ارسال به دیگران پرینت

زنان باردار از ویروس کرونا نترسند

یک متخصص زنان و زایمان گفت: زنان باردار باید بهداشت فردی را رعایت و کمتر در بیرون از منزل حضور پیدا کنند.

زنان باردار از ویروس کرونا نترسند

طبق تحقیقات صورت گرفته، موردی از انتقال کرونا از مادر مبتلا به جنین در شکمش یا حتی در حین زایمان دیده نشده است.

آمنه لاهوتی اشکوری جراح ومتخصص زنان و فلوشیپ ناباروری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: زنان باردار باید به پزشک مربوط خود مراجعه کرده تا آزمایشات لازم قبل و بعد زایمان صورت بگیرد.

این جراح ومتخصص زنان و فلوشیپ ناباروری افزود: آن‌ها باید بهداشت فردی را رعایت کنند و جز موارد اضطراری از خانه خارج نشوند.

وی ادامه داد: تنها زمانی که ابتلای مادر به کرونا تایید شد برای جلوگیری از تماس با نوزاد نباید به او شیر بدهد چرا که این بیماری از طریق تماس منتقل می‌شود.

او گفت: اگر مادر به طور قطعی مبتلا به کرونا باشد، هر گونه تماس با نوزاد ممکن است او را به این بیماری مبتلا کند و این محدود به شیر دادن نوزاد نمی‌شود. مادرانی که به طور قطع به کرونا مبتلا شده اند باید خود را ایزوله کرده و با نوزاد تماس نداشته باشد.

لاهوتی اشکوری ادامه داد: در این رابطه هیچ مقاله علمی وجود ندارد و از نظر علمی ارتباط موضوعی با هم ندارند.  کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و دیابتی داشته باشند. اما مادری که سالم است هیچ دلیلی ندارد که به خاطر شیردهی به نوزاد مستعد در ابتلا به کرونا باشد.

متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: بهتر است مادران موقع شیردهی برای پیشگیری از انتقال ذرات آلوده تنفسی به کودک، از ماسک استفاده کرده و بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنند. در شرایطی که ممکن است مادر علائمی از سرماخوردگی داشته باشد بهتر است شیر مادر از طریق شیشه و سرشیشه ضدعفونی شده به نوزاد داده شود.

او در آخر گفت: در تعدادی از موارد محدودی که تاکنون گزارش شده است، هیچگونه شواهدی مبنی بر امکان انتقال ویروس از طریق شیر مادران مبتلا به COVID-۱۹ یافت نشده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا COVID-۱۹ می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود (یعنی وجود ویروس عفونی در شیر مادر) یا خیر. در هر صورت شیردهی توسط مادر مبتلا باید با هماهنگی پزشکان مراقبت‌های بهداشتی صورت گیرد. در حال حاضر، نگرانی اصلی این نیست که یک مادر آلوده می‌تواند ویروس را از طریق قطرات تنفسی در طول دوره شیردهی منتقل کند. مادری که مبتلا به COVID-۱۹ است، باید از اقدامات احتیاطی احتمالی برای جلوگیری از انتشار ویروس به نوزاد خود استفاده کند (از جمله شستن دست‌های خود قبل از لمس کردن نوزاد و پوشیدن ماسک بخصوص هنگام شیر دادن). در صورتی‌که شیردهی مادر با پمپ دستی یا برقی انجام می‌شود، مادر باید دست‌های خود را قبل از لمس هر قسمت پمپ یا بطری بشوید و توصیه‌های مربوط به تمیز کردن مناسب پمپ را بعد از هر بار استفاده رعایت کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه