ارسال به دیگران پرینت

«نون . خ» از آغاز تا امروز

سعید آقاخانی می‌تواند جای محسن تنابنده را بگیرد؟

به مناسبت شروع فصل دوم سریال «نون . خ» در این گزارش نگاهی به اتفاقات و حواشی این دو فصل سریال انداختیم.

سعید آقاخانی می‌تواند جای محسن تنابنده را بگیرد؟

بعد از پنج دوره موفقیت و استفاده سریال «پایتخت» از گویش و لهجه اهالی مازندران، اینبار سعیدآقاخانی تصمیم گرفت فیلمی با گویش شهر و دیار خودش بسازد. به این تریتب کردستان، پوشش، مردمش و زبانش، موضوع اصلی سریالی به نام «نون. خ» شدند.

هر دو سریال قصه خود را در دیاری به جز تهران ساختند و اواسط سریال بنا بر چالش‌هایی که مقابلشان قرار گرفت راهی تهران شدند، هر دو آنها از دل مردم و مشکلات آنها پیدا شدند و در همان فصل اول هم بسیار مورد استقبال مخاطبان  قرار گرفتند.

فصل اول «نون.خ» سریالی بود که در سختی سیل و مشکلات عید ۹۸ لبخند را به خانه‌های مردم آورد و توانست برگ برنده سعید آقاخانی در تلویزیون شود.

تولد «نون.خ»

آذر سال ۹۷ بود که سعید آقاخانی اعلام کرد قصد دارد یک سریال با نام «نون. خ» بسازد و چندی بعد هم تصویری از او با لباس محلی کردی منتشر شد، اولین چیزی که درباره این سریال سوال برانگیز شد و نقطه شروع حاشیه بود، انتخاب نام «نون.خ» برای سریال بود. 

و پس از کند و کاوهای فراوان، مشخص شد، «نون .خ» نام مخفف شده یک متهم به اختلاس به نام نورالدین خانزاده است که دست بر قضا مانند دیگر اختلاسگران قصد فرار ندارد و دست روزگار باعث شده یک مقدار زیادی پول به هم شهریانش بدهکار شود و اطرافیان فکر کنند او اختلاسگر و کلاهبردار است.

اما جذابیت ماجرا فقط به اینجا ختم نشد و «نون.خ» به دیگر مشکلات اجتماعی هم یک نیم نگاهی انداخت و حتی شوخی کوچکی با موضوع تورقوزآباد انجام داد، اما دست آوردهای «نون.خ» به همین جا ختم نشد و معرفی حداقل ۴بازیگر به تلویزیون، یک مُهر محکمی برای توجه چند برابری مخاطبان شد.

پر بیننده‌ترین سریال نوروز ۹۸

سعید آقاخانی که در ابتدا این سریال را ساخت، هیچ صحبتی از ادامه دار شدن آن نکرد و صرفا مانند دیگر سریال‌هایش یک سریال مناسبتی طنز برای ایام نوروز ساخت اما از آنجایی که «نون.خ» پر بیننده‌ترین سریال نوروزی ۹۸ اعلام شد و عوامل سریال هم با استقبال مردم مواجه شدند، پس از یک جلسه در صدا و سیما، آقاخانی متوجه شد که باید دوباره دست به کار شود و فصل دوم سریال را بسازد. البته بعد از آنکه این موضوع تصویب شد،مدتی زمان برد و آقاخانی اعلام کرد احتمال منتفی شدن ساخت فصل دوم بسیار زیاد است چون هنوز با او صحبتی نشده اما خلاف این موضوع پیش آمد و «نون.خ» دوباره ساخته شد.

کرونا گریبان گیر سریال‌ها

در ابتدای کار قرار شد تا «نون. خ» در ماه رمضان سال ۹۹ با یک سریال سی قسمتی مهمان خانه‌ها شود. اما ویروس کرونا که پس از ورودش به کشور گریبان همه را گرفت، باعث شد رقیب قدرتمند «نون.خ» یعنی«پایتخت» در حالی که تنها ۴قسمت به پایان سریال مانده به ناچار با کنداکتور شبکه یک سیما خداحافظی کند. همین موضوع هم باعث شد تا آقاخانی از سی قسمتی که قولش را به مخاطبان خود داده بود به پخش تنها ۱۷ قسمت از سریال آن هم دو هفته زودتر از موعد مقرر رضایت دهد تا تلویزیون دست خالی نماند.

سر ناسازگاری تلویزیون با «نون.خ»

آقاخانی و عوامل «نون.خ» تلاش کردند تا هرچند نیمه کاره به قول خود عمل کنند اما گویا صدا و سیما میانه خوشی با این خوش قولی نداشت. از ابتدای هفته گذشته(شنبه ۱۶ فروردین) اعلام شده بود که سریال «نون.خ» ازچهارشنبه ۲۰ فروردین ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما همزمان با نیمه شعبان پخش خواهد شد. اما موعد مقرر که فرا رسید، شبکه یک سیما سینمایی«زندانی‌ها» را پخش کرد و هیچ خبری از این سریال نبود.

این تصمیم عجیب باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها برای تن دادن صدا و سیما به هشدارها و انتقادها بیش از پیش قوت گیرد. خصوصا که سینمایی «زندانی‌ها» که به بهانه کمدی بودن در مناسبتی شاد روی آنتن می‌رود به تازگی و پنجم فروردین از همین شبکه پخش شده بود.

سریال «نون خ» سعید آقاخانی در حالی از سوی مدیران تلویزیون مناسب پخش در مناسبتی شاد شناخته نشد که این مجموعه تلویزیونی کاملا از فضایی کمدی برخوردار است. البته در روزهای قبل این اتفاق  به تناوب وجود مشکلات احتمالی از جنس «پایتخت ۶» در این سریال، هشدارهایی به رئیس سازمان صدا و سیما داده شده بود، ضمن اینکه مهدی فرجی که تهیه‌کنندگی سریال «نون خ» را عهده‌دار است، نامش در «پایتخت ۶» به عنوان مشاور پروژه هم ثبت شده و همین موضوع حساسیت نسبت به این سریال را دوچندان کرد و تصورها روی سانسور بخش‌هایی از این سریال رفت. این موضوع در حال رخ داد که تهیه کننده سریال روز قبل(سه شنبه ۱۹ فروردین) در گفت و گویی اعلام کرد که نگرانی از بابت سانسور ندارد، چون تمام قوانین و ضوابط در سریال رعایت شده. 

حالا هم معلوم نیست که سانسور جلوی تاخیر در پخش دو روز این سریال را گرفته یا حساسیت بیشتر برای بازبینی دقیق‌تر!

صدا و سیما اشتباه کرد، آقاخانی عذرخواهی کرد!

پس از این اتفاقات و چشم انتظاری مردم برای پخش سریال و دست خالی ماندن تلویزیون در برابر مخاطبان، سعید آقاخانی، کارگردان و بازیگر این سریال، خودش شخصا دست به کار شد و درباره علت پخش نشدن اولین قسمت از فصل تازه این مجموعه، در پستی اینستاگرامی توضیحاتی را داد و از مردم عذر خواهی کرد، او نوشت:

«ضمن عذرخواهی از مردم عزیزی که امشب منتظر دیدن نون خ بودند، اعلام می‌کنم مشکلاتی برای پخش این سریال وجود داشت، که البته فنی و مربوط به ما نبوده‌است. ولی به هر حال قول دادند مشکلات فردا مرتفع و کار پخش شود.»

در نهایت و پس از این کشمکش‌ها تصویب شد تا «نون.خ» جمعه ۲۲فروردین ساعت۲۲ از شبکه یک سیما پخش شود . نخستین قسمت این سریال دیشب جمعه ۲۲ فروردین از شبکه یک سیما پخش شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه