ارسال به دیگران پرینت

ربیعی: احتمال تداوم کرونا تا یک سال آینده وجود دارد /نمی‌شود بانک‌ها و ادارات را تعطیل کرد

سخنگوی دولت گفت: ما از روز اول فاصله‌گذاری را بیان کردیم زیاد گفته نشد اما در عمل تعطیلی مدارس، ترددها و مراکز آموزشی و ورزشی و مذهبی را دنبال کردیم، الان اعلام می‌کنم این استراتژی تعطیل‌بردار نیست همه تلاش ما حفظ جان مردم است.

ربیعی: احتمال تداوم کرونا تا یک سال آینده وجود دارد /نمی‌شود بانک‌ها و ادارات را تعطیل کرد

سخنگوی دولت گفت: ما از روز اول فاصله‌گذاری را بیان کردیم زیاد گفته نشد اما در عمل تعطیلی مدارس، ترددها و مراکز آموزشی و ورزشی و مذهبی را دنبال کردیم، الان اعلام می‌کنم این استراتژی تعطیل‌بردار نیست همه تلاش ما حفظ جان مردم است.

علی ربیعی، روز دوشنبه در دومین نشست خبری با خبرنگاران در سال ۹۹ که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: استراتژی اصلی ما همچنان اصل و اساس بودن حفظ سلامت و جان انسانهاست و هیچ جایگزینی برای سلامت جامعه و جان مردم وجود ندارد. اگر برخی از تعابیری اینچنین استفاده می‌کنند که اولویت‌ها تغییر می‌کند به خطاست و هر تصمیمی می‌گیریم برای بقای درازمدت و حفظ جان انسان‌ها و سلامت محور بودن تمام تصمیمات است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما از روز اول فاصله گذاری را دنبال کردیم هنوز این ترمولوژی خیلی بیان نمی شد ما در عمل فاصله گذاری را دنبال کردیم  مدارس دانشگاهها مراکز آموزشی فرهنگی ورزشی مذهبی و حتی ترددها مباحث مهمی در دل طرح فاصله گذاری فیزیکی بود که دنبال کردیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و مهر بخوانید؛ 

* به عنوان سخنگوی دولت اعلام می کنم این استراتژی تعطیل بردار نیست؛ حفظ سلامت مردم اصل و اساس است حتی از لفظ اولویت استفاده نمی کنم، حفظ سلامت مردم اصل و اساس همه تلاش‌های ماست. طرح فاصله گذاری فیزیکی هم طرح دولت تا کاهش بسیار ملموس کرونا و تمام شدن آن ادامه خواهد داشت. اگر در نوروز هم این طرح تشدید کردیم،  احتمال شکستن فاصله ها وجود داشت.  

* براساس مطالب شنیده یا خوانده، اعلام میکنم تصمیم گیری که تاکنون انجام شد و هرگونه تصمیم گیری جدید، براساس نظر کارشناسان به ویژه کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بوده است. به طور طبیعی کارشناسان در یک دستگاه دیدگاه‌های متنوع دارند و نظر نهایی ما دیدگاهی بود که توسط وزیر بهداشت بوده و ستاد بر آن تاکید داشتند. برخلاف نظر کارشناسان سلامت اتخاذ نخواهیم کرد.  

* هر تصمیمی که مختل جان انسان‌ها و سلامت جامعه شود، شاخص ارزیابی ما خواهد بود و تصمیم اصلاحی و رو به جلو اتخاذ خواهیم کرد. مدل ما اساس بودن سلامت به اضافه حفظ معیشت و زندگی مردم  یعنی زیست اجتماعی و اقتصادی با رعایت فاصله گذاری است.

* کانون سیاستگذاری ما سلامت و حفظ جان مردم و در کنار آن جاری کردن زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم با رعایت پروتکل‌ و توصیه های بهداشت محور است. تناقض بین سلامت و تصمیمات نداریم، اساس تصمیمات بحث سلامت است و لذا دوگانه ای در این تصمیمات وجود ندارد.

* ستاد ملی کرونا که از اسفند ماه پی در پی جلساتی با حضور رئیس جمهور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزرای ذیربط و دادستان کل کشور داشته همه جوانب اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سلامت را مورد توجه قرار داده است. هیئت وزیران هم تقریباً دو سوم وقت آن به کرونا اختصاص دارد با محور قرار دادن این سیاست‌ها تاکنون تصمیماتی را اتخاذ کرده است.

* ما معتقد هستیم با سیاست گذاری‌هایی که مدام در حال کارشناسی و اتخاذ آنها هستیم با همراهی که مردم می‌کنند هنوز هم شعار ما شعار در خانه بمانید است و هنوز هم اقناع جامعه برای در خانه ماندن و آمدن بیرون برای کار در محدوده‌ای خاص است.

* هرجا تناقضی به وجود بیاید این تناقض به نفع سلامت باید حل شود امیدوار هستیم با کمک هم به مدد شعبان و رمضان و با استعانت از خداوند متعال بتوانیم جزو کشورهای موفقی باشیم که بر این بیماری غلبه کردیم.

*{ درباره دادن اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا برای معلمان}: ما دو کار را درباره اینترنت خانگی دنبال می‌کنیم. صبح امروز با آقای آذری جهرمی صحبت کردم. بنا به اظهار ایشان، ظرفیت‌های ما در شبکه‌ها تکمیل شده است. ما برای افزایش این ظرفیت ناچاریم سراغ فرکانس‌های صداوسیما که کار نکرده یا کم کار می‌کنند، برویم. 

* به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ شده با حداکثر سرعت، سرعت را به ۱۶ مگا بایت افزایش دهند، در قم و تهران تست افزایش سرعت به چهار برابر انجام شده است. ابلاغ هم شده که اینترنت مراکز دانشگاهی و پژوهشی رایگان باشد و وزارت علوم هم به سرعت زیرساخت‌های خود را برای آموزش از راه دور تکمیل کرده‌اند. 

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دورکاری کارمندان و کاهش رفت و آمدهای مردمی}: ارزیابی از سیاست‌ها خواهیم داشت و نسبت به سیاست‌ها و تکمیل آنها براساس ارزیابی تجدیدنظر خواهیم کرد. دیدگاه کارشناسان سلامت در کشور و در فضای بین‌المللی این است که چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد. 

* پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود دارد، ما باید بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت بر سبک‌های زندگی مبتنی بر بهداشت را اجرا کنیم. ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد. به افرادی که بیماران زمینه‌ای دارند، گفته‌ایم نیایند. گفته‌ایم ساعت کاری هفت تا دو بعدازظهر باشد و افرادی که امکان دورکاری دارند، گفته‌ایم حاضر نشوند. 

* یک کشور اروپایی‌ وقتی می‌خواست محدودیت ایجاد کند، رییس جمهور آنها گفت افراد به شرط حضور در سرکار از خانه خارج شوند. اصل بر حضور در خانه و سرکار است.ما این تصمیمات را ارزیابی می‌کنیم. 

* رسانه‌ها مسئولیت دارند. باید بگویم ما باقی خواهیم ماند و ما در خانه خواهیم ماند مگر به خاطر امور ضروری باشد و بخواهیم خریدی بکنیم. نمی‌شود که بانک‌ها و ادارات را تعطیل کرد اما تصمیمات ما نسبتا صحیح بوده و ارزیابی هم خواهیم کرد.

*{ در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد برنامه های اقتصادی دولت و همچنین ارزیابی دولت از ضرر و زیان های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا}: دولت محاسبه ای در مورد وضعیت اقتصادی ۱۰ رسته انجام داده است که در دل هر رسته، هشت و ۱۰ عنوان شغلی وجود داشت. این حوزه های شغلی مشاغلی هستند که در مرحله اول آسیب دیده اند. این حوزه ۱۵ درصد اشتغال جامعه هستند و سهم ۱۵ درصدی در تولید ناخالص ملی دارند که اگر یک سال کار نکنند، ۱۵ درصد سهم ایران در GDP کاهش می‌یابد.

* چهار درصد نرخ تولید ناخالص ملی نیز آسیب خواهد دید. در ستاد ملی کرونا تلاش داریم تا هرچه سریعتر به قطع زنجیره بیماری برسیم و اولویت ما این موضوع است. قطع شدن زنجیره انتقال و شیوع این ویروس منجر به پیوستن زنجیره های تولیدی به یکدیگر می شود.

* هنوز آثار ثانویه این تعطیلی ها بررسی نشده است، اگر اقتصاد و تولید وجود نداشته باشد، زندگی مردم به خطر می افتد، بنابراین هنوز آثار ثانویه این تعطیلی ها مورد بررسی قرار نگرفته است. میزان اشتغال کشور در این ۱۰ رسته که مورد بررسی قرار گرفته اند حدود ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار نفر است.

* بیشترین آسیب از این وضعیت را بخش خدمات دیده است، بعد از آن تولیدکنندگان کوچک و پس از آن بخش کشاورزی از این وضعیت آسیب دیده اند. ۵۰ درصد جی دی پی و ۵۰ درصد اشتغال ما مربوط به بخش خدمات است. اگر سیاست و برنامه ریزی دقیقی برای احیای واحدهای اقتصادی آسیب دیده نداشته باشیم، این آسیب ها به صورت زنجیره وار ادامه خواهد یافت.

* البته این سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر کارگران رسمی این ۱۰ رسته شغلی هستند. نگرانی ما همواره مربوط به کارگران غیررسمی می باشد. این افراد تعداد قابل توجهی هستند، فکر می کنم حدود یک میلیون و ۱۹۲ هزار نفر کارگر غیررسمی در این ۱۰ رسته شغلی وجود داشته باشند. سیاست هایی که دولت اتخاذ کرده است بر اساس این پیش بینی ها بوده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه