ارسال به دیگران پرینت

تهران قدیم را از بالای برج میلاد قاجارها ببینید

تور مجازی کاخ جهانی گلستان برای برای نخستین‌بار، بالاترین نقطه‌ تهرانِ قاجار را از برج میلادِ قاجارها یا همان شمس‌العماره این مجموعه تاریخی نمایش می‌دهد.

تهران قدیم را از بالای برج میلاد قاجارها ببینید

تور مجازی کاخ جهانی گلستان برای برای نخستین‌بار، بالاترین نقطه‌ تهرانِ قاجار را از برج میلادِ قاجارها یا همان شمس‌العماره این مجموعه تاریخی نمایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، با تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های فرهنگی تاریخی کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، مسوولان وزارت‌های میراث فرهنگی و ارتباطات در تفاهمی دوجانبه تصمیم گرفتند تا ۱۳ موزه‌ تهران را در ۱۳ روز نخست فروردین به صورت مجازی و در سایتی ملی معرفی کنند. نخستین روز فروردین با معرفی موزه ملی ایران گذشت و قرار است ساعت ۱۵ در دومین روز از فروردین، کاخ جهانی گلستان معرفی شود.

آفرین امامی – مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان – در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده از سوی معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌های وزارتخانه میراث فرهنگی برای معرفی ۱۳ موزه تهران در طول ۱۳ روز از وب‌سایت ملی آپارات، این اقدام را ایجاد همدلی و همبستگی بین موزه‌ها می‌داند و می‌گوید: بعد از موزه ملی ایران، کاخ جهانی گلستان برای معرفی در دومین روز نوروز انتخاب شد که این پخش زنده از ساعت ۱۵ آغاز می‌شود.

او با بیان این‌که اکثر موزه‌ها بعد از تعطیلی فضاهای موزه‌ای، در سایت‌های خود یک‌سری فعالیت را برنامه‌ریزی و حتی فیلم‌هایی تهیه کرده و بعضا آن‌ها را بدون یکپارچگی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته بودند، ادامه می‌دهد: در نهایت قرار شد تا با حمایت وزارت ارتباطات، نخست موزه‌های تهران در فضایی مشخص معرفی و برای آن‌ها تور مجازی برگزار شود.

امامی مطرح شدن پیشنهاد اولیه را از سوی رییس موزه پست و ارتباطات و همراهی اولیه رییس موزه ملی ایران عنوان می‌کند و می‌افزاید: با همفکری برای ایجاد ساختاری درست برای چنین پروژه‌ای آن‌هم به صورت زنده، امیدواریم بتوانیم به صورت زنده فضای واقعی برای سر زدن به موزه‌ها و بناهای تاریخی را که مردم پیش از وقوع این حادثه برنامه‌ریزی کرده بودند، تامین کنیم و از سوی دیگر با تشویق بیشتر مردم برای پیوستن به کمپین «#در_خانه_بمانیم»، ما نیز بتوانیم وظیفه‌ خود را در این حرکت ملی به سرانجام برسانیم.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اشاره به این‌که برگزاری این تور مجازی برای مردم در نوروز رایگان است، ادامه می‌دهد: با توجه به حمایت همه‌جانبه وزیر میراث فرهنگی از این اقدام، و طبق اعلامی که از سوی معاون میراث فرهنگی به ما شده است تا زمانی‌که وضعیت به این شکل باشد، موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی تعطیل هستند، مگر این‌که ابلاغیه جدیدی به موزه‌ها اعلام شود.

امامی با اشاره به درخواست مدیر اداره کل موزه‌ها برای معرفی برخی فضاها و آثار تاریخی که در حالت عادی مخاطبان موزه‌ای امکان بازدید از آن‌ها را ندارند، بیان می‌کند: یکی از موضوعاتی که مطرح شد استفاده از این فرصت به عنوان زمانی مناسب برای نشان دادن برخی فضاها و آثارِ تاریخی بود که به دلایلی مانند شرایط حفاظتی و ایمنی آثار و مجموعه امکان بازدید مخاطبان از آن‌ها فراهم نمی‌شود، بنابراین تصمیم گرفته شد تا بتوانیم یک‌سری فضاها را در پخش زنده مجموعه جهانی کاخ گلستان به نمایش بگذاریم.

او با بیان این‌که مسیری مشخص برای این تور مجازی تعریف شده است، توضیح می‌دهد: یکی از فضاهای انتخاب‌شده‌ای که هیچ‌گاه مخاطبان موزه‌ای امکان بازدید از آن را ندارند، بازدید از پشت بام شمس‌العماره است. دوربین با گرفتن این فضای تاریخی از بالکن، سراغ کلاه‌فرنگی شمس‌العماره می‌رود و حتی رابطه بین کاخ گلستان و فضاهای اطراف را نشان می‌دهد و از سوی دیگر بافت قدیم تهران از بالای شمس‌العماره به وضوح نشان داده می‌شود.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با تاکید بر این‌که بازدید از همه‌ فضاهای تاریخی کاخ گلستان در حالت عادی به حدود هفت ساعت زمان نیاز دارد، ادامه می‌دهد: سعی کردیم در این بازدید یک‌ساعته سراغ جذابیت‌ها برویم. همچنین بعد از دیدن ایوان مرمر، تالار سلام و کتابخانه سلطنتی، نسخه‌ یکی از کتاب‌های نفیس و ارزشمند ثبت ملی شده در کتابخانه سلطنتی نشان داده می‌شود. همچنین یک آلبوم عکس از مخزن تصاویر کاخ معرفی می‌شود.

او همچنین به ادامه‌دار بودن تورهای مجازی بازدید از کاخ گلستان در سایت این مجموعه اشاره و تاکید می‌کند: برگزاری این تورهای مجازی با حضور حداقل پرسنل، حداقل امکانات و  حداکثر بازخورد بیرونی در فضای کاخ انجام می‌شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه