ارسال به دیگران پرینت

«بیروت»، دومین مقصد سفر منطقه‌ای لاریجانی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر منطقه‌ای خود از دمشق وارد بیروت شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان لاریجانی نیمه شب دوشنبه از دمشق وارد بیروت شده و قرار است در این سفر دوروزه به لبنان با شماری از مقامات پارلمانی و سیاسی لبنان و در راس آنها با نبیه بری همتای خود دیدار کند.

«بیروت»، دومین مقصد سفر منطقه‌ای لاریجانی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر منطقه‌ای خود از دمشق وارد بیروت شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان لاریجانی نیمه شب دوشنبه از دمشق وارد بیروت شده و قرار است در این سفر دوروزه به لبنان با شماری از مقامات پارلمانی و سیاسی لبنان و در راس آنها با نبیه بری همتای خود دیدار کند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی بیروت اظهار کرد لبنان کشور تاثیرگذاری در منطقه است و ایران تلاش می‌کند تا این کشور را آزاد و مستقل ببیند. هانی قبیسی از نمایندگان پارلمان لبنان به‌نمایندگی از نبیه بری رئیس پارلمان این کشور در فرودگاه به استقبال لاریجانی رفت. محمدجلال فیروزنیا سفیر جمهوری اسلامی ایران و عباس خامه‌یار رایزن فرهنگی کشورمان، محمود قماطی نماینده سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، نجلا عساکر مدیر دایره تشریفات وزارت‌خارجه لبنان و هیاتی از جنبش امل لبنان به‌ریاست خلیل حمدان نیز در مراسم استقبال از لاریجانی و هیات همراه وی در فرودگاه حضور داشتند.

وی با تمجید از روابط حسنه میان ایران و لبنان تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران همواره کنار لبنان در تمام سختی‌هایی که بر کشور گذشته است، بوده است. به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، لاریجانی نیز گفت که سفر به لبنان، کشور دوست و برادر را باعث افتخار و خوشحالی می‌داند. وی افزود: «مسلما لبنان کشور تاثیرگذاری در منطقه است و همواره روابطی دوستانه و حسنه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان برادر برقرار بوده است و همان‌طور که می‌دانید جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می‌کند تا لبنان برادر را کشوری آزاد و مستقل ببیند و در این چارچوب مایلم به ملت و دولت و نخبگان لبنان این تلاش‌های موفقیت‌آمیزی را که منجر به تشکیل دولت جدید لبنان شد، تبریک بگویم.» رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «ما همواره تلاش می‌کنیم روابط دوجانبه میان دو کشور برادر، روابط متمایز و منحصر به فردی باشد.» لاریجانی پیش از سفر به بیروت، در دمشق با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه و همتای سوری خود دیدار کرده بود.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، رهبران گروه‌های فلسطینی روز دوشنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در بیروت دیدار کردند.

دیدار روسای مجلس تهران-دمشق

از سوی دیگر علی لاریجانی در دیدار با حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه با بیان اینکه همکاری تهران و دمشق تاکتیکی نیست، گفت: «برخی از کشورهای منطقه حرف ما را درباره سوریه گوش نکردند و امروز متوجه شدند.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی ادامه داد: «ایران و سوریه دو کشور برادر و دوست هستند.» وی بیان کرد: «تروریست‌ها توسط آمریکا در این منطقه به‌وجود آمدند و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه نیز از آنها حمایت کردند، اما شما در این استقامت پیروز شدید.» رئیس مجلس خطاب به رئیس مجلس سوریه با اشاره به اینکه شرایط نسبت به هشت سال گذشته تغییر کرده است، عنوان کرد: «در آن زمان یکی از رهبران کشورهای منطقه به ایران آمد. وی گفت، چرا شما از سوریه حمایت می‌کنید، کار سوریه تمام است. دو هفته دیگر با هم در مسجد اموی نماز می‌خوانیم. من به ایشان اعلام کردم که شما اشتباه می‌کنید و ملت سوریه را نمی‌شناسید. برخی از کشورهای منطقه حرف ما را گوش نکردند و امروز متوجه شدند.» لاریجانی ادامه داد: «هدف آنها این بود که کار سوریه را طی چند هفته تمام کنند. امروز ما به شما و رئیس‌جمهور و مسوولان سوریه این پیروزی‌ها را تبریک می‌گوییم.» وی با بیان اینکه اطمینان داشته باشید در حمایت از شما راسخ هستیم، افزود: «با شناخت کامل از سوریه و منطقه، از شما حمایت کردیم و همچنان حمایت خواهیم کرد و همکاری با شما را یک امر تاکتیکی نمی‌دانیم.» رئیس مجلس با ذکر این مطلب که امروز شما وارد صحنه بازسازی و بهبود شرایط اقتصادی شده‌اید، گفت: «تجار ایران و سوریه در شرایط امروز می‌‎توانند با یکدیگر همکاری کنند. مطمئن باشید در بازسازی نیز در کنار شما خواهیم بود.»

همکاری‌ اقتصادی ایران و سوریه

در عین حال رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس خبری خود در دمشق بار دیگر تاکید کرد: «برای بازسازی سوریه و گسترش روابط اقتصادی، تجار ایرانی مایلند که با تجار سوری همکاری کرده و حتی برخی از صنعتگران ایران می‌توانند در سوریه سرمایه‌گذاری کنند.» به گزارش «ایسنا» لاریجانی با بیان اینکه در طول ۴۱ سال پس از انقلاب اسلامی، همواره روابطی راهبردی با جمهوری سوریه داشته‌ایم، گفت: «سوریه از محورهای مهم مقاومت است.»

وی افزود: «در شرایطی که آمریکا طرح معامله قرن را مطرح می‌کند، مواضع برخی کشورهای عربی را که چراغ سبز نشان داده‌اند، با موضع سوریه در مقابل رژیم صهیونیستی مقایسه کنید تا موضع مترقی سوریه روشن‌تر شود.» لاریجانی ادامه داد: «در مبارزه‌ای که ملت و دولت سوریه علیه تروریسم داشته‌اند، همواره از مردم سوریه حمایت کرده‌ایم و مبارزه با تروریسم را مساله‌ای مهم می‌دانیم، هر چند آمریکا و بعضی کشورهای منطقه، پشت صحنه کمک‌ به تروریسم بوده‌اند.»  رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی گفت: «جمهوری اسلامی خواستار آن است که کشورهای منطقه روابطی دوستانه با یکدیگر داشته باشند و اگر اختلافی بین آنهاست، از طریق گفت‌وگو حل شود که برای این منظور مدل‌‎هایی را دنبال کردیم تا مشکلات از طریق گفت‌وگو رفع شود.»

لاریجانی همکاری تجاری ایران و سوریه را مهم توصیف کرد و افزود: «دو دولت باید ملزومات این همکاری را فراهم کنند تا این کار راحت‌تر و سریع‌تر صورت گیرد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار امیدواری نسبت به افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه افزود: «بخشی از مذاکرات با آقای بشار اسد رئیس‌جمهور محترم سوریه در همین خصوص بود.» لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال تلویزیون سوریه مبنی بر مهم‌ترین هدف از این سفر، نقش ایران در بازسازی سوریه و چالش‌های احتمالی پیش رو گفت: «همکاری اقتصادی ایران و سوریه از یکی، دو سال پیش شروع شده است و برخی مسائل نیز مربوط به سال‌ها پیش بوده است.» وی افزود: «روش‌هایی که بتواند به انجام این کارها سرعت دهد، موضوع مذاکره ما با مسوولان سوریه بوده است. ‌نمی‌توان گفت در این مسیر چالش مهمی وجود دارد، ولی باید ترتیبات اداری بین دو کشور حل شود و بنابراین مدل‌هایی را برای انجام این ترتیبات اداری مطرح کردیم و امیدواریم در آینده بخش‌های مرتبط در دو کشور موضوعات را دنبال کنند.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه