ارسال به دیگران پرینت

نقره کار:کرونا با چاشنی استمرار تحریم فاجعه علیه حق همبستگی حقوق بشر است

یک وکیل دادگستری گفت: کرونا با چاشنی استمرار تحریم فاجعه علیه حق همبستگی حقوق بشر است.

نقره کار:کرونا با چاشنی استمرار تحریم فاجعه علیه حق همبستگی حقوق بشر است

یک وکیل دادگستری گفت: کرونا با چاشنی استمرار تحریم فاجعه علیه حق همبستگی حقوق بشر است.

محمد صالح نقره کار در گفت وگو با ایسنا  با اشاره به نامه رییس جمهور ایران  خطاب به مردم آمریکا در خصوص مطالبه گری لغو تحریم اظهار کرد:با وجود فراگیری کرونا مردم جهان بیشتر باید وضعیت تحریم زده همنوعان خود در ایران را درک کنند و به دولت‌های واضع تحریم بفهمانند که جان انسان ها نباید دستمایه کشمکش های سیاسی قرارداده شود.

وی با بیان اینکه تحریم ها،جنایت علیه حقوق بشر ایرانیان در وضعیت کرونا زده است، گفت: نیازمند یک پویش فراگیر مردمی در سطح کشورهای اعمال کننده تحریم با هدف گفت‌وگو با دولت‌های واضع تحریم هستیم. شنیدن صدای تحریم در هیمنه قتال کرونا بدون مداخله نهادهای مدنی واسط و رسانه های مردمی امکان پذیر نیست و باید از ظرفیت های بشردوستانه جهانی بهره برد. 


این وکیل دادگستری به ملزومات نسل سوم حقوق بشر به عنوان حق همبستگی جهانی اشاره کرد و گفت:  کرونا باعث همبستگی متقابل جهانی و قرائتی نو از  نسل سوم حقوق بشر بعنوان  حقوق همبستگی شد که مبتنی بر اصل برادری است. در این برحه ، صرفاً یک تلاش جمعی مرکب از تمامی  عوامل اجتماعی ، افراد، دولت‌ها، انجمن‌های عمومی و خصوصی و جامعه بین‌المللی ما را از بحران عبور خواهد داد و نگاه منطقه ای و بخشی نگری فرش قرمز برای جولان کرونا است.مشارکت جهانی با تحریم قابل جمع نیست.


این فعال حقوق بشر  با بیان اینکه فعالان حقوق بشر در همه جای دنیا  با یک ادبیات و برای یک هدف می جنگند ، گفت :کرونا اهمیت حقوق بشر در جهان را وارد مرحله نوینی کرده و مفاهیمی از حق همبستگی را باز تعریف کرده است.اجماع جهانی مرزها را برداشته و همه می دانند مبارزه با این ویروس تابعیت را لوث و مطلقا جهانی قلمداد می شود.هیچ دلواپس حقوق بشری نمی تواند چشم برمنع و  تحدید حق سلامت همنوعان خود ببندد و فریاد بر نیاورد.

وی افزود: اثر مستقیم و وضعی تحریم بر ایجاد اختلال در دسترسی به دارو موجبات نقض حق حیات و بهداشت و سلامت شهروندان را در پی داشته و مدت هاست تحریم پیش و بیش از کرونا قاتل خاموش مردم ما بوده و فعالان حقوق بشر و مجامع بین المللی و کنش گران غیر دولتی باید صدای مردم ایران در لغو تحریم های ناقض دسترسی به دارو  باشند.


این وکیل دادگستری با تاکید برمقتضای  نگاه جهانی همبسته در  شکست بیماری کووید-۱۹ اظهار کرد: کرونا با شکستن مرزهای جغرافیایی نشان داد این مرزهای اعتباری چقدر سست و شکننده است و باید اندیشه ها را به سوی جهانی همبسته با رعایت حقوق بشر و صلح و ارزش ها سوق داد .در این رسالت هر گونه اقدام خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران شود، جنایت علیه حق سلامت مردمان و نقض فاحش حقوق بشر است.


نقره کار افزود :هر چند دولت آمریکا بارها گفته  صادرات اقلام انسان‌دوستانه و دارو به ایران شامل تحریم نیست اما در عمل اعمال محدودیت های مالی و تبادلی زمینه دسترسی به دارو را بعضا نا ممکن یا گران و دور از دسترس همگان کرده است.ضمن آنکه پیامد این تحریم ها موجب شده  شهروندان عادی ایران سلامتی، کار و درآمد خود را از دست بدهند و قدرت خرید دارو و دسترسی به خدمات سلامت نداشته باشند. کرونا با چاشنی استمرار تحریم فاجعه بارتر خواهد بود و لازم است اهتمامی دیپلماتیک و مدنی و سیاسی و جهانی شکل گیرد تا مردم ایران زیر بار تحریم های ظالمانه در بستر بغرنج کرونا امکان تاب اوری پیدا کنند.


وی با انتقاد از عملکرد  شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در وضعیت حاضر افزود: مکاتبه با دبیر کل سازمان ملل، اخذ دستور موقت از دادگاه لاهه ، کمک گرفتن اضطراری  ایران از شورای امنیت یا صندوق بین المللی پول  هر یک به فراخور، امری تسکینی است، لکن انتظار می رود  شورای حقوق بشر سازمان ملل با اتکا به تکالیف حمایتی خود بعنوان نهادی که می‌باید احترام به حقوق بشر در سراسر جهان را ارتقاء دهد، وارد کارزار نه به تحریم شود و از ظرفیت خود برای لغو تحریم در وضعیت کرونا بهره برد.ابتکار عمل برای یک اجماع جهانی از این شورا بر خواهد آمد.


نقره کار با تاکید بر موازین حقوق همبستگی بشردوستانه بمثابه مفهوم نوینی از حیات بین المللی اظهار داشت : رنج کرونایی باعث نمی شود راهکارها و رویکردهای  تحقق توسعه، صلح، امنیت و حقوق بشر  را بعنوان ستون‌های نظام ملل متحد فراموش کنیم  و نقش پویش های مردمی و مجامع بین المللی را کمرنگ انگاریم.اتفاقا در وضعیت کرونا زده این مفاهیم قابل تامل تر هستند. چنانچه حق بر صلح، حق بر توسعه، حق بر محیط زیست سالم و حق تسهیم در میراث عمومی بشر یک اجماع جهانی می طلبد امروز مبارزه با کرونا برای حیات انسان ها ملازمه با یک قیام جهانشمول دارد. تحریم ها مانع این همراهی مردم ایران در مبارزه شده چرا که کاستی امکانات و مشقت های پیرامونی ان باعث فقدان قوه تاب اوری شهروندان شده است.

وی در پایان گفت: بیاییم کارزار نه به تحریم را به عنوان پیش نیاز پیوستن ایرانیان به جنبش جهانی جدی بگیریم.جان هر انسان بازی با عدد و رقم مبتلایان یا  نمودار آمار مرگ و میر نیست ؛جان شیرین یک انسان هم بزرگ و سترگ است و برای پاسداشت آن نه به تحریم را جهانی کنیم.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه