ارسال به دیگران پرینت

پادزهر «کرونا» برای هواپیماها

همه‌گیری ویروس کرونا که ضربه سهمگینی به صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهان وارد کرده و بر اقتصاد و اشتغال جهان تاثیرات منفی گسترده‌ای داشته است، جامعه جهانی را برآن داشته تا برای نجات این صنعت به ارائه راه‌حل‌های کاربردی بپردازد. در این راستا «یاتا» در جدیدترین گزارش خود برای نجات شرکت‌های هوایی یک نسخه جهانی نوشت که دولت‌ها به پنج شیوه به‌عنوان پادزهر «کرونا» برای هواپیماها می‌توانند حمل‌و‌نقل هوایی را از زمین بلند کنند.

پادزهر «کرونا» برای هواپیماها

 همه‌گیری ویروس کرونا که ضربه سهمگینی به صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهان وارد کرده و بر اقتصاد و اشتغال جهان تاثیرات منفی گسترده‌ای داشته است، جامعه جهانی را برآن داشته تا برای نجات این صنعت به ارائه راه‌حل‌های کاربردی بپردازد. در این راستا «یاتا» در جدیدترین گزارش خود برای نجات شرکت‌های هوایی یک نسخه جهانی نوشت که دولت‌ها به پنج شیوه به‌عنوان پادزهر «کرونا» برای هواپیماها می‌توانند حمل‌و‌نقل هوایی را از زمین بلند کنند.

 اختلال در صنعت هواپیمایی جهان و ایجاد محدودیت‌های سفر به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، این صنعت را در خطر فروپاشی قرار داده و منجر به بحران‌ها و آسیب‌های گسترده‌ای بر اقتصاد و به‌ویژه بخش گردشگری جهان شده است. تاثیرات منفی این همه‌گیری در اشتغال صنعت هواپیمایی جهان به شکل گسترده‌ای خود را نشان داده است و محدودیت‌های سفر و کاهش بی‌سابقه پروازها در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید برای این صنعت به‌شمار می‌رود. انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (IATA) در تحلیل جدید خود از بحران کووید ۱۹ در سراسر جهان اعلام کرد که با کاهش سفرهای هوایی و تعداد پروازها ۲۵ میلیون شغل در صنعت هوایی جهان در معرض خطر قرار گرفته‌اند که این امر می‌تواند به خاموش شدن صنعت هواپیمایی جهان منجر شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» آسیب‌های وارده بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهان اشتغال بسیاری از کارکنان این صنعت را در معرض تهدید قرار داده است. براساس بررسی‌های صورت گرفته در سطح جهانی، معیشت بیش از 5/ 65 میلیون نفر از جمله بخش‌های سفر و گردشگری به صنعت حمل‌و‌نقل هوایی وابسته است که حدود 7/ 2 میلیون شغل به شکل کاملا مستقیم در عرصه گردشگری در خطوط هوایی مشغول به فعالیت هستند. باتوجه به سناریوهای موجود که فعلا به تعلیق سفر طی سه ماه انجامیده «یاتا» طی تحقیقاتی بررسی کرد که 25 میلیون شغل در بخش هواپیمایی و بخش‌های مرتبط با این صنعت در سراسر جهان در معرض آسیب و فروپاشی قرار دارند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین آسیب مشاغل در این صنعت در منطقه آسیا و اقیانوسیه رخ خواهد داد که حدود 2/ 11 میلیون شغل در منطقه آسیا و اقیانوسیه در معرض خطر قرار گرفته‌اند، پس از آن اروپا با حدود 6/ 5 میلیون شغل، آمریکای لاتین با 9/ 2 میلیون شغل، آمریکای شمالی با 2 میلیون شغل، آفریقا با 2 میلیون شغل و در نهایت خاورمیانه با حدود 900 هزار شغل در حمل‌و‌نقل هوایی در معرض آسیب قرار گرفته‌اند. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان اقدام به تعدیل نیرو یا مرخصی بدون حقوق کارکنان خود کرده و برخی از شرکت‌های بزرگ جهان در آستانه فروپاشی و ورشکستگی قرار گرفته‌اند که این امر می‌تواند تاثیرات گسترده و غیرقابل جبرانی بر این صنعت و در نتیجه اقتصاد جهانی وارد کند.

انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی در سناریوی کرونایی خود طبق برآوردهای انجام شده پیش‌بینی می‌کند که خطوط هوایی جهان در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 با 44 درصد کاهش پرواز و به همین نسبت افت درآمد و رکود جابه‌جایی هوایی مواجه خواهد شد که حدود 252 میلیارد دلار به صنعت آسیب وارد خواهد کرد. این آسیب برای سه ماه دوم 2020 حدود 61 میلیارد دلار تخمین زده شده است. 

الکساند دوژونیک، مدیرکل انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل به حیاتی بودن شرکت‌های هواپیمایی جهان اشاره کرده و معتقد است تاثیر ویرانگر کووید 19 در صنعت هواپیمایی قابل توصیف نیست به‌طوری‌که 25 میلیون شغل وابسته به خطوط هوایی با بحران اقتصادی شدید مواجه شده و در خطر از بین رفتن قرار دارند. خطوط هوایی باید عملکردهای مناسبی برای بهبود وضعیت این صنعت و حفظ مشاغل پس از مهار بیماری همه‌گیر کرونا انجام دهد.

صنعت حمل‌و‌نقل جهان از دولت‌ها درخواست کمک‌های مالی فوری به منظور حمایت و کمک به خطوط هوایی کرده که براساس آن دولت‌ها به ارائه برنامه‌ها و اقداماتی به‌منظور حمایت از مشاغل پایدار بپردازند که پس از مهار بیماری همه‌گیر کرونا در جهان این صنعت بازیابی شده و بهبود یابد. «یاتا» پنج پیشنهاد کاربردی شامل «پشتیبانی مالی مستقیم به شکل پرداخت بلاعوض»، «اعطای وام و ضمانت بازپرداخت وام»، «پشتیبانی از بازار اوراق بهادار و سهام شرکت‌ها» و «حمایت مالیاتی» برای ریکاوری صنعت هوایی جهان مطرح کرده است.

«یاتا» در پنجمین پیشنهاد کاربردی خود برآن است تا با همکاری دولت‌ها و مقامات بهداشتی در جهان امکان بهره‌گیری از رویکردی جامع برای بهبود شرایط و به‌کارگیری مجدد صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهان را فراهم ‌کند. از مهم‌ترین اقدامات «برقراری جلسات مجازی و نشست‌های منطقه‌ای» با حضور دولت‌ها و ذی‌نفعان این صنعت است که دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. ابتدا رسیدن به درک مشترک آنچه برای بازگرداندن مجدد مرزهای بسته شده لازم است و دیگر آنکه با راه‌حل‌هایی که می‌تواند به‌صورت عملی و عملیاتی به بهبود شرایط این صنعت منجر شود، موافقت کنند. برگزاری اجلاس سران شرکت‌های هواپیمایی و دولت‌ها به‌منظور به‌کارگیری راهکارهای راهبردی جهت بهبود شرایط صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهان تا پایان آوریل (ماه جاری میلادی) تایید می‌شود.

این انجمن بین‌المللی پیشنهادهایی را برای پیشروی این صنعت و راه‌اندازی مجدد صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهان مطرح کرده است. براساس این پیشنهادها علاوه‌بر تسهیلات و حمایت‌های مالی و حیاتی دولت‌ها، صنعت حمل‌و‌نقل جهان نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی دقیق است تا از آمادگی خطوط هوایی باوجود ویروس کرونا اطمینان کامل حاصل کند.

ابعاد تخریبی ویروس کرونا آنچنان گسترده و عمیق است که صنعت هوایی جهان هرگز با بحرانی در این مقیاس مواجه نشده و درنتیجه تجربه‌ای برای حل کوتاه‌مدت آن ندارد. باتوجه به اینکه اقدامات در سطح عملی بسیار پیچیده خواهد بود احتمال به‌کارگیری شرکت‌هایی که جواز و گواهینامه فعالیتشان منقضی شده نیز وجود دارد. این صنعت باید به تنظیم عملکردها و فرآیندهای مطرح شده جهت بهبود شرایط اشتغال و رونق دوباره خطوط هوایی و مسافری بپردازد. همچنین با پیش‌بینی روش‌های مناسب و کارآمد پیش از بازگشت به‌کار باید به مدیریت محدودیت‌های مسافرتی پرداخت. خطوط هوایی جهان به‌منظور دستیابی به توفیق و بازیابی صنعت خود نیازمند هماهنگی و همکاری دولت‌ها با این صنعت است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» امکان فعال کردن مجدد تمام مرزهای بسته شده در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، اما باتوجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی هنوز جهان را به‌یکدیگر متصل می‌کنند می‌توان از طریق انواع مدل‌های تجاری به فعالیت خطوط هوایی و بازگرداندن مشاغل دست یافت. برای دستیابی به این امر، فرآیندهای صنعت نیازمند سازگاری کلیه شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی جهان و دولت‌ها است و این اقدامات باید در سریع‌ترین زمان ممکن تحقق یابد. باید از تکرار اشتباهاتی که پس از حادثه 11 سپتامبر رخ داد جلوگیری کرد و فرآیندها و برنامه‌های جدید نباید به شکل ناهماهنگ و مجزا انجام گیرد. باتوجه‌به اینکه بیماری همه‌گیر کووید 19 حدود 25 میلیون شغل را در معرض آسیب و خطر قرار داده و صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهان با بحران فروپاشی مواجه شده است اینک سازگاری و مرتب‌سازی برنامه‌ها و اهداف به شروع عملکردهای کارآمد در این صنعت بستگی دارد و دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با همکاری و هماهنگی منظم و یکپارچه می‌توانند علاوه‌بر جبران خسارت‌های وارده بر این صنعت به پیشرفت و توسعه این صنعت در آینده پساکرونا دست یابند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه