ارسال به دیگران پرینت

اصلاح یک درصدی بازار سهام

شاخص کل بورس تهران بعد از چهار جلسه معاملاتی پیاپی که درحال رکوردشکنی‌های پی‌درپی بود روز گذشته بار دیگر با افت گسترده قیمت‌ها مواجه شد.

اصلاح یک درصدی بازار سهام
 شاخص کل بورس تهران بعد از چهار جلسه معاملاتی پیاپی که درحال رکوردشکنی‌های پی‌درپی بود روز گذشته بار دیگر با افت گسترده قیمت‌ها مواجه شد. نماگر اصلی بازار سهام درحالی طی نیمه نخست معاملات دیروز حدود ۸ هزار واحد از سطح قبلی خود عقب‌نشینی کرد که بعد از این ساعت تقاضا مقداری تقویت شد تا در پایان بازار افت دماسنج اصلی بورس تهران به ۴ هزار و ۶۹۲ واحد محدود شود. در همین راستا روز گذشته نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها تنها ۳/ ۰ درصد عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس تهران که طی روزهای اخیر با شتاب‌ تندتری رشد می‌کرد در روز گذشته با سرعت بیشتری نسبت به شاخص هم‌وزن در مسیر نزولی پیش رفت.

طی روز گذشته و بعد از چند جلسه معاملاتی که نمادهای کالامحور در کانون توجه‌ها بودند و محوریت اصلی رشد بازار را در اختیار داشتند، به مدار نزولی معاملات رفتند و اغلب با افت ارزش بازار مواجه شدند. نکته جالب توجه در این بین رشد خودروسازان بود. خودرویی‌ها طی روزهای اخیر اغلب با افت قیمت مواجه بودند. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد شاهد ایجاد یک دوقطبی بین صنایع کامودیتی‌محور و خودروسازان هستیم و معامله‌گران هر روز به یک دسته از این نمادها اقبال نشان می‌دهند.

طی روز گذشته گروه فلزات اساسی با در اختیار گرفتن ۴۱۵ میلیارد تومان از ۳۴۱۰ میلیارد تومان معامله خرد در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. اما این حجم از معاملات منجر به جلوگیری از افت قیمت فلزی‌ها نشد و در پایان بازار شاهد افت ۸/ ۰ درصدی شاخص این صنعت بودیم. طی روز گذشته اغلب بزرگان این صنعت مثل «فولاد»، «فملی» و «فخوز» در مدار منفی معاملات بودند و با افت ارزش بازار مواجه شدند.

خودروسازان طی روز گذشته با فاصله‌ای نزدیک به فلزی‌ها در جایگاه دوم فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. گروه ساخت خودرو و قطعات در روز گذشته با ۴۰۰ میلیارد تومان معامله، رشد تقریبا ۲/ ۱ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. در این گروه بزرگ‌ترین خودروساز کشور، «خودرو»، بعد از پنج جلسه پی‌درپی که با افت ارزش بازار مواجه بود بالاخره به مدار مثبت معاملات بازگشت و رشد ۷/ ۱ درصدی قیمت پایانی را تجربه کرد.

طی روز گذشته صنعت محصولات شیمیایی سومین گروه بورسی با بیشترین ارزش معاملات بود. این صنعت درحالی ۲۷۹ میلیارد تومان معامله شد که در پایان بازار با افت ۹/ ۰ درصدی شاخص گروه مواجه شد. چهارمین صنعت پرمعامله دیروز نیز مواد دارویی بود و بعد از آن نیز فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات صنایع را به خود اختصاص دادند. در فهرست نمادهای با بیشترین اثر بر شاخص کل، مانند روزهای اخیر شاهد حضور پررنگ نمادهای کالامحور بودیم. البته با این تفاوت که این دسته از نمادها در روز گذشته اغلب موجب فشار بر دماسنج اصلی بورس تهران شدند. در صدر این فهرست «کگل» با اثرگذاری منفی ۴۱۳ واحدی قرار داشت. این نماد که طی پنج جلسه معاملاتی گذشته ۱۲ درصد به ارزش بازار خود افزوده بود، دیروز با افت ۴/ ۳ درصدی قیمت پایانی مواجه شد. «وامید» و «رمپنا» نیز در مجموع فشار ۷۲۶ واحدی بر شاخص کل وارد کردند و در جایگاه‌های دوم و سوم فهرست مذکور قرار گرفتند. طی روز گذشته «شتران» درحالی با اثرگذاری مثبت ۲۹۸ واحدی در جایگاه چهارمین نماد با بیشترین تاثیر بر دماسنج اصلی بورس تهران قرار گرفت که نمادهای پتروپالایشی مانند «شبندر»، «شپدیس» و «شخارک» فشار زیادی بر این نماگر وارد کردند.

براساس آخرین اطلاعیه‌های مدیریت عملیات بازارهای خارج از بورس و فرابورس ایران، سه شرکت مندرج در تابلوی زرد بازار پایه در نوبت معاملات عرضه عمده فرابورس قرار گرفتند. بر این اساس سه شرکت گروه توسعه هنر ایران با نماد «وهنر»، صنعتی مینو با نماد «غصینو» و کارخانجات مخابراتی ایران با نماد «لکما» روی میز حراج خواهند رفت. در جنب پل روز گذشته به تفصیل در رابطه با عرضه عمده «لکما» توضیحاتی ارائه شد.

در همین راستا طی اولین معامله به ترتیب زمانی، قرار است ۵/ ۱۰ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت گروه توسعه هنر ایران به‌صورت نقد به فروش برسد؛ این میزان سهام که معادل با حدود ۱۰۵ میلیون ورقه است، با احتساب حدود ۷۴۳ تومان برای قیمت پایه هر سهم، مبلغی درحدود ۷۸ میلیارد تومان را به‌عنوان مبلغ پایه کل نیاز خواهد داشت. براساس اطلاعیه منتشر شده درخصوص این معامله عمده، تاریخ عرضه یکشنبه ۳ اسفند بوده و شرکت کارگزاری شهر جایگاه کارگزار عرضه‌کننده را خواهد داشت.

در همین روز شرکت صنعتی مینو نیز قصد دارد تا حدود ۳ درصد از سهام غیرمدیریتی خود را به‌صورت نقد و عمده حراج کند. به این ترتیب بالغ بر ۲۹ میلیون سهم از کل سهام این شرکت با قیمت پایه هر سهم ۵ هزار و ۳۸۲ تومان در صف عرضه قرار گرفته و قیمت پایه کل مبلغی درحدود ۱۶۰ میلیارد تومان خواهد بود. در دومین عرضه عمده یکشنبه ۳ اسفند، شرایط پرداخت ثمن معامله مطابق با رویه جاری تسویه و پایاپای (T+۲) بوده و کارگزاری امین سهم مسوولیت کارگزار عرضه‌کننده را بر عهده خواهد داشت.

مدیر عملیات بازار فرابورس روز دوشنبه خبر داد که سهام شرکت مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان در نماد «غنیلی» به‌عنوان اولین شرکت موجود در بازار SME دارای بازارگردان می‌شود. این عملیات بازارگردانی از روز گذشته آغاز شد. به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، محمد صادق غزنوی، حداقل معاملات روزانه در نماد «غنیلی» با آغاز دوره بازارگردانی را ۳۰۰ هزار سهم، حداقل سفارش انباشته را ۱۵ هزار سهم و ‌دامنه مظنه را ۳ درصد عنوان کرد و افزود: دوره زمانی بازارگردانی این نماد که صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی هوشمند آبان بازارگردانی آن را برعهده گرفته، یک سال در نظر گرفته شده است.‌

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه