ارسال به دیگران پرینت

زلزله کرونا درصنعت تکنولوژی

باید خیلی شفاف بپذیریم که وحشت ویروس کرونا به‌طور گسترده‌ای در جهان پیچیده است. تا امروز دست‌کم ۲۸۰۰ نفر در دنیا از این بیماری فوت کرده‌اند و ۸۲ هزار نفر هم به آن مبتلا شده‌اند. هر کدام از این عددها در واقع نماینده آدم‌های واقعی با خانواده و جامعه‌ای هستند که دیگر هرگز آدم‌های گذشته نخواهند شد. تجربه مرگ و قرنطینه، مرزهای وحشت و از هم‌‌گسیختگی جوامع را جابه‌جا کرده است.

زلزله کرونا درصنعت تکنولوژی
 باید خیلی شفاف بپذیریم که وحشت ویروس کرونا به‌طور گسترده‌ای در جهان پیچیده است. تا امروز دست‌کم ۲۸۰۰ نفر در دنیا از این بیماری فوت کرده‌اند و ۸۲ هزار نفر هم به آن مبتلا شده‌اند. هر کدام از این عددها در واقع نماینده آدم‌های واقعی با خانواده و جامعه‌ای هستند که دیگر هرگز آدم‌های گذشته نخواهند شد. تجربه مرگ و قرنطینه، مرزهای وحشت و از هم‌‌گسیختگی جوامع را جابه‌جا کرده است.
زلزله کرونا درصنعت تکنولوژی

 با این اوصاف است که فکر کردن به ویروس کرونا با نگرانی و دغدغه‌های انسانی و اندوه از دست دادن افراد و شرایط معلق افراد مبتلا، مترادف می‌شود.  کارشناسان معتقدند تاثیرات چشمگیر شیوع این ویروس بر اقتصاد جهانی و مخصوصا صنعت تکنولوژی، غیرقابل چشم‌پوشی است. اوایل ماه فوریه بود که شرکت‌کنندگان بزرگ کنگره جهانی موبایل یک به یک از شرکت در آن کنار کشیده و صرف‌نظر کردند تا در نهایت برگزاری این رویداد مهم صنعت ارتباطات به کلی لغو شود. بعد از آن، شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های تجاری صنعت گیم یعنی PAX East و GDC هم از ترس شیوع ویروس کرونا غرفه‌‌هایشان را تحویل داده و از شرکت در آنها صرف‌نظر کردند. روز جمعه هم شرکت فیس‌بوک از لغو کنفرانس توسعه‌دهندگان F۸ خودش خبر داد؛ کنفرانسی که قرار بود در ماه می برگزار شود.  در نهایت حالا شنیده می‌شود که حتی بازی‌های المپیک توکیو هم که قرار است در ماه‌های جولای و آگوست امسال برگزار شود، در خطر لغو شدن قرار دارد.  در هر کدام از این موارد، کناره‌گیری و لغو رویدادها و برنامه‌ها هزینه‌های هنگفتی را به برگزارکنندگان تحمیل می‌کند و تنها یک مزیت دارد: جلوگیری از تجمع افراد و در نتیجه شیوع ویروس کرونا. بعضی شرکا و برگزارکنندگان با ایجاد تعادل و پاداش سعی دارند تا حد امکان از ضررهای مالی این جریان جلوگیری کنند.

تا پیش از لغو کنگره جهانی موبایل، مقامات شهر بارسلونا اصرار داشتند که این شهر امن است و تقریبا هم درست بود، با این حال این سوال وجود داشت که آیا این شرایط امن می‌تواند با ورود ۱۵۰ هزار نفر از سراسر دنیا و همچنین کشور چین، به این شهر هم ادامه داشته باشد.  لغو کنگره جهانی موبایل برای دنیای تکنولوژی بسیار سخت‌تر بود. صرف‌نظر از شکایت شرکت‌هایی که نتوانستند در این گردهمایی شرکت کرده و محصولات خودشان را رونمایی کنند، کنگره جهانی موبایل امسال قرار بود جشنی برای ورود رسمی شبکه ۵G به دنیا باشد تا به این ترتیب شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی بزرگ از جدیدترین محصولات و سرویس‌هایشان در این حوزه رونمایی کنند. درست به همین دلیل است که با وجود تخمین‌ها و پیش‌بینی‌های مختلف درباره تاثیر چشمگیر گسترش ۵G در سال‌جاری میلادی، حالا ابعاد این تاثیرگذاری در ابهام است.   بسیاری از شرکت‌ها مجبور به لغو یا به تعویق انداختن کنفرانس‌های خبری و محدود کردن مراسم رونمایی شدند و بسیاری دیگر هم ناچار به رونمایی مجازی از محصولات و سرویس‌‌هایشان روی آوردند. کنگره جهانی موبایل همچنین فرصتی برای امضای قراردادهای همکاری متنوعی بود. بازدیدکنندگان می‌توانستند به‌صورت فیزیکی و از نزدیک با محصولات جدید آشنا شده و به‌صورت مستقیم با مدیران و مهندسان ارشد هر شرکت صحبت کنند و در نهایت به توافقات لازم برای قراردادهای همکاری برسند.  حالا شرکت‌های بزرگی مانند اریکسون، هوآوی، نوکیا، کوآلکام و سامسونگ، این فرصت طلایی را برای امضای قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی برای تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز نهادها، سازمان‌ها و... از دست داده‌اند. 

جلوگیری از برگزاری بازی‌های المپیک به خاطر شیوع کرونا، هم داستان دیگری است. تنها برای تامین زیرساخت‌های دیجیتالی رویدادهای المپیک میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری شده است و ژاپن سال‌ها برای آمادگی زمان صرف کرده است تا به‌صورت رسمی از شبکه ۵G ملی و ویدئوهایی با کیفیت ۸K درالمپیک ۲۰۲۰ رونمایی کند و در این راه فشارهای زیادی را برای رسیدن به جدول زمان‌بندی تحمل کرده است. انتظار می‌رفت که اینها و دیگر تکنولوژی‌های جدید، تنها بعضی از بزرگ‌ترین داستان‌های غیرورزشی بازی‌های المپیک باشند که به ایجاد آگاهی جهانی و دسترسی کاربران به این تکنولوژی در نیمه دوم سال‌جاری میلادی، کمک می‌کنند.  تا امروز به نظر نمی‌رسد که ویروس کرونا واقعا به بازی‌های المپیک نفوذ پیدا کند. با وجود نرخ رشد موارد ابتلا، جغرافیای شیوع و درصد بالای افرادی که از این بیماری جان سالم به در برده‌اند تا آنهایی که در برابر آن تسلیم شده‌اند، دلایلی برای این خوش‌بینی وجود دارد که شیوع کرونا تا پیش از بازی‌های المپیک کاهش پیدا کند.  وحشت از ویروس کرونا اما شرکت‌های تولیدکننده و فروشنده محصولات تکنولوژی را به‌صورت مستقیم تحت‌تاثیر خودش قرار داده است.  کارخانه‌های اپل در چین همچنان به خاطر ترس از شیوع و حتی بعد از سال نو چینی هم بازگشایی نشده‌اند و این شرکت تمام فروشگاه‌هایش در این کشور را موقتا تعطیل کرده است تا به این ترتیب درآمد فصلی آن کاهش معناداری پیدا کند. شرکت انویدیا و شرکت‌های دیگر هم شاهد کاهش درآمدشان بوده‌اند.  تا به حال درآمد شرکت‌های تکنولوژی از مناطق دیگر خارج از کشور چین با روند عادی خودش جلو رفته است. اما با شرایطی که در حال حاضر در چین وجود دارد، انتظار می‌رود به خاطر عدم فعالیت کارخانه‌های چینی، با کاهش دسترسی جهانی به محصولات تکنولوژی مواجه شویم.  هیچ جواب ساده و سرراستی برای پرسش‌های مربوط به این شرکت وجود ندارد. هیچ تصوری از شرایطی که در روزهای آینده بر دنیا، اقتصاد جهانی و صنعت تکنولوژی حاکم خواهد شد، نداریم. با این همه کاملا مشخص است که گسترش بیشتر این بیماری می‌تواند علاوه بر جان انسان، اقتصاد جهانی را هم به خطر بیندازد. شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق در این شرایط می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های بهتر و درست‌تر کمک کرده و روح اعتماد را در دنیا بدمد تا از این وحشت جهانی جلوگیری کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه