ارسال به دیگران پرینت

24 داروخانه به سؤال «ایران» پاسخ دادند: دکتر! آیا ماسک دارید؟ نه؛ نداریم!

«ایران» وعده توزیع انبوه ماسک، ژل و الکل را دنبال می‌کند روز گذشته به 24 داروخانه و 3 مرکز بهداشت رفتم، تا از آنها ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده خریداری کنم، اما دست خالی برگشتم!

24 داروخانه به سؤال «ایران» پاسخ دادند: دکتر! آیا ماسک دارید؟
نه؛ نداریم!

 البته داروخانه گردی ما برای تهیه گزارش از وضعیت عرضه ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده‌ای بود که مسئولان وزارت صمت قول توزیع گسترده آن را از روز شنبه داده بودند. خیلی از مردم با پیگیری اخبار به داروخانه‌ها آمده بودند تا تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا را خریداری کنند، اما آنها هم مثل ما مأیوس به خانه و محل کارشان برگشتند. چرایی عدم عرضه ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده در سطح شهر را از تولیدکنندگان پرس و جو کردم. سیدمحمد رضوان یکی از تولیدکنندگان ماسک در اراک است. ظرفیت اسمی این کارخانه در تولید ماسک 2 میلیون عدد است، اما به‌صورت روزانه 65000 ماسک پرستاری و 5000عدد ماسک جراحی می‌تواند تولید کند. این تولیدکننده ماسک به «ایران» گفت: اگر بتوانیم قطعات مورد نیاز ماشین‌آلات خود را تأمین کنیم، تولید ماسک با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. او ادامه داد: خط تولید ماسک زیر بار زیادی رفته است به گونه‌ای که خط تولید ما برای 8 ساعت توان کار دارد ولی اکنون حداقل 19 ساعت کار می‌کند، همین امر سبب شده ماشین آلات، قطعات معیوب داشته باشد که باید با سرعت نسبت به تعویض آن اقدام کنیم.
ماسک‌ها را مستقیم وارد بازار نمی‌کنیم
رضوان گفت: هیچ‌کدام از تولیدکنندگان ماسک، تولیدات خود را به‌صورت مستقیم روانه بازار نمی‌کنند، طبق مصوبه اخیر دولت قرار شده تولیدکنندگان محصولات خود را به هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت بدهند و این وزارتخانه مسئول توزیع ماسک است.
این تولیدکننده ماسک اظهارداشت: هر دو روز یکبار و در برخی از مواقع روزی دوبار تولیدکنندگان ماسک‌های تولیدی خود را به وزارت بهداشت می‌دهند تا توزیع با مشکلی مواجه نشود. قاسم عباسپور هم از یکی از تولیدکنندگان ماسک در ملارد است. او به «ایران» گفت: از 10 روز آینده ماسک‌های جدید این کارخانه وارد بازار می‌شود، این ماسک‌ها چندبار مصرف و غیرقابل نفوذ است، لذا خریداران این ماسک‌ها می‌توانند با تعویض فیلتر آن، این ماسک را مدت‌ها مصرف کنند، این نوع ماسک‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی طراحی شده است. میزان تولید این ماسک‌ها ماهیانه یک میلیون عدد خواهد بود. تولیدکننده الکل در استان فارس که خواست نامش عنوان نشود به «ایران» گفت: مدت‌ها تولیدات ما کم بود و با توجه به تقاضای بازار عرضه صورت می‌گرفت ولی اکنون بشدت تقاضا بالا رفته است و ما مجبوریم بخش‌هایی از خط تولید کارخانه را که تولید آن غیرفعال شده بود مجدد فعال کنیم. با توجه به افزایش مصرف و قرارگرفتن الکل در کالاهای مصرفی از وزارت بهداشت و وزارت صمت می‌خواهیم که سطح همکاری و حمایت‌های خود را از تولیدکنندگان بیشتر کنند.
جواب قانع‌کننده‌ای نگرفتیم
روز گذشته قبل از آنکه وارد داروخانه‌ها و مراکز بهداشت شوم، بارها با چنین دست نوشته‌هایی روبه‌رو شدم که «سؤال نپرسید، ماسک و هیچ نوع محلول ضدعفونی‌کننده‌ای نداریم.» با وجود چنین جملاتی باز به داروخانه‌ها رفتم و پرسیدم که قرار بود امروز توزیع گسترده ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده صورت گیرد اما چرا هیچ داروخانه‌ای این کالاهای مصرفی را ندارد؟ آنها جواب دادند که هیچ توزیعی صورت نگرفته است و ما بارها با پخش‌کنندگان و وزارت بهداشت تماس گرفتیم که چه زمان داروخانه‌ها مجهز می‌شوند اما فعلاً هیچ جواب قانع‌کننده‌ای نگرفتیم و مجبوریم به مردم «نه» بگوییم. اما برخی از داروخانه‌ها در پی حضور مکرر مردم برای خرید دستکش، بسته‌های بزرگ دستکش(جعبه‌های 100 تایی) را باز می‌کردند و به‌صورت سهمیه‌ای به مردم می‌فروختند، 5 عدد 7500 تومان تمام می‌شد. برخی دیگر از داروخانه‌ها هم مردم را آرام می‌کردند و می‌گفتند به‌طور قطع در هفته جاری توزیع گسترده ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستکش صورت می‌گیرد.
در این میان مهدی صادقی نیارکی، سرپرست صنایع وزارت صمت به «ایران» گفت: «تولیدکنندگان با تمام قوا در حال تولید هستند و بزودی تولیدات مورد نیاز مردم در سطح کشور توزیع می‌شود.» او افزود: «از مردم می‌خواهیم که هنگام خرید از داروخانه‌ها، خرید احتکارگونه نکنند، اکنون شرایط برای تولید بالا و واردات ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده فراهم است.» روزنامه ایران در راستای رسالت خبری خود و پیگیری نحوه توزیع ماسک در روزهای جاری مجدداً گزارشی از میزان و نحوه عرضه تولید ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده در سطح شهر تهیه و منتشر می‌کند.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه