ارسال به دیگران پرینت

ترافیک‌سنج تهران از کار افتاد؟

با توقف انتشار منظم و پیوسته نقشه‌های ترافیکی شهر تهران برای عموم شهروندان، به نظر می‌رسد ترافیک‌سنج پایتخت از کار افتاده یا دست‌کم از دسترس عموم خارج شده است.

ترافیک‌سنج تهران از کار افتاد؟

با توقف انتشار منظم و پیوسته نقشه‌های ترافیکی شهر تهران برای عموم شهروندان، به نظر می‌رسد ترافیک‌سنج پایتخت از کار افتاده یا دست‌کم از دسترس عموم خارج شده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مدیریت شهری تهران که مسوولیت پایش و سنجش منظم ترافیک در پایتخت را بر عهده دارد، موظف است در یک بستر الکترونیکی و در دسترس، وضعیت ترافیک معابر تهران را به‌طور مرتب با شهروندان در میان بگذارد.

از طرفی از آنجا که داده‌های ترافیکی مدام در حال تغییر است، اطلاعات نبض آمد و شد خودروها در شهر باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار شهروندان قرار گیرد. این انتشار به موقع اطلاعات وضعیت ترافیک دست‌کم دو کاربرد دارد: 

نخست اینکه هر کس در بستر فضای مجازی و ترجیحا به ساده‌ترین شکل ممکن از طریق تلفن همراه خود در لحظه در جریان وضعیت ترافیک قرار گیرد، ممکن است به واسطه این اطلاع از انجام سفر انصراف داده و آن را به روز یا ساعت خلوت‌تری موکول کند که این خود به نفع کاهش بار تردد خواهد بود. کاربرد دوم انتشار نقشه‌های ترافیکی این است که شهروندانی که به هر دلیل ناگزیر به جابه‌جایی هستند، این امکان را خواهند داشت که از مسیرهای جایگزین معابر شلوغ ‌استفاده کنند و به این ترتیب هم از پیچیده‌تر شدن کلاف ترافیکی پیشگیری و هم باز تردد خودروها در سطح معابر شهر به شکل بهینه توزیع می‌شود. 

البته مزایای انتشار مستمر نقشه‌‌های ترافیکی بسیار بیشتر است و آنچه ذکر شد، کاربرد حداقلی این نقشه‌هاست. اما با وجود این مزایا انتشار این نقشه‌ها در بستر فضای مجازی مدتی است که متوقف شده است. پیش از این در بستر پیام‌رسان تلگرام کانال و روبات ویژه انتشار در لحظه نقشه‌های ترافیکی فعال بود و امکان عضویت هر فرد علاقه‌مند به اطلاع از بار ترافیک معابر نیز وجود داشت. این در حالی است که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون انتشار نقشه در این بستر متوقف شده است. 

البته امکان دسترسی به نقشه‌های ترافیک هوایی در برخی سایت‌های اینترنتی وجود دارد، اما کار کردن با این نقشه‌های ماهواره‌ای برای بسیاری از شهروندان کار جذابی نیست و قید رجوع به آن را می‌زنند. در حالی که انتشار عکس-نقشه آن هم به‌صورت حداقل چهار نوبت در یک ساعت (هر ۱۵ دقیقه یکبار) با توجه به امکان رجوع و تبادل ساده‌تر و ارائه یک دید کلی از وضعیت ترافیک کل شهر، به مراتب کاربردی‌تر است و شهروندان به استفاده از چنین امکانی تمایل بیشتری دارند. 

هر چند در روزهای اخیر به واسطه تعطیلی برخی از مشاغل از بار ترافیک در معابر به شدت کاسته شده است و شاید نقشه‌های ترافیک کمتر از گذشته مورد رجوع شهروندان باشد، اما موضوعاتی از قبیل وضعیت ترافیک چیزی نیست که بتوان وقفه در انتشار آنها را پذیرفت و انتظار می‌رود با توجه به امکانات فنی که مدیریت شهری از طریق نهاد مسوول کنترل ترافیک شهر در اختیار دارد، روند انتشار مستمر ترافیک در لحظه با کیفیت کاربردی از سر گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران نیز  روز گذشته اعلام کرد: بدون افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان کاهش فاصله اعزام اتوبوس و قطار در سیستم حمل ونقل عمومی برای کاهش ازدحام و ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن نیست.

محسن هاشمی با بیان اینکه از روز شنبه فعالیت ادارات در تهران با دو‌سوم کارمندان آغاز شد و از هفته آینده فعالیت اصناف نیز آغاز می‌شود و این فعالیت‌ها موجب افزایش تردد در سطح شهر و ازدحام در سیستم حمل و نقل عمومی خواهد شد گفت: با توجه به آنکه وزارت بهداشت، حمل و نقل عمومی را مهم‌ترین عامل شیوع کرونا و موثرتر از فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین فعالیت اصناف اعلام کرده است، نگرانی جدی در مورد ایجاد موج شیوع پاندمی کرونا وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به دلیل عدم تخصیص منابع در سال‌های گذشته، نیاز به تامین کمبود ناوگان اتوبوس و مترو کاملا احساس می‌شود، بدون افزایش ناوگان، امکان کاهش فاصله اعزام اتوبوس و قطار در سیستم حمل و نقل عمومی برای کاهش ازدحام و ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله‌گذاری فیزیکی ممکن نیست و از مسوولان دولتی و سیستم بانکی می‌خواهیم امسال که سال جهش تولید نام‌گذاری شده است برای تولید اتوبوس و واگن مترو در کارخانه‌های داخلی منابع لازم را تخصیص دهند تا در سال پایانی دولت، مصوبات دولت تدبیر و امید برای تامین اتوبوس و مترو اجرایی شود.

به گفته هاشمی انتظار مدیریت شهری آن است که در تصمیمات ستاد ملی و شهری کرونا، همه جوانب سنجیده و از تجربیات و تخصص مدیریت شهری و شورای شهر استفاده شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه