ارسال به دیگران پرینت

دولت‌های عرب خلیج فارس چگونه با کرونا برخورد کردند؟

ضمن اینکه در قطر، کالاهای غذایی و تجهییزات پزشکی، به مدت شش ماه، از عوارض گمرک، معاف هستند، تا این مساله روی قیمت ها تاثیر مثبت بگذارد. تا تاریخ 3 اپریل 2020، 949 حالت ابتلا به کووید 19 در قطر ثبت شده است که از ان میان، 72 نفر بهبود یافته و 3 نفر فوت کردند.

دولت‌های عرب خلیج فارس چگونه با کرونا برخورد کردند؟

الخلیج انلاین نوشت: پس از شیوع ویروس کرونا در جهان و رسیدن آن به دولتهای عربی خلیج (فارس)، این دولتها چاره ای نداشتند جز اقدامات سریع برای مقابله با خطرات و تاثیرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این بیماری.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اقدامات سریع دولتهای عضو شورای همکاریهای خلیج(فارس)، موجب کاهش شیوع ویروس در دخل این کشورها شد و این مساله مهم، به تدابیر پیش گیرانه ای باز می گردد که در عموم دولتهای عربی خلیج (فارس) اتخاذ شد؛ که البته هزینه های مادی زیادی برای این دولتها دربرداشت.

دولتهای عربی، صندوق ها و بودجه های هنگفتی را در مارس گذشته برای حمایت از اقتصاد داخلی، حمایت از مصرف کنندگان و شرکتها و همچنین، کاهش پیامدهای شیوع ویروس، اختصاص دادند.

قطر

دولت قطر، در مارس گذشته حدود 75 میلیارد ریال قطری، معادل 2.6 میلیارد دلار، برای مقابله با شیوع کرونا اختصاص داد. امیر قطر به بانک مرکزی دستور داد تا ساز و کار مناسبی برای تشویق بانکها در راستای به تاخیر انداختن اقساط وامها، وضع کند. وی همچنین از صندوق های دولتی خواست که سرمایه گذاری های خود در بازار را به مبلغ 10 میلیارد ریال قطری، افزایش دهند.

ضمن اینکه در قطر، کالاهای غذایی و تجهیزات پزشکی، به مدت شش ماه، از عوارض گمرک، معاف هستند، تا این مساله روی قیمت ها تاثیر مثبت بگذارد. تا تاریخ 3 اپریل 2020، 949 حالت ابتلا به کووید 19 در قطر ثبت شده است که از ان میان، 72 نفر بهبود یافته و 3 نفر فوت کردند.

کویت

در اواسط مارس 2020، حکومت کویت قانونی مبنی بر ایجاد تعدیل در بودجه وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی تصویب کرد، تا مبلغ 500 میلیارد دینار کویتی، معادل 162 میلیارد دلار، برای تامین نیازهای ضروری برای مقابله با شیوع کرونا، اختصاص یابد.

علاوه بر این، مقامات حکومت کویت اعلام کردند که امیر این کشور، شیخ صباح احمد الصباح، دستور واگذاری مبلغ 5 میلیون دینار کویتی، یعنی 16 میلیون دلار آمریکایی، برای حمایت از صندوق مبارزه با شیوع کرونا را داده است.

طبق آمار رسمی در کویت، 417 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند؛ 82 نفر بهبود یافته و هنوز هیچ از افراد مبتلا فوت نکرده اند.

عمان

پادشاه عمان، هیثم بن طارق نیز مبلغ 10 میلیون ریال عمانی، معادل 26 میلیون دلار آمریکا، از حساب شخصی خود به حساب صندوق ویژه مقابله با کرونا اختصاص داده و طبق گزارش رسانه های عمانی، در تاریخ 27 مارس، سلطان هیثم جلسه ای به ریاست خود برگزار کرد، تا در آن شیوه های تعامل با تحولات ناشی از شیوع کووید 19 را مورد بررسی قرار دهد.

صندوق ویژه مقابله با کرونا در عمان، از اغلب بانکها و شرکتهای بزرگ عمانی حمایت می کند و در این میان، 53 هتل، حدود 2816 عدد از اتاقهای خود را به صورت مجانی ، در اختیار وزارت بهداشت عمان قرار داده اند.

مبتلایان به کرونا در عمان 252 نفر هستند، 57 نفر بهبود یافته و 1 نفر فوت کرده است.

عربستان سعودی

عربستان در مارس گذشته مبلغ 50 میلیارد ریال، معادل 13.3 میلیارد دلار را برای مبارزه با شیوع کرونا در این کشور اختصاص داد. این کشور برای تحکیم استقرار مالی و حمایت از بخش تولید، برنامه هایی را در نظر گرفته است تا ضمن مبارزه با شیوع کووید 19، بتواند آثار و پیامدهای اقتصادی آن را کنترل کند. این برنامه ها از سه عنصر اصلی تشکیل می شود، که هدف از آنها، کاستن از آثار تدابیر مرتبط با مقابله با شیوع ویروس و کنترل نوسانها در بازار و حمایت از بخش کارگر است.

این اقدامات شامل تزریق سرمایه به بانکها برای اعطای وام به اقشار نیازمند و شرکتهای کوچک و متوسط، حمایت از تاجران و فعالان بخش خصوصی به مدت سه ماه و به ارزش 800 میلیون ریال، معادل 212 میلیون دلار می شود. علاوه بر این، در تاریخ 3 اپریل 2020، ملک سلمان اعلام کرد که 60 درصد از حقوق کارمندان سعودی در شرکتهای متاثر شده از ویروس کرونا را تقبل می کند.

تعداد مبتلایان به این ویروس در عربستان، 1885 نفر است که 328 نفر از انها بهبود پیدا کرده و 21 نفر فوت کرده اند.

امارات

حکومت امارات در اواسط ماه مارس، حدود 100 میلیارد درهم، معادل 27.2 میلیارد دلار برای مقابله با کرونا اختصاص داد، تا بانک مرکزی این کشور، با تکیه بر این سرمایه، برای حمایت از اقتصاد ملی نیز تلاش می کند.

در امارات 1024 نفر به این ویروس مبتلا شده، 96 نفر بهبود یافته و 8 نفر فوت کرده اند.

بحرین

حکومت بحرین نیز مبلغ 4.3 میلیارد دینار بحرینی، معادل 11.39 میلیارد دلار برای مبارزه با پیامدهای شیوع کرونا اختصاص داد و براساس آن، اعلام کرد که به مدت سه ماه، پرداخت قبضهای آب و برق مردم و شرکتها را تقبل می کند..

گذشته از این، حکومت بحرین تصمیم گرفت حجم نقدینگی صندوق خود را به 200 میلیون دینار برساند. بانک مرکزی بحرین نیز قدرت وام دهی بانکها را به 3.7 میلیارد دینار معادل 9.80 میلیارد دلار، رسانده است. مسئولان این کشور همچنین مالیات بخش گردشگری را به مدت سه ماه بخشیدند.

طبق آمار رسمی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بحرین 643 نفر، بهبود یافتگان 381 و فوت شده ها، 4 نفر هستند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه