ارسال به دیگران پرینت

آیا سقوط قیمت نفت ادامه خواهد داشت؟

بحران نفت به اوج خود رسیده و بویژه نفت خام آمریکا یک سقوط دراماتیک در قیمتها را تجربه کرد. اما دلیل این سقوط چیست و آیا در روزهای آینده نیز ادامه می یابد؟

آیا سقوط قیمت نفت ادامه خواهد داشت؟

نضر فارس در المیادین نوشت: بحران نفت به اوج خود رسیده و بویژه نفت خام آمریکا یک سقوط دراماتیک در قیمتها را تجربه کرد. اما دلیل این سقوط چیست و آیا در روزهای آینده نیز ادامه می یابد؟

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: تاثیرات بحران کرونا بر اقتصاد جهانی، اختلافات بین عربستان و روسیه در زمینه قیمت نفت و به توافق نرسیدن آنها در مورد کاهش تولید، همگی باعث فروپاشی شدید در بازار نفت شده است.

اما چرا قیمتهای نفت امروز به این شکل دراماتیک کاهش یافت؟ چرا نفت آمریکا بیشترین تاثیر را از این کاهش پذیرفت؟ و پس از این سقوط، شرایط به چه شکل خواهد شد؟

بحران، با اغاز سال جاری آغاز شد و به دلیل حوادث سیاسی و امنیتی مختلف، تقاضای نفت کاهش یافت. اغلب این حوادث در منطقه خلیج فارس بوقوع پیوست، که بیشترین میزان واردات نفت از ان انجام می شود، یعنی حدود 17 میلیون بشکه در روز. علاوه بر این، تهدید شیوع ویروس کرونا، که از چین-بعنوان بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان-شروع شد، باعث شد قیمتهای نفت روز به روز شاهد سقوط بیشتری باشد.

در این میان، اختلاف بین عربستان و روسیه در خصوص میزان تولید نفت ایجاد شد و در ادامه، بزرگترین تولید کنندگان نفت، بر تولیدات خود افزودند، تا بر رقبا فشار وارد کرده و آنها را به سمت امتیازدهی و رسیدن به توافق سوق دهند.

تصور می شد پس از توافق اوپک در مورد کاهش تولید نفت، امور به سمت بهتر شدن حرکت کند. اما شیوع کرونا و تعطیلی بخش صنعت و حمل و نقل در جهان، علت اصلی کاهش تقاضای نفت شد و در ادامه، تولید کنندگان بویژه عربستان سعودی که امکانات لازم برای ذخیره سازی نفت تولیدی خود را نداشتند، اقدام به اجاره نفت کش برای ذخیره نفت کردند.

قیمتهای نفت پس از توافق اوپک پلاس در تاریخ 12 ژوئن، برای کاهش تولید، تا حدودی افزایش یافت. اما این کاهش تولید به حدی نبود که باعث تحقق استقرار و ثبات در بازار شود.

بیشترین تاثیر بحران بازار نفت، متوجه آمریکا شد، به این دلیل که این کشور به تنهایی 15 درصد از ذخایر نفتی در جهان را داراست، تا آنجا که به دلیل کاهش شدید تقاضای نفت و پر شدن ذخایر، تولید کنندگان آمریکایی نیز مجبور به اجاره نفت کش برای ذخیره کردن نفت خود در دریا شدند.

آیا سقوط قیمتها ادامه خواهد داشت؟

این سقوط قیمتهای نفت، مرحله ای و موقتی است و به احتمال زیاد، استقرار و ثبات به بازار باز خواهد گشت، اما این استقرار، پایین تر از آن میزانی خواهد بود که قبل از توافق اوپک پلاس، بدان رسیده بود. به این دلیل که قیمتهای قراردادها برای نفت خام آمریکا، که قرار است در ماه می واگذار شود، حدود 37 دلار برای هر بشکه کاهش داشت، در حالی که قراردادهای واگذاری نفت در ماه ژوئن، تا 20 دلار برای هر بشکه باقی ماند. بدین معنا، تولید کنندگان و مصرف کنندگان، هر دو می دانند که این شرایط مرحله ای و موقتی است و زمانی که توافق درستی بین دولتهای بزرگ در بازار نفت صورت گیرد، استقرار به بازار بر می گردد.

اما قیمت نفت را بازگشت شتاب به حیات اقتصادی و سرعت این بازگشت، مشخص می کند. در این جا، نقش چین برجسته می شود، که در صورت بازگشت به نقش اصلی خود، بزرگترین استفاده کننده از قیمتهای پایین نفت خواهد بود.

بنابراین، هفته های آینده سرنوشت ساز است. در صورتی که شیوع کرونا کمتر شده و زندگی به حالت طبیعی خود باز گردد، قیمتهای نفت به استقرار می رسد و تا پایان سال، بهتر و بهتر می شود.

اما اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کرده و قرنطینه ها و محدودیتهای حمل و نقل ادامه داشته باشد، سقوط قیمتهای نفت هم ادامه می یابد و احتمالا طرفهای حاضر در اوپک پلاس و به همراه آنها ایالات متحده، به توافق تازه و موثری برای کاهش تولید نیاز دارند و این موجب یک حالت فروپاشی جهانی و رکود شدید در زمینه اقتصاد می شود، که چه بسا برای خروج از آن، به ماهها زمان نیاز است.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      احتمال جنگ صوری در خلیج فارس بین ایران وآمریکا وجود دارد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه