ارسال به دیگران پرینت

تأثیر ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی

کرونا چه تأثیری بر درآمد و فروش کسب‌وکارهای آنلاین در ایران داشته است؟ آیا به دلیل بی‌تمایلی مردم به خروج از خانه با افزایش فروش مواجه بوده‌اند یا اینکه مانند کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین با کاهش فروش و درآمد مواجه شده‌‌اند؟

تأثیر ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی

شرق- کرونا چه تأثیری بر درآمد و فروش کسب‌وکارهای آنلاین در ایران داشته است؟ آیا به دلیل بی‌تمایلی مردم به خروج از خانه با افزایش فروش مواجه بوده‌اند یا اینکه مانند کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین با کاهش فروش و درآمد مواجه شده‌‌اند؟ 

در آخرین روز ماه بهمن ۱۳۹۸ خبر شیوع ویروس کرونا در ایران به صورت رسمی اعلام شد. از روز ۳۰ بهمن تا به امروز، بسیاری از کسب‌وکارها ضرر و زیان زیادی را به دلیل شیوع این ویروس متحمل شده‌اند؛ زیرا مردم به دلیل جلوگیری از ابتلا به ویروس، سعی می‌کنند از خانه خود خارج نشوند. در ادامه گزارشی از ۳۰ کسب‌وکار آنلاین و استارتاپ مطرح ایرانی می‌خوانید که از تغییر عملکرد استارتاپ‌ها، در «تکرسا» رسانه استارتاپی کشور، تهیه شده است. 

1. صنعت خدمات گردشگری آنلاین، از افت فروش تا تعدیل نیرو

بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارتاپ‌های ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده است. استارتاپ‌های فلایتیو و علی بابا که بیشترین سهم از فروش بلیت‌های هوایی را دارند، به ترتیب ‍۷۵ درصد و ۸۰ درصد کاهش در میزان کل فروش را تجربه کردند. این اتفاق به تعدیل نیرو در دو استارتاپ علی بابا و الی گشت منجر شد. در حوزه اجاره اقامتگاه‌‌های گردشگری نیز استارتاپ شب از کاهش 70 درصد رزرو اقامتگاه‌‌های گردشگری خبر 

داده است. 

2. صنعت خرید آنلاین، افزایش میزان خرید آنلاین

توصیه پزشکان به ماندن در خانه موجب شده تا استارتاپ‌های خرید آنلاین کالا بتوانند رشد خوبی را داشته باشند. استارتاپ باسلام و اسنپ‌مارکت به ترتیب ۱۵ درصد و ۵۰ درصد در فروش و تقاضا رشد داشته‌اند که می‌تواند نتیجه تمایل مردم به خرید آنلاین و خارج‌نشدن از خانه باشد. فروشگاه اینترنتی ایسام هم هیچ تغییری در فروش نداشته است. در حوزه تخفیف و خرید گروهی، دو مجموعه تخفیفان و نت‌برگ ۸۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. 

3. کاهش فروش بلیت رویداد و سینما

با توجه به لغو‌شدن همه رویدادها، میزان فروش استارتاپ ایوند ۷۵ درصد کاهش داشته و 90 درصد فروش حال حاضر این استارتاپ از رویداد‌های آنلاین است. همچنین استارتاپ تیکت نیز که در حوزه فروش بلیت تئاتر، کنسرت و سینما فعالیت دارد، با افت صددرصد خرید بلیت روبه‌رو شده و همه فروش خود را از دست داده است. 

4. تأثیر ویروس کرونا بر سامانه حمل‌ونقل آنلاین

سامانه حمل‌ونقل آنلاین نیز از ویروس کرونا در امان نمانده و کاهش رفت‌وآمد و ثبت سفارش در این صنعت اتفاق افتاده است. اسنپ بزرگ‌ترین بازیگر در این حوزه، خبر از کاهش تعداد سفر داده و درصد کاهش آن را دو‌رقمی اعلام کرده است. استارتاپ تی‌نکست که در حوزه پست درون‌شهری فعالیت دارد، 73 درصد افت در ارسال تعداد بسته‌های پستی داشته است؛ اما برخلاف تی‌نکست، الوپیک افزایش پنج درصد در تعداد بسته‌های پستی را تجربه کرده که می‌تواند ناشی از افزایش تقاضای فصلی باشد. 

5. رشد تماشای آنلاین فیلم و سریال

خانه‌نشینی مردم باعث شده تا میزان تماشای آنلاین فیلم و سریال افزایش یابد. میزان بارگذاری و تماشای ویدئو در آپارات به ترتیب با 40 درصد و 25 درصد رشد همراه بوده است. همچنین، با رایگان‌شدن تماشای آنلاین انیمیشن در فیلیمو، میزان تماشای محتوای انیمیشنی 74 درصد و دیگر محتواهای بصری 35 درصد رشد کرده است. 

6.  رشد خیره‌کننده برگزاری رویداد و کلاس آنلاین

دو استارتاپ ایسمینار و لحظه‌نگار که بستر برگزاری رویداد و کلاس آنلاین هستند، رشد خوبی را کسب کرده‌اند. ایسمینار در مدت کوتاه شیوع کرونا، آمار خیره‌کننده افزایش 400 درصد فروش روزانه را ثبت و فقط در یک هفته شش هزار کاربر جدید را جذب کرده است. استارتاپ لحظه‌نگار هم از افزایش 50 درصد برگزاری رویداد و کلاس آنلاین خبر داده است. 

7. کاهش تبلیغات آنلاین

با ایجاد بحران در کسب‌وکارها و افت درآمد، کاهش تبلیغات نیز دور از انتظار نیست. در حوزه تبلیغات آنلاین دو مجموعه تپسل و ادرو 50 درصد افت در ثبت سفارش تبلیغات را تجربه کرده‌اند. همچنین مجموعه ادرو با کاهش 70 درصد در کل فروش مواجه شده است. طبق آمار این مجموعه، شیوع کرونا موجب کاهش 90 درصد تبلیغات کلیکی و 50 درصد همکاری در فروش  شده است. 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه