ارسال به دیگران پرینت

بیل گیتس و همسرش صاحبان بزرگترین بنیاد خیریه جهان!

شاید عنوان ثرتمندترین مرد جهان تنها عنوان شایسته بیل گیتس نباشد! از سال ۲۰۰۰ به بعد می‌توانیم بیل گیتس را بزرگ‌ترین خیر جهان هم بنامیم.

بیل گیتس و همسرش صاحبان بزرگترین بنیاد خیریه جهان!

شاید عنوان ثرتمندترین مرد جهان تنها عنوان شایسته بیل گیتس نباشد! از سال ۲۰۰۰ به بعد می‌توانیم بیل گیتس را بزرگ‌ترین خیر جهان هم بنامیم. بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت به همراه همسرش ملیندا گیتس بنیاد خیریه خانوادگی گیتس را راه‌اندازی کردند. ملیندا گیتس که او هم مدتی مدیر قسمت‌های مختلفی در مایکروسافت از جمله اکس پدیا، مایکروسافت باب و... بود، در سال ۱۹۹۴ میلادی با بیل گیتس ازدواج کرد. بنیاد بیل و ملیندا گیتس (BMGF)، که پیش از این بنیاد ویلیام اچ. گیتس نام داشت، یک بنیاد خصوصی آمریکایی است که توسط بیل و ملیندا گیتس در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد. در ابتدا و در سال ۱۹۹۴ بنیادی تحت عنوان بنیاد ویلیام. اچ گیتس شکل گرفت که طی فعالیت‌هایی که در سال‌های بعد از شکل‌گیری انجام داد توانست سرمایه خود را به ۲ میلیارد دلار برساند. بعد از آن بیل گیتس اعلام کرد قصد دارد از فعالیت روزانه در مایکروسافت دست بکشد تا بتواند وقت بیشتری را در بنیاد خیریه سپری کند. در سال ۲۰۰۰ بیل گیتس ۴.۶ میلیارد دلار به این بنیاد خیریه کمک کرد که این رقم به طور تقریبی معادل ۵ در صد از سهام شرکت مایکروسافت است. این بنیاد که در سیاتل واشنگتن قرار دارد طبق گزارش‌هایی بزرگترین بنیاد خصوصی جهان است که تا سال ۲۰۱۷ دارایی آن ۵۰.۷ میلیارد دلار اعلام شده بود.

یک بنیاد خیریه چند منظوره!

این بنیاد توسط سه سرمایه‌گذار اصلی کنترل می‌شود: بیل و ملیندا گیتس و وارن بافت. به طور کلی می‌توان فعالیت‌های این بنیاد را در چهار زمینه مختلف تقسیم‌بندی کرد:

بخش توسعه جهانی- بخش بهداشت جهانی- بخش ایالت متحده امریکا- بخش خدمات بیمه و وکالت- بخش رشد و فرصت

اهداف اصلی این بنیاد، افزایش مراقبت‌های بهداشتی و کاهش شدید فقر در سطح جهان است. آن‌ها هر سال به واکسیناسیون، پیشگیری از بیماری‌های مهلک مانند ایدز، مالاریا و سل و توزیع کالاهای بهداشتی بین مردم فقیر کمک بسیاری می‌کنند. همچنین برای مبارزه با فقر در مناطق محروم، هزینه زیادی را سالانه صرف راه‌انداختن تجارت‌های کوچک در این مناطق و توسعه کشاورزی می‌کنند. این بنیاد خیریه همچنین در زمینة فعالیت‌های خود در ایالات متحده امریکا، اهدافی مانند گسترش فرصت‌های آموزشی و دسترسی به فناوری اطلاعات را دنبال می‎‌کند. از جمله تأمین بورس‌های تحصیلی گیتس کمبریج در دانشگاه کمبریج را بر عهده دارد.

یک نمونه از حمایت این بنیاد در بخش رشد و فرصت، حمایت از تهیه برنامه تلویزیونی نوآوران است. این برنامه از ارائه راه‌حل‌های نوآورانه ولی بسیار ساده برای حل مشکلات کشورهای در حال توسعه پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال طرح یک پزشک بنگلادشی برای ساخت سرویس بهداشتی در مناطق محروم و جمع‌آوری فاضلاب انسانی آن مناطق در یک مخزن زیرزمینی و تولید گاز از آن برای راه‌اندازی یک موتور تصفیه آب در همان منطقه، از جمله طرح‌هایی بود که در برنامه نوآوران مطرح شد و توسط بنیاد گیتس مورد حمایت قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۳، هیلاری کلینتون، پروژه‌ای مشترک بین بیناد کلینتون و بنیاد گیتس ایجاد کرد. این پروژه قرار بود به مطالعه و بررسی پیشرفت زنان و دختران در سراسر جهان از زمان چهارمین کنفرانس جهانی سازمان ملل درباره زنان در پکن (در سال ۱۹۹۵) تا به امروز بپردازد.

کسب مدال بهترین کار خیر!

در سال ۲۰۰۵ بیل و ملیندا گیتس به همراه بونو خواننده معروف راک، به خاطر کارهای خیرخواهانه‌شان توسط مجله تایم به عنوان افراد سال ۲۰۰۵ معرفی شدند. بونو هم از جمله افرادی است که به خاطر کارهای خیرش مشهور است.

در سال ۲۰۰۷، بنیانگذاران این بنیاد به عنوان دومین نیکوکاران سخاوتمند در ایالات متحده شناخته‌ شدند و وارن بافت که یکی دیگر از سرمایه‌گذاران و نیکوکاران امریکایی است نفر اول شد.

در سال ۲۰۱۱ طی یک نظرسنجی از افراد کمک‌کننده، بسیاری از آنها معتقد بودند که این بنیاد اهداف و استراتژی های خود را روشن نمی‌کند و به عبارتی خیرین را در ارتباط با اینکه کمک‌ها به طور دقیق به چه کسانی تعلق می‌گیرد توجیه نمی‌کند. این بنیاد خیریه در پاسخ، شروع به بهبود وضعیت پاسخگویی خود کرد و با تأسیس بخش «تماس‌های جهت‌گیری‌شده» به افرادی که پس از اعطای کمک هزینه با این بنیاد تماس می‌گرفتند گزاراشات کافی می‌داد تا بازخورد مناسب کمک‌ها را بدون بازشناسی دریافت‌کنندگان به آن‌ها منتقل کند.

سرمایه‌گذاری مشروط!

در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۰۶ وارن بافت (که در آوریل سال ۲۰۰۸ با دارایی ۶۲ میلیارد دلار به عنوان ثرتمندترین مرد جهان در آن زمان شناخته شده بود) این تضمین را به بیناد گیتس داد که هر سال ۱۰ میلیون سهم از سهام شرکت برکشایر هاتاوی کلاس ب را به بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس اختصاص بدهد. منتها برای هدیه خود سه شرط گذاشت: اولین شرط، زنده بودن بیل و ملیندا به عنوان مدیران بنیاد بود. شرط دوم این بود که این بنیاد کار خود را به عنوان یک بنیاد خیریه ادامه دهد و سومین شرط هم این که هر سال مبلغی به اندازه مبلغ اهدایی سال قبل شرکت برکشایر به علاوه پنج درصد از دارایی‌های خالص، از این بنیاد خارج شود.

سالانه یک بانک اطلاعاتی طبقه‌بندی شده در سایت این بنیاد درج می‌شودکه شامل نام سازمان اهداکننده، مبلغ اهدا و هدف اهدا است که این اطلاعات در دسترس عموم است.

این بیناد که باید سالانه حداقل ۵ درصد از دارایی‌های خود را اهدا کند، تحت نظر مدیریت اجرایی سوزان دزموند هلمن به کار خود ادامه می‌دهد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه