ارسال به دیگران پرینت

کرونا؛ تدابیر ایران و ترکیه

ضروری است تدابیر کشورمان با کشوری مقایسه شود که شرایط اقتصادی و جغرافیایی آن به ایران نزدیک باشد. بنابراین برای این منظور به بررسی اقدامات دولت ترکیه پرداخته و در نهایت تدابیر این دو کشور را باهم مقایسه کرده‌­ایم. ترکیه از کشورهایی است که به سرعت اقدامات لازم را برای مقابله با اثرات منفی کرونا آغاز کرد.

کرونا؛ تدابیر ایران و ترکیه

ضروری است تدابیر کشورمان با کشوری مقایسه شود که شرایط اقتصادی و جغرافیایی آن به ایران نزدیک باشد. بنابراین برای این منظور به بررسی اقدامات دولت ترکیه پرداخته و در نهایت تدابیر این دو کشور را باهم مقایسه کرده‌­ایم. ترکیه از کشورهایی است که به سرعت اقدامات لازم را برای مقابله با اثرات منفی کرونا آغاز کرد.

در وهله اول، در راستای سیاست‌­گذاری­‌های بانکی در این کشور، برخی از تدابیر محدود‌کننده اعمال شد که هدف از آنها، کاهش تاثیر این بحران بر کاهش ارزش لیر و کاهش قیمت اوراق بهادار بود. بسته دوم از تدابیر حمایتی بانک‌مرکزی ترکیه، در جهت تسهیل و افزایش خرید اوراق قرضه خارجی است. یکی از پررنگ‌ترین اقدامات آنکارا، اختصاص دادن بسته حمایتی ۱۰۰ میلیارد لیری (۱۵ میلیارد دلاری) برای مدت زمان سه ماه است که از مهم­ترین تدابیر دولت اردوغان در زمان شیوع ویروس کرونا است. مبلغ ۷۵ میلیارد لیر (۲۵/ ۱۱ میلیارد دلار، ۵/ ۱ درصد از GDP) از این بسته به اقدامات مالی و مابقی آن برای تقویت صندوق ضمانت اعتباری اختصاص داده شده است. صنعت گردشگری ترکیه طی یک دهه اخیر رشد اقتصادی این کشور را به بیش از ۸ درصد رسانده و تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۵ میلیون گردشگر را جذب کرده است. با توجه به اینکه حجم درآمد کشور ترکیه از صنعت گردشگری رقم بالایی بوده (این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰ میلیارد لیر یا ۵/ ۴ میلیارد دلار است) و برای اقتصاد ترکیه پراهمیت است بنابراین با توقف کامل پروازهای داخل و خارج ترکیه، این منبع درآمدی بسیار کاهش می­‌یابد. اما دولت ترکیه از بخش­‌های مختلف اقتصادی به خصوص بخش‌­های آسیب­‌دیده حمایت­‌هایی به عمل آورده که در ادامه به بررسی آن می‌­پردازیم:

۱- بانک‌مرکزی ترکیه نرخ بهره را به میزان یک درصدکاهش داد (از ۷۵/ ۱۰درصد به ۷۵/ ۹درصد).

۲- بانک‌مرکزی ترکیه از طریق بهبود نقدینگی بانک‌ها، سیاست شناورسازی و مدیریت نرخ ارز را دنبال می­‌کند. برای این منظور بانک‌مرکزی ترکیه برای بانک‌هایی که اعتبارات بخش حقیقی اقتصاد را رشد داده­‌اند، کاهش ۵ درصدی در نرخ ذخیره قانونی (برای سپرده­‌های ارزی) درنظر گرفته است.

۳- مبلغ ۲۵ میلیارد لیر (۷۵/ ۳ میلیارد دلار) به صندوق ضمانت اعتباری برای اعطای وام به شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های صادراتی و شرکت‌هایی که از وثایق کافی برای دریافت وام برخوردار نیستند، اختصاص داده خواهد شد. همچنین دارایی‌­هایی که شرکت‌ها می­‌توانند برای دریافت وام به‌عنوان وثیقه استفاده کنند، متنوع‌تر شد.

۴- مطالبات وام افراد و شرکت‌های کوچک و متوسط با در نظر گرفتن منابع در دسترس و محدودیت‌­های موجود ارزیابی شود و دسترسی به وام و شرایط دریافت آن بهبود یابد.

۵- کارکنان بخش تولید که محل کار آنها به حالت تعلیق درآمده است، با کمک هزینه‌­های موقتی حمایت خواهند شد.

۶- با کاهش محدودیت­‌های وام‌­های رهنی، به جای ۸۰ درصد قیمت، امکان دریافت وام تا ۹۰ درصد قیمت ملک فراهم شده است.

۷- مغازه دارانی که کسب‌وکار آنها تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته، می­‌توانند با مراجعه به بانک پرداخت بدهی­‌های خود را بدون هیچ جریمه‌­ای به مدت یک ماه به تعویق بیندازند. همچنین مدت بازپرداخت اصل و بهره وام لیزینگ‌­ها، شرکت‌های مالی و تولیدی (به‌جز وام‌­های مربوط به املاک و مستغلات) طولانی‌­تر خواهد شد.

۸- دولت ادارات دولتی را تعطیل کرده و کارمندان را با حقوق به مرخصی ۱۵ روزه قابل تمدید فرستاد. همچنین دولت حقوق بازنشستگان و کارمندان را افزایش داده است تا بدون نگرانی مالی درخانه بمانند.

۹- گفته می­‌شود برای حمایت از خانوارهای کم‌­درآمد، مبلغ ۲ میلیارد لیر (۳۰۰ میلیون دلار) اختصاص خواهد شد. این مبلغ برای حدود ۲ میلیون نفر و به ازای هرخانوار ۱۰۰۰ لیر (۱۵۰ دلار) در نظر گرفته شده است.

۱۰- بسته‌های معیشتی شامل برخی از موادغذایی و اقلام بهداشتی برای شهروندان ترک تهیه شده که درب منزل به آنها تحویل داده خواهد شد.

۱۱- افزایش حقوق کادر پزشکی، احداث بیمارستان­‌های صحرایی و انجام تست در درب منازل نیز از جمله اقدامات دولت ترکیه در زمان شیوه ویروس کروناست.

۱۲- برای خانه‌های دارای قیمت زیر ۵۰۰ هزار لیر (۷۵ هزار دلار)، مالیات مسکن دریافت نخواهد شد و مهلت پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات شرکتی تا ماه آوریل سال ۲۰۲۰ به تعویق خواهد افتاد. همچنین، پرداخت مالیات بخش­‌های هتلداری نیز به مدت ۶ ماه به تعویق خواهد افتاد. اقدامات مربوط به امور مالیاتی نیز به‌صورت آنلاین انجام خواهد شد.

۱۳- دولت به منظور حمایت از صادرکنندگان، تامین مالی صادرات را با تمدید سررسید خطوط اعتباری ویژه صادرات  ۱ انجام داد.

تدابیر ایران برای مقابله با آثار ناشی از ویروس کرونا

دولت نیز با وجود قرار داشتن در شرایط تحریم، ۲۰ درصد بودجه امسال یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (۳/ ۷ میلیارد دلار) را به مبارزه با کرونا اختصاص داده است. اقدامات دولت ایران برای مقابله با آثار شیوع ویروس عبارت است از : الف) اولین قدم، ارائه تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب­‌دیده از شیوع ویروس کرونا است. در این راستا مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان (۵/ ۵ میلیارد دلار) تسهیلات در اختیار کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا قرار می‌­گیرد. بانک‌مرکزی به‌منظور ایفای نقش و نیز انجام رسالت تاریخی خود، پیشنهاد اعطای تسهیلات بانکی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد را ارائه کرد که این موضوع مورد تصویب قرار گرفت.   ب) به‌دنبال اقدام اولیه بانک‌مرکزی در جهت کمک به کاهش نرخ وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر و به منظور رفع نیازهای اولیه بخش بزرگی از مردم که دچار آسیب شده‌­اند (چهار میلیون خانوار کم‌­درآمد)، از طریق آزاد‌سازی بخشی از ذخایر قانونی، بین یک تا ۲ میلیون تومان (۷۳ تا ۱۴۷ دلار) وام قرض‌­الحسنه ۳۰ ماهه با نرخ ۴ درصد در نظر گرفته شده که مابه‌التفاوت آن را تا ۱۲ درصد دولت می‌پردازد. پ) اقدام بعدی دولت با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب‌وکارها است. به این منظور اقساط تسهیلات صاحبان کسب‌وکارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص طی ماه­‌های اسفند ۱۳۹۸، فروردین ۱۳۹۹ و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید می­‌شود و به‌دلیل شرایط به‌وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آنکه بدهی آنها تا تاریخ ۰۱/ ۱۰/ ۱۳۹۸ در طبقه جاری قرار داشته باشد، می­‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط، پرداخت کنند.  ت) در نظرگرفتن دو بسته حمایتی برای اقشار کم‌­درآمد نیز از اقدامات دولت ایران به‌شمار می­‌رود. هفت میلیون نفر از اقشار کم‌­درآمد در نظر گرفته شده‌­اندکه قرار است تحت حمایت دو بسته معیشتی ویژه قرار بگیرند. بسته­­ اول شامل کمک ماهیانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی (۱۴ تا ۴۴ دلار) برای ۳ میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت است.  ث) به گزارش روابط‌عمومی بانک‌مرکزی، حداقل معادل ۲۸۰ میلیون دلار به قید فوریت برای تامین واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است.

ج) جزئیات بسته حمایتی سران قوا از مودیان مالیاتی در پی شیوع کرونا

* مبالغ نقدی و غیرنقدی مقابله با کرونا هزینه قابل قبول مالیاتی شد.

* سر رسید پرداخت مالیات ارزش افزوده تمدید شد.

* برای پرداخت بدهی­‌ها مهلت جدید ۳ ماهه در نظر گرفته شد.

* مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی تا پایان خرداد تمدید شد.

د) حدود ۵ هزار میلیارد تومان (۳۶۰ میلیون دلار) برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده خواهد شد.

ه) دولت ایران همچنین مبلغ ۵ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول (IMF) درخواست وام کرد. با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و ضرورت تداوم پر قدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن و با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخواست بهره‌مندی از تسهیلات تامین مالی سریع (RFI) در حدود ۵ میلیارد دلار را از صندوق بین‌المللی پول ارائه کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه