ارسال به دیگران پرینت

شکایت خانواده شهید سردار سلیمانی پس از چهلم شهدا

غلامحسین اسماعیلی درباره شکایت خانواده شهید سردار سلیمانی یا وزارت امورخارجه در رابطه با ترور ایشان گفت: خانواده شهدا اعلام کردند که بعد از چهلم شکایت را مطرح می‌کنند.

شکایت خانواده شهید سردار سلیمانی پس از چهلم شهدا

غلامحسین اسماعیلی در نوزدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امروز همه وظیفه داریم در فرایند عملیاتی و اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب، ترسیم شده از ناحیه رهبر فرزانه انقلاب، تلاش‌های خودمان را برای استمرار نهضت امام راحل تحت زعامت رهبری انجام دهیم.

وی افزود: خدا را شاکریم که مردم به‌عنوان حافظان این نظام در برهه‌های حساس وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهند و باید از مردم بصیر، آگاه و انقلابی تشکر کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: در یک ماه اخیر با وجود مشکلات و گلایه‌هایی که جمعی از شهروندان از برخی بخش‌ها داشتند شاهد دو حماسه بی نظیر مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و اقامه نماز توسط رهبر انقلاب بودیم.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در ادامه ما دو حماسه دیگر را انتظار داریم که یکی مربوط به حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن است. قطعاً امسال مردم با یاد و نام سردار شهید سلیمانی و به نیابت از شهدا و در بیان حمایت از گفتمان مقاومت حضور حماسی خواهند داشت. انتظار بعدی ما در دوم اسفند و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است که حتماً در انتخابات نیز مردم حضور همیشگی خود را به نمایش خواهند گذاشت و کشور ما که در بین تمامی کشورها می‌توانیم ادعا کنیم کشور انتخابات است، در روز دوم اسفند ماه مجدداً شاهد حضور پرشوری خواهد بود.

کاندیداهای انتخابات از تخریب و اتهام‌زنی اجتناب کنند

اسماعیلی خطاب به کاندیداهای مجلس شورای اسلامی گفت: توصیه می‌کنم مقررات قانونی را حتماً مورد توجه قرار بدهند و کسانی که بناست در سنگر قانونی به این جامعه خدمت بکنند، خود نماد عمل به قانون باشند و در فرایند تبلیغات رقابت منصفانه‌ای را داشته باشند.

وی افزود: کاندیداها لازم است از تخریب و اتهام زنی به رقیبان اجتناب کنند. امروز مردم ما از فضای اتهام زنی‌های بی مورد خاطره خوشی ندارند.

وی افزود: خوشحالیم که در قوه قضائیه به توقع مردم از دستگاه قضا تا جایی که توان داریم اهمیت قائل هستیم و در مسیر خواست مردم قدم برمی‌داریم. امروز قوه قضائیه به دنبال آن است که خواست مردم را بشنود و در جهت آن تلاش کند و در همین راستا برای شنیدن حرف مردم در پایان این هفته سفر استانی رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر انجام خواهد شد.

آمار جمعیت کیفری ما در حال حاضر سیر نزولی را طی می‌کند

اسماعیلی افزود: از دیگر موضوعات مورد توجه مسئله زندان است. موضوع زندان و زندانیان بیشترین فراوانی را در میان رهنمودهای رئیس قوه قضائیه داشته است. زندان محل نگهداری افرادی است که جداسازی آنها از جامعه ضروری است. آمار جمعیت کیفری ما در حال حاضر سیر نزولی را طی می‌کند.

اسماعیلی افزود: دیروز سامانه شفافیت و همچنین مجتمع قضائی رسیدگی به مفاسد اقتصادی آغاز به کار کرد. در این مجتمع مأموریت‌های مختلفی از جمله در حوزه پیشگیری را پی می‌گیریم.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخذ مجوز پیرامون انتشار صوت و تصویر فراگیر که اخیراً در بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده پیرامون چه مواردی است؟ گفت: این موضوع جدید نیست و بخشنامه یک بخشنامه داخلی است. برخی از رسانه‌ها کار صوت و تصویر فراگیر انجام می‌دهند و مصادیق آن باید از سوی صدا و سیما مطرح شود. مسئولیت هر گونه بارگذاری عکس و… در فضای مجازی مشمول این بخشنامه نیست. این بخشنامه در این رابطه بود که پرونده‌هایی برای این رسانه‌ها تشکیل شده بود و می‌خواستیم در قالب این بخشنامه برای قضات رفع ابهام شود تا چه مصادیق مشمول این موضوع می‌شود. می‌خواستیم همکاران بدانند از چه مرجعی در رابطه با فراگیر بودن یا نبودن آن سوال کنند.

آزادی عیسی شریفی کذب است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی و آزادی این فرد گفت: آزادی این فرد کذب است. در این پرونده کیفرخواست صادر و رسیدگی در دادگاه شروع شده است. جلسات به صورت مستمر در سازمان قضائی نیروهای مسلح در حال برگزاری است و پس از پایان دادگاه نتیجه به اطلاع مردم می‌رسد.

تأیید حکم اعدام جاسوس سازمان سیا در دیوان عالی کشور

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بازداشت برخی جاسوسان آمریکایی گفت: دشمنی آمریکا در ابعاد مختلف قابل رؤیت است. معتقدیم از هشت سال جنگ تحمیلی تا زدن هواپیمای مسافربری تا اقدامات دیگر در این چهل سال اخیر از جمله اقدامات دشمنانه آمریکا است. بهره گیری از جواسیس برای بهره وری از اطلاعات یکی دیگر از فعالیت‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران است اما به لطف خدا و هوشیاری مردم و توانمندی بخش‌های مختلف امنیتی و انتظامی ما در هیچکدام از این زمینه‌ها توفیق آمریکا محقق نشده است.

اسماعیلی تصریح کرد: نظام علاوه بر اشراف اطلاعاتی برخورد قاطع خواهد کرد. امیر رحیم پور که جاسوس سازمان سیا بود و ضمن ارتباط با سازمان جاسوسی از آنها دستمزدهای کلانی به عنوان حق الزحمه دریافت و تلاش کرده بود اطلاعات هسته‌ای را در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا قرار بدهد، به اعدام محکوم شد و اخیراً دیوان عالی کشور حکم اعدام را تأیید و به زودی به سزای اعمال خود می‌رسد.

وی گفت: اخیراً هم دو جاسوس دیگر به ۱۰ و پنج سال حبس محکوم شدند. این دو نفر در قالب بنیاد خیریه فعالیت داشتند.

زیبا حالت منفرد به بیست‌وپنج سال حبس و رد مال محکوم شد

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد گفت: زیبا حالت منفرد به بیست‌وپنج سال حبس و رد مال محکوم شد وی همچنین به جزای نقدی معادل میزان کلاهبرداری محکوم شده و این حکم قطعیت یافته است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پاک سازی قوه قضائیه از عناصر فاسد بیان کرد: در نیمه ماه گذشته رئیس قوه قضائیه بخشنامه‌ای در رابطه با رسیدگی به پرونده‌های معوق صادر کردند. پیش تر هم اعلام کرده بودیم که عیدی ما به مردم عیدی خدمت است.

وی افزود: با کوچک‌ترین مفسده در قوه قضائیه برخورد خواهیم کرد. به عنوان مثال یک قاضی را به خاطر خرید ملکی از یکی از طرفین پرونده، سلب صلاحیت کردیم. این فرد حتی پول ملک را پرداخت کرده بود اما ما آن را سلب صلاحیت کردیم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت در مورد لغو پروازها به چین هشدار داده بود اما باز هم پروازها در جریان است، آیا مدعی العموم به این موضوع ورود می‌کند، گفت: تا جایی که ما خبر داریم پروازها لغو شده و قرار شد یک پرواز برای بازگشت دانشجوها انجام شود. ما به عنوان دستگاه قضا پیگیر عملیاتی شدن این موضوع هستیم. با مورد و مطالبه گری دستگاه قضا حسگرهای حرارتی نصب شد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که با توجه به تأیید صلاحیت شدن محمدباقر قالیباف پرونده این فرد به کجا رسید؟ گفت: ما نسبت به موضوعات شهرداری تهران در دوره گذشته آن، پرونده‌ای که آن هم به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداری تشکیل شده است و فعالیت‌هایش بیشتر به نیروهای مسلح باز می‌گشت تشکیل دادیم که ایشان در آن زمان معاون شهرداری بودند. در این پرونده فردی که از او اسم برده شد و جز کاندیداهای مجلس است جز متهمان نیست و کیفرخواست برای وی صادر نشده است. در سایر پرونده‌هایی که گفته می‌شود نیز رسیدگی‌ها انجام و با کسانی که مجرم بودند برخورد شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص احضار پروانه سلحشوری یکی از نمایندگان مجلس به دادسرا گفت: اینکه نمایندگان مصونیت دارند و در قانون اساسی آمده در رابطه با رأی و نطقی که در مجلس ارائه می‌کنند است. اگر یک نماینده مجلس بیرون از مجلس تصادفی کرد نباید با آن برخورد کرد؟ قانون اساسی در راستای وظایف نمایندگی مصونیت قائل شده است. آیا وظایف نمایندگی اتهام و افترا و پول گرفتن از موکل است؟ البته اینها ناظر به شخص نامبرده نیست.

وی افزود: ما از افتخاراتمان در نظام جمهوری اسلامی و در نظام قضائی این است که همه در برابر قانون مساوی باشند. تعجبم از برخی سیاسیون است که گاهاً یکی از مجموعه خودشان تحت تعقیب قرار می‌گیرد، می‌گویند ما طبقه ممتازان هستیم اما در سایر موارد طور دیگر می‌گویند. اینها باید یک منطق داشته باشند. اتهامات این فرد نامبرده در مرحله بررسی است و به نتیجه نرسیده است.

اسماعیلی در خصوص کشف انبار نعمت زاده در کرج و تخلفات تعزیرات البرز گفت: تخلفات صنفی مربوط به خودشان است. اگر کسی از پرسنل تعزیرات عمل مجرمانه‌ای انجام دهد رسیدگی می‌کنیم اما اگر وصف مجرمانه نداشته باشد خود نظارت‌های صنفی ورود خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان و ربط آن به پرونده بابک زنجانی و طبری گفت: آنچه اتفاق افتاد ربطی به پرونده‌های قضائی نداشت. این ملک را بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به‌عنوان رهن و تضمین ارائه کرده بودند و گیرنده هم خود فرد نبود. دیگری از بانک وام گرفته بود و با ضمانتی که از مالک این ملک داشت این زمین را به‌عنوان وثیقه قرار داده بود.

شکایت خانواده سردار سلیمانی پس از چهلم شهدا

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا خانواده سردار سلیمانی و یا وزارت امورخارجه شکایتی در رابطه با ترور داشتند؟ گفت: اقداماتی را قوه قضائیه و وزارت امور خارجه انجام دادند. این موضوع باید در ایران عراق و در سطح بین‌الملل مطرح شود. به دادستان تهران برای تشکیل پرونده قضائی اعلام شده است. خانواده شهدا اعلام کردند که بعد از چهلم شکایت را مطرح می‌کند. در عراق هم پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده است.

وی در خصوص عفو زندانیان به مناسبت دهه فجر گفت: ما عفو را به رهبری پیشنهاد می‌دهیم و تصمیم گیرنده ایشان هستند. البته رهبری با رأفتی که دارند با عفو محکومان معمولاً موافقت می‌کنند. با این حال باید صبر کرد و ببینیم از ناحیه رهبری چه چیزی اعلام می‌شود ایشان ممکن است فراتر از پیشنهادهایی که می‌شود دستوراتی را صادر کنند.

ایرادات حقوقی رئیس قوه قضائیه به طرح معامله قرن

اسماعیلی در خصوص طرح معامله قرن گفت: رئیس قوه قضائیه به این طرح ایرادات حقوقی وارد کردند و به آن پرداختند و مقرر شده معاون بین الملل قوه قضائیه در اجلاس‌های بین المللی این موضوع را مطرح کنند.

آخرین وضعیت پرونده روح الله زم

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تا کنون چند جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است و رسیدگی به این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و تعداد جلسات دقیق دادگاه را نمی دانم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده روح الله زم و اینکه چه تعداد متهم در این پرونده مطرح هستند؟ گفت: در این پرونده کیفرخواست صادر و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. قبلاً هم در رابطه با این فرد در همین شعبه پرونده‌ای تشکیل شده بود. به موجب قانون باید به اتهامات این فرد در همین شعبه رسیدگی می‌شد. تعیین وقت نشده و شاید امروز تعیین وقت بشود. فواصل قانونی باید بین ابلاغ و برگزاری دادگاه رعایت شود.

وی افزود: برای این دادگاه به زودی وقت تعیین می‌شود. به غیر از متهم اصلی پنج نفر در بازداشت هستند که هنوز برای آنها کیفرخواست صادر نشده است و شاید ظرف چند روز کیفرخواست صادر شود.

اسماعیلی ادامه داد: افراد زیادی دیگری در این پرونده مطرح هستند در رابطه با سایر افراد تحقیقات در حال انجام است. البته برخی افراد هم در جریان رسیدگی با خود اظهاری و ابراز ندامت ارتباطات خود با این شبکه را اعلام کردند.

خانواده‌های جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی شکایتی دارند، اعلام کنند

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده ابعاد مختلفی از جمله ابعاد اقتصادی، فنی و بین المللی و قضائی دارد. پرونده‌ای تشکیل شده و اقدامات مختلفی صورت گرفته و در حوزه قضائی از ۹ گروه کارشناسی برای بررسی زوایای مختلف آن بهره می بریم. قطعاً ابعاد دیگر پرونده هر کدام متولیان خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: نتیجه کمیسیون سوانح به درد پرونده قضائی می‌خورد. تمام ابعاد این حادثه در حال بررسی است. تا الان علاوه بر تیم‌های کارشناسی از افراد مختلف تحقیقات فضایی انجام شده است. در مورد برخی متهمان قرارهای تأمین صادر شده و برخی نیز منجر به بازداشت شده است. هر کدام از خانواده‌های شهدای این حادثه اگر شکایتی در رابطه با اصل حادثه و یا اموال مسافران دارند، می‌توانند با مراجعه به سازمان قضائی نیروهای مسلح خواسته‌های خود را اعلام کنند.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود دستگاه قضائی پرونده برخی نامزدهای انتخابات مانند رسایی را به شورای نگهبان ارجاع نداده است، گفت: ما به عنوان یکی از نهادهای در زمره مراجع چهارگانه، تمام استعلامات را بررسی کردیم و مطمئن باشید هیچ ملاحظه‌ای نسبت به هیچ فرد، جریان و جناحی نداشتیم و عین مسائلی که در پرونده‌ها مطرح بوده به مراجع بررسی کننده صلاحیت منعکس کردیم.

برخی موارد موجب نفی صلاحیت می‌شود اما وصف مجرمانه ندارد

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با رد صلاحیت نمایندگان مجلس به دلیل مسائل مالی و اخلاقی و اینکه آیا قوه‌قضاییه برای برخورد با این افراد برنامه‌ای دارد؟ گفت: موضوع صلاحیت با موضوع اعمال مجرمانه، رابطه عموم و خصوص مطلق دارد. به عنوان مثال برخی موارد موجب نفی صلاحیت می‌شود اما وصف مجرمانه ندارد و همه موارد نفی صلاحیت، الزاماً به معنای داشتن وصف مجرمانه نیست. مثلاً ممکن است نماینده‌ای از یک طرح عمرانی باخبر باشد و بستگان خود را مطلع کند تا در آن منطقه زمین و ملک بخرند. این کار وصف مجرمانه ندارد اما ممکن است از منظر بررسی‌کنندگان، موجب نفی صلاحیت شود زیرا نماینده مجلس باید حامی منافع مردم باشد نه منافع خود و خانواده‌اش اما اگر از ما بپرسید می‌گوئیم که این موضوع در قانون جرم‌انگاری نشده است.

وی تأکید کرد: بنابراین هر نفی صلاحیتی الزاماً عمل مجرمانه نیست. نکته بعدی این است که یک انتظاری از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان داریم. برخی از موارد را اگر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به موقع تذکر می‌داد کار به سلب صلاحیت و رد صلاحیت نمی‌انجامید. ما از اینکه افرادی رد صلاحیت شوند خوشحال نیستم و خواهان این هستیم که افراد مراعات کرده و صلاحیت‌های قانونی خود را حفظ کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: ما از ضابطین و نهادهای مختلف خواستیم، آن بخشی که وصف مجرمانه دارد را برای ما بفرستند. هر آنچه که وصف مجرمانه داشته باشد، مطمئن باشید رسیدگی می‌کنیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه