ارسال به دیگران پرینت

سیگار مشمول کد رهگیری شد

سیگار به‌عنوان اولین محصول مشمول کدرهگیری می‌شود. سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگار در شرکت دخانیات گفت: اجرای این برنامه در جلوگیری از قاچاق بسیار تاثیرگذار است.

سیگار مشمول کد رهگیری شد
سیگار به‌عنوان اولین محصول مشمول کدرهگیری می‌شود. سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگار در شرکت دخانیات گفت: اجرای این برنامه در جلوگیری از قاچاق بسیار تاثیرگذار است.

مهدی صادقی نیارکی افزود: اجرای این طرح به لحاظ کنترل واردات غیرقانونی و قاچاق سیگار به کشور اهمیت بالایی دارد و روند اجرایی آن با حمایت کامل دستگاه‌های مرتبط با موضوع مبارزه با قاچاق کالا همراه است. به گزارش شاتا، وی با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری برای تولیدات داخلی سیگار در چند سال اخیر، اضافه کرد: تداوم قاچاق کالا به ویژه سیگار آثار متعددی از نظر اقتصادی و بهداشتی دارد.

صادقی نیارکی با تاکید پیامدهای منفی محصولات دخانی قاچاق به دلیل عدم نظارت بر رعایت استانداردها در مقایسه با محصولات داخلی تصریح کرد: پدیده شوم قاچاق علاوه بر مشکلات بهداشتی در اشتغال پایدار صنعتی، تولیدی و حتی تجاری کشور نیز تاثیری کاملا منفی و مخرب دارد. سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در قاچاق انواع سیگار به کشور فارغ از آسیب‌هایی که به زیرساخت‌های تولیدی کشور می‌زند، بخش عمده‌ای از واردات غیرقانونی نیز به‌صورت جعلی و غیر‌اصلی است که تبعات فراوانی در حوزه سلامت افراد دارد و حتما باید مورد توجه قرار گیرد. صادقی نیارکی گفت: ما در شرایطی هستیم که در حال عبور از اقتصاد نفتی به اقتصادی مبتنی بر ارزش افزوده تولیدات صنعتی قرار داریم؛ بنابراین حمایت از تولید داخل و قطع قاچاق درکلیه کالاهای کشور، اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از روش‌های موثر در کنترل پدیده قاچاق مبارزه هوشمندانه با آن در شرایط موجود است که باید مبتنی بر یک نظام سامان یافته انجام گیرد. صادقی‌نیارکی گفت طرح رهگیری سیگار یک سامانه هوشمند است و نظارت بر اصالت کالا علاوه بر نهادهای مسوول بر عهده مصرف‌کننده است که می‌تواند از طریق سامانه مرتبط، در کمترین زمان استعلام لازم را انجام دهد. مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگار، گفت: این طرح برای موفقیت نیازمند است که حلقه‌های بعدی آن در حوزه توزیع و عرضه هم کامل شود. به گزارش خبرگزاری فارس، سیاوش افضلی اظهار کرد: ما در کشور تجربه بسیار موفقی در بحث مبارزه با قاچاق سیگار در دهه ۸۰ داشتیم و علت موفقیت آن شناخت معضل و نوع مبارزه بود. طرح مبارزه با قاچاق سیگار در سال ۸۱ شروع شد و بر اساس آمار ۷۵ درصد از کالای دخانی در داخل کشور در آن مقطع قاچاق بود.

افضلی گفت: بعد از اجرای طرح با هماهنگی بین وزارت صنایع و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در بازه زمانی ۲۰ ماهه و بر اساس اعلام رئیس وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدیریت دولت در بازار دخانیات به ۸۵ درصد رسید و بر این اساس قاچاق سیگار به ۱۵ درصد کاهش یافت. وی با بیان اینکه با رونمایی از طرح رهگیری سیگار اتفاق خوبی افتاده است، گفت: بر این اساس، شرکت دخانیات آمادگی خود را اعلام می‌کند تا برای پیشبرد این طرح هر گونه همکاری را داشته باشد تا تجربه موفق طرح مبارزه با قاچاق سیگار در سال ۸۰ تکرار شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، عطاءالله معروف‌خانی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی دخانیات نیز در این مراسم گفت: گردش مالی قاچاق سیگار در کشور بالای یک میلیارد دلار است که پیامدهای منفی اقتصادی و بهداشتی فراوانی داشته و مهم‌ترین آن هزینه بالای درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است. به گفته معروف ‌خانی، سال گذشته ۴۸ میلیارد نخ و سال پیش از آن (۹۶) ۴۹ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شد در حالی که حداقل مصرف آن در کشور ۹۷ میلیارد نخ است؛ بنابراین مابه‌التفاوت آن قاچاق می‌شود. این مقام مسوول در وزارت صمت ادامه داد: امیدواریم با رونمایی از این طرح شاهد کاهش و در ادامه ریشه‌کنی قاچاق سیگار باشیم ضمن اینکه بر اساس اجرای این طرح امکان ردیابی و کشف قاچاق سیگار افزایش یافته و دستگاه قضایی راحت‌تر می‌تواند احکام مرتبط را صادر کند.

علی موید خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگار که با هدف مبارزه با قاچاق این کالا راه‌اندازی شده است، گفت: برخی وقتی اسم ستاد مبارزه با قاچاق و ارز می‌آید صرفا بخش مقابله‌ای و بگیر و ببند و کشف و ضبط به ذهنشان می‌آید. در حالی که این کار جزو اولویت‌های نهایی ما است و اولویت نخست ما تمرکز بر مباحث پیشگیری است تا از پدیده شوم قاچاق رها شویم. وی با تاکید بر اینکه باید جمعیت تولید و صنعت به حدی رشد یابد تا میل به قاچاق در آن ایجاد نشود، ادامه داد: با تمرکز در پیشگیری و راه‌اندازی سامانه‌ها باید تولید صنعت را رونق دهیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: کشور ما از سیگار آسیب زیادی دیده در حالی که ما در جنگ اقتصادی هستیم عده‌ای با حرکات منفعت‌طلبانه می‌خواهند اقتصاد ما را با قاچاق مرعوب کنند که مبارزه با آن در شرایطی فعلی یک وظیفه مهم است. وی با بیان اینکه سالانه ۱۲ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، ادامه داد: این اتفاق علاوه بر آنکه اقتصاد و تولید ما را با چالش روبه‌رو می‌کند ایجاد هزاران فرصت شغلی را نیز از ما می‌گیرد. موید خرم‌آبادی تنها راه شفاف کردن اقتصاد و تولید را نگاه پیشگیرانه نسبت به مبارزه با قاچاق کالا و راه‌اندازی سامانه‌های رهگیری کالاها دانست و تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه رهگیری سیگار، دومین سامانه پس از رجیستر کردن گوشی موبایل است که با راه‌اندازی آن ۹۹ درصد تجارت تلفن همراه قانونی شد و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ برای کشور آورده به همراه داشت.  رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بسیاری از ما با سیگار مخالفیم ولی بخش اعظم شهروندان با آن درگیر هستند گفت: با توجه به اینکه سیگار قاچاق سلامت افراد را به خطر می‌اندازد نباید نسبت به قاچاق آن بی‌تفاوت باشیم و دولت باید آن را تامین کند.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر دولت توانسته تولید داخل سیگار را به ۵۰ میلیارد نخ در سال برساند که اتفاق بسیار مهمی است هر چند دولت همان قدر که دغدغه تامین گندم و کالاهای اساسی را دارد دغدغه تامین سیگار را نیز دارد. موید خرم‌آبادی با اشاره به اولویت کشورهای همسایه در مبارزه با قاچاق سیگار و نیز تاکید پروتکل‌های جهانی در مقابله با قاچاق این کالا افزود: با راه‌اندازی این سامانه از این پس می‌توانیم به راحتی هر فرد یا حتی مغازه‌ای که اقدام به فروش سیگار قاچاق می‌کند را شناسایی و برخورد کنیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه