ارسال به دیگران پرینت

جدال بی خانمان های آلمان با سرمای زمستانی

سرمای زمستانی در آلمان کارتن خواب ها را با خطر مرگ رو به رو می کند و هر چند در برخی شهرهای آلمان سرپناههای اضطراری برای افراد بی خانمان در نظر گرفته می شود، اما این افراد به کمک های بلندمدت و همیشگی نیاز دارند.

جدال بی خانمان های آلمان با سرمای زمستانی

 سرمای زمستانی در آلمان کارتن خواب ها را با خطر مرگ رو به رو می کند و هر چند در برخی شهرهای آلمان سرپناههای اضطراری برای افراد بی خانمان در نظر گرفته می شود، اما این افراد به کمک های بلندمدت و همیشگی نیاز دارند.

به گزارش صدای آلمان (دویچه وله) با آغاز فصل سرما، درجه هوا در آلمان حتی در طول روز نیز به بالای صفر درجه سانتیگراد نمی رود و بارش برف در هر جایی موجب یخبندان می شود.
با این حال و با وجود سرمای دائمی هنوز افراد بی خانمان و کارتن خواب در خیابان ها حضور دارند که به ورودی ساختمانها و زیر پلها پناه می برند. این افراد با خطر سرمازدگی، هیپوترمی (کاهش غیر طبیعی دمای بدن) و در بدترین حالت یخ زدن و مرگ دست و پنجه نرم می کنند.
شهرداری ها اقداماتی برای جلوگیری از مرگ کارتن خوابها انجام می دهند. افراد داوطلب در شهرهایی از قبیل فرانکفورت یا کلن،‌ اقدام به تهیه نوشیدنی های داغ و سوپ برای کارتن خواب ها می کنند و کیسه خواب در اختیار آنان می گذارند.
'دِرک شوماخر' رئیس بخش خدمات مسکن در شهر کلن می گوید: مشکلات اجتماعی خاص اغلب علت این است که چرا برخی از افراد در خیابان ها می مانند.
وی می گوید که بی خانمانی اغلب ارتباط نزدیکی با مشکل ذهنی یا اعتیاد دارد؛ بسیاری از افراد بی خانمان قادر به ادغام خود با جامعه نیستند یا حتی از جامعه می گریزند.
وی افزود: تعداد کمی از کارتن خواب ها بطور منظم در روزها و شبهای یخبندان از سرپناهها استفاده می کنند و حتی برخی از آنان در سرپناهها هم نمی توانند از الکل دوری کنند.
در حدود 200 کارتن خواب بطور دائمی در خیابان های شهر کُلن زندگی می کنند و در این شهر در فصل سرما بطور منظم برنامه ای برای تامین سرپناه اجرا می شود.
شوماخر در این باره می گوید: زمستان هر سال جا و مکان بیشتری سازماندهی می شود اما تنها تهیه سوپ و لباس گرم کافی نیست ؛ ما می خواهیم کمک و مشاوره بلندمدت و همیشگی به این افراد بدهیم.
علاوه بر ایجاد سرپناه و کمک های ضروری، یک شماره تلفن رایگان بطور 24 ساعته آماده دریافت تماس تلفنی رهگذران برای گزارش وجود کارتن خواب ها در خیابان های این شهر است.
توماس اشپخت (Thomas Specht) مدیر موسسه فدرال کمک به بی خانمان ها (BAG W) با اشاره به اینکه نیاز برای کمک امسال افزایش یافته است، افزود: الان پیش بینی ما این است که به فضای بیشتری نیاز داریم زیرا شمار بی خانمان ها امسال افزایش یافته است.
این گروه گزارش داده که در شهر برلین در سال جاری نسبت به پارسال سرپناههای کمتری برای بی خانمان ها وجود دارد.
این در حالی است که شمار افراد بی خانمان و کارتن خواب در آلمان مشخص نیست و دولت در این زمینه آماری تهیه نکرده است.

** شهروندان اروپای شرق سرگردان در خیابان های آلمان
افراد بی خانمان در آلمان افرادی تعریف می شوند که مکانی برای زندگی یا آدرس ثابتی ندارند. بر اساس برآوردها در سال 2014 حدود 335 هزار بی خانمان در آلمان وجود داشت اما موسسه BAG W بر این باور است که تعداد این افراد در سال گذشته (2015) به 500 هزار نفر افزایش یافت.
این در حالیست که ورود صدها هزار پناهجو در دو سال گذشته به آلمان موجب نگرانی از عدم توجه به بی خانمان ها شده است. اما 'دانیلا بیرکنفلت' از اعضای شورای شهر در فرانکفورت می گوید: سازمان های مستقل و مسئولان شهری امسال نیز مانند سالهای گذشته با جدیت برای کمک به بی خانمان ها کار می کنند.
'مانوئلا اسکوتنیک' مشاور امور آوارگان در فرانکفورت می گوید: در فرانکفورت نیز مانند دیگر شهرهای بزرگ آلمان، شمار زیادی از شهروندان اروپای شرقی حضور بخصوص از کشورهای رومانی و بلغارستان حضور دارند. این افراد که با استفاده از حق آزادی رفت و آماده در قلمرو اتحادیه اروپا به آلمان آمده اند، موفق به یافتن شغل نشده اند و بی خانمان هستند و در عین حال تمایلی هم به بازگشت به کشورهای خود ندارند.
در دیگر شهرهای بزرگ آلمان نیز اوضاع بر همین منوال است و دو سوم ظرفیت سرپناهها مورد استفاده افراد بی خانمان از اروپای شرقی است.

**شکاف بین فقیر و غنی در آلمان و دورنمای افزایش بی خانمان ها
اما بی خانمان ها محدود به شهروندان اروپای شرقی در آلمان نمی شود، بلکه دورنمای تضعیف طبقه متوسط در آلمان نیز نگرانی ها از افزایش کارتن خواب های بومی در آلمان را افزایش داده است.
'راینر بِست' از موسسه خدمات اجتمامی SKM می گوید: درباره فقیر شدن طبقه متوسط هم نگرانی وجود دارد. افراد بسیاری هم اکنون در آستانه فقر قرار دارند.
اشپخت از موسسه BAG W نیز به همین روند اشاره می کند و می گوید: جامعه (آلمان) دچار شکاف فقیر و غنی شده است و ما شاهد افول ساختاری در توانایی مردم برای پرداخت اجاره بها در میان اقشار کم درآمد هستیم.
وی افزود: تامین مسکن بخصوص در شهرهای بزرگ دشوارتر می شود و اجاره بها در حال افزایش است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه