ارسال به دیگران پرینت

گزارش «القدس العربی» از تشدید درگیری ایران و امریکا در عراق؛ ۳ موضوعی که هر دو طرف رعایت می‌کنند

به نظر می رسد شبه نظامیان مرتبط با ایران، رو به سوی مقابله ای دارند که سعی می کنند حساب شده باشد و سه مساله مهم را در نظر داشته باشد: اول آنکه حملاتی را ترتیب دهند که خسارت زیادی برای طرفین نداشته باشد و نهایتا، با پاسخ محدود آمریکا مواجه شود. مساله دومی که عراقی ها در نظر دارند، آن است که حملات در چارچوب بمباران های هوایی باقی مانده و به مقابله های زمینی و رو در رو، منجر نشود. اما مساله سوم، حفظ قواعد درگیری در داخل عراق و نه ایران است.

گزارش «القدس العربی» از تشدید درگیری ایران و امریکا در عراق؛ ۳ موضوعی که هر دو طرف رعایت می‌کنند

وائل عصام در روزنامه عرب زبان القدس العربی چاپ لندن نوشت:کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی در بمباران پایگاه التاجی عراق، که پس از سفر شمخانی به این کشور صورت گرفت، دور از انتظار نبود. تصمیم ایران، هدف گرفتن حضور آمریکا در عراق و خروج کلی نیروهای آمریکایی از این کشور عربی است؛ تصمیم استراتژیکی که با انعطاف های تاکتیکی همراه است، تا مانع از وقوع مقابله حساب نشده بین ایران و آمریکا شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده  است: به نظر نمی رسد نیروهای شیعه که قدرت حاکم بر عراق هستند، نسبت به ایران اشتیاق کمتری برای اخراج نیروهای آمریکایی داشته باشند؛ همانطور که عادل عبدالمهدی، رئیس دولت مستعفی عراق، به صراحت و چندین بار به خروج نیروهای امریکایی از عراق فراخوانده است؛ کسی که نماینده جناح شیعه ای است که تا حدی مورد قبول آمریکاست. اما رهبران شبه نظامیان شیعه ای که ارتباط امنیتی محکمی با ایران دارند، سیاست اجرایی را در پیش گرفته اند؛ بدین معنا که به درخواست از امریکایی ها برای خروج بسنده نکرده و به پایگاههای آمریکا حمله می کنند.

حتی قبل از ترور سردار سلیمانی، حملات به پایگاههای آمریکا در عراق، ادامه داشت. اما پس از آن، حملات گسترش یافت و هدف از انها، اخرج نیروهای آمریکایی از عراق، اعلام شد.

به نظر می رسد شبه نظامیان مرتبط با ایران، رو به سوی مقابله ای دارند که سعی می کنند حساب شده باشد و سه مساله مهم را در نظر داشته باشد: اول آنکه حملاتی را ترتیب دهند که خسارت زیادی برای طرفین نداشته باشد و نهایتا، با پاسخ محدود آمریکا مواجه شود. اما ایالات متحده ادامه کشته شدن نیروهایش، ولو به صورت محدود را قبول نمی کند؛ همانطور که در حمله اخیر آمریکایی ها، 20 نفر از شبه نظامیان عراقی کشته شدند.

مساله دومی که عراقی ها در نظر دارند، آن است که حملات در چارچوب بمباران های هوایی باقی مانده و به مقابله های زمینی و رو در رو، منجر نشود. گذشته از این، تهران تمایل زیادی دارد که اساسا دولت عراق از این مقابله دور باشد، تا کنترل امور با مسئولان ایرانی باشد.

اما مساله سوم، حفظ قواعد درگیری در داخل عراق و نه ایران است. تهران منافع آمریکا را با استفاده از شبه نظامیان عراقی هدف می گیرد و از ایالات متحده هم می خواهد پاسخ آن در داخل عراق باشد، و نه ایران.

مسلّما آمریکایی ها به حملات خود به شبه نظامیان شیعه در عراق ادامه می دهند و در مقابل، ایرانی ها نیز به ضربه زدن به امریکا در خاک عراق، ادامه می دهند تا زمانی که هدف آنها، یعنی اخراج نیروهای آمریکایی از عراق محقق شود؛ اخراجی که شاید با نظر ترامپ در مورد حمایت از عقب نشینی آمریکایی ها از منطقه خاورمیانه، مطابقت داشته باشد.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه