزنیم

سردار حاجی‌زاده با اشاره به تأثیر این کار بر قدرت دفاعی کشور گفت: «اینکه داد آمریکایی‌ها درآمده، نشان‌دهنده اهمیت این مسئله است؛ آنها می‌دانند که ما به توانمندی جدیدی رسیده‌ایم و از این کار ناراحت هستند. آمریکایی‌ها شهید سلیمانی را شهید کردند؛ برای چه مسئولیت آن را قبول کردند؟ آنها می‌خواستند بگویند نماد مقاومت را زدیم تا فرماندهان مقاومت بترسند. آنها اطمینان کاذبی پیدا کرده بودند که ایران پاسخ نمی‌دهد، وقتی دیدند مردم شعار انتقام می‌دهند، گفتند اگر ایران اقدامی کند، ۵۲ نقطه را خواهیم زد؛ آن نقطه فرهنگی هم که می‌گفتند بیت رهبری بود؛ اما دیدند که عین‌الاسد موشک‌باران شد و صبح همان روز برنامه دیدار رهبری به صورت زنده از حسینیه امام خمینی(ره) پخش شد».سردار حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که ایران را بی‌حیثیت کنند، افزود: «اما به‌عکس، ایران عزیز شد و ما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم یک ابرقدرت هستیم و با قدرت به ملت ایران قول می‌دهیم فناوری فضایی را پیش می‌بریم و قوی خواهیم شد. آن روزی که عین‌الاسد را می‌زدیم، تصور خود ما این بود که پاسخ می‌دهند، ما هم ۴۰۰ نقطه را آماده کرده بودیم که بزنیم».

‌‌«نور۲» به فضا می‌رود

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه نیز با بیان اینکه اولین مأموریت ماهواره نور شناسایی است، گفت: «ماهواره‌ای که روز چهارشنبه پرتاب شد، بخشی از پازلی بود که در آن قرار است عملیات‌های شناسایی، پشتیبانی راهبردی در عملیات‌های شناسایی، ارتباطی و ناوبری انجام شود و این همان ضرورت دستیابی به فضاست. ما باید حتما از این ماهواره‌ها استفاده کنیم و بتوانیم خدمات را به نیروهای مسلح ارائه کنیم».به گزارش فارس، سردار علی جعفرآبادی افزود: «اولین مأموریت این ماهواره، شناسایی است. در حوزه دفاعی لازم داریم که آگاهی موقعیتی و آگاهی وضعیتی از پیرامون خود داشته باشیم که سنسورهایی که روی این ماهواره نصب شده‌اند، این کار را انجام می‌دهند. در حوزه‌های غیردفاعی در مخاطرات طبیعی، سپاه همیشه نقش فعالی دارد که لازم است از این فعالیت‌ها پشتیبانی انجام شود».

او ‌ با بیان اینکه این ماهواره روزانه ۱۶ بار به دور کره زمین می‌چرخد، افزود: «این کاری که در سپاه انجام شده یک ابرپروژه است که شامل ماهواره، ماهواره‌بر و ایستگاه‌های زمینی و مرکز کنترل ماهواره است که طی نقشه راه جامع و معینی پیش می‌رود. ماهواره نور ۱ اولین ماهواره بوده ما در نقشه راهمان ماهواره‌های با مقیاس بزرگ‌تر و مدارهای بالاتر را داریم. در حوزه‌های ارتباطی لازم است به مدارهای مئو و ژئو دست پیدا کنیم. ماهواره فعلی برای شناسایی است و ما ان‌شاءالله در حوزه‌های ناوبری و ارتباطی هم ورود پیدا خواهیم کرد. گام بعدی ما هم این است که ماهواره نور ۲ را در مدار زمین قرار دهیم».

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه