ارسال به دیگران پرینت

"اینترسپت" مطرح کرد

احتمال بروز درگیری نظامی جدی میان ایران و امریکا در صورت انتخاب دوباره ترامپ

تنش میان دو کشور در ماه گذشته با ترور ژنرال سلیمانی به اوج خود رسید. هنوز مشخص نیست که این رویدادها به کجا خواهند انجامید. با این حال، به نظر می رسد برای بسیاری از چهره های دولت ترامپ یک ایده آل در ذهن شان وجود دارد: تغییر رژیم در ایران.

احتمال بروز درگیری نظامی جدی میان ایران و امریکا در صورت انتخاب دوباره ترامپ

روزنو-تنش میان دو کشور در ماه گذشته با ترور ژنرال سلیمانی به اوج خود رسید. هنوز مشخص نیست که این رویدادها به کجا خواهند انجامید. با این حال، به نظر می رسد برای بسیاری از چهره های دولت ترامپ یک ایده آل در ذهن شان وجود دارد: تغییر رژیم در ایران.

به گزارش سایت روزنو ؛  پایگاه"اینترسپت" در مقاله ای تحلیلی درباره سیاست "تغییر رژیم" در قبال ایران می نویسد:"دولت ترامپ دولتی رویایی برای تندروها در واشنگتن بوده است به ویژه آن افرادی که خیال انتقامجویی و مجازات علیه ایران را در سر می پرورانند. زمانی که ترامپ امریکا را به طور یکجانبه از برجام امضا شده توسط اوباما رییس جمهوری سابق امریکا خارج ساخت و سیاست فشار حداکثری، تحریم و انزوای سیاسی و اقتصادی را علیه ایران اعمال کرد.

تنش میان دو کشور در ماه گذشته با ترور ژنرال سلیمانی به اوج خود رسید. هنوز مشخص نیست که این رویدادها به کجا خواهند انجامید. با این حال، به نظر می رسد برای بسیاری از چهره های دولت ترامپ یک ایده آل در ذهن شان وجود دارد: تغییر رژیم در ایران. امریکا در دهه های اخیر موفق به کاربرد زور برای سرنگون ساختن حکومت هایی در کشورهایی چون عراق و لیبی شده است.

با این حال، ایران کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت است و ابعاد بسیار گسترده تری در مقایسه با عراق و لیبی دارد. ورود مستقیم نیروهای زمینی ارتش امریکا به ایران حتی در خیالاتی ترین نئومحافظه کاران نیز گزینه ای خارج از دسترس به نظر می رسد.

واقعیت آن است که اگر خواستار تغییر رژیم در ایران هستید اساسا خواستار جنگ داخلی هستید. در نتیجه، با درک عدم توانایی پیروزی از طریق جنگ آشکار، امریکا تصمیم گرفت تا ایران را از طریق تحریم ها و دیگر اشکال فشار مهار کند به این امید که این فشارها منجر به شورش داخلی شده و حکومت آن کشور ساقط شود و احتمالا روزهای بهتری برای امریکا فرا رسد. با این حال، به نظر می رسد این رویکرد تنها زندگی را برای شهروندان عادی ایرانی بدتر ساخته است به حدی که آنان نمی توانند تغییر سیاسی در کشورشان ایجاد کنند".

این سایت در ادامه می افزاید:"در نتیجه، هیچ امیدی به تغییر رژیم برنامه ریزی شده و بدون بروز هرج و مرج در ایران از سوی امریکا وجود ندارد. تغییر رژیم در ایران تنها باعث هرج و مرج، نزاع و بی ثباتی بیش تر در خاورمیانه می شود و در اخر هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

در سال 1979 میلادی، پس از آغاز اعتراضات علیه محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران او به عنوان پادشاه در نهایت تصمیم گرفت به جای جنگیدن تا سرحد مرگ برای حفظ قدرت راهی تبعید شود. در شرایط فعلی اما به نظر نمی رسد که نظام سیاسی در ایران خواستار عقب نشینی در برابر هیچ گونه فشاری باشد.

این موضوع طرفداران تغییر رژیم را در موقعیتی دشوار قرار می دهد. اگر نظام سیاسی ایران و رهبران آن کشور حاضر به مبارزه تا سرحد نهایی باشند هرگونه تلاشی از بیرون برای مهندسی فروپاشی نظام سیاسی ایران ناگزیر به خونریزی و خشونت خواهد انجامید و می تواند کل ایران را درگیر آشوب و بی نظمی کند.

چنین سیاستی می تواند باعث کشته شدن صدها هزار و شاید میلیون ها ایرانی شود در حالی که بازهم نمی تواند باعث تغییر نظام سیاسی ایران شود. دیدگاه دولت ترامپ ساده انگارانه است. در صورت فروپاشی دولت مرکزی در ایران، لیبرال ها یا دموکرات ها یا اسلام گرایان میانه رو به قدرت نخواهند رسید.

در آن زمان افراد و گروه هایی که در برخورد سازمان یافته هستند بهترین فرصت قبضه قدرت را خواهند داشت. مشکل دیگر نظریه پردازان و سیاستگذاران برای اجرای سیاست تغییر رژیم در ایران اپوزیسیون ایرانی است. پس از انتخابات 2009 میلادی، رهبران معترض به نتیجه انتخابات تاکنون در حصر خانگی به سر می برند. 

به نظر می رسد "رضا پهلوی" فرزند آخرین شاه ایران از سوی دولت امریکا به عنوان نقش آفرین احتمالی برای آینده ایران در نظر گرفته شده است. با این حال، حمایت میدانی از او در داخل ایران محدود است. گروه دیگر اپوزیسیون در تبعید، مجاهدین خلق (منافقین) هستند که گروهی فرقه مانند با سابقه انجام اقدامات خشونت آمیز است که به نظر می رسد در داخل ایران محبوبیتی ندارد و مردم از آنان متنفر هستند.

در نتیجه، به دلیل عدم وجود مخالفت سازمان یافته احتمال بروز و تکرار جنبشی توده ای که منجر به سقوط رژیم شاه در سال 1979میلادی شد اکنون دشوار به نظر می رسد. آن جنبش شامل چپ ها، لببرال ها و اسلام گرایان میانه رو بود و حمایت قدرتمند و نمادین آیت الله خمینی را نیز با خود به همراه داشت. ایشان حتی زمانی که در فرانسه و عراق در تبعید به سر می بردند از محبوبیت خاصی در داخل ایران برخوردار بودند.

ایشان با مشروعیتی که از سوی مردم کسب کرده بودند به ایران بازگشتند. بسیاری در خارج از ایران پیش بینی می کردند که پس از درگذشت ایشان عمر حکومت ایران به پایان رسد. با این حال، برخلاف پیش بینی این طیف، این اتفاق رخ نداد و آن هم علیرغم بیش ترین تلاش های امریکا، اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در راستای سرنگونی نظام سیاسی ایران که تاکنون شکست خورده اند".

"اینترسپت" می افزاید:"با توجه به عدم سازگاری بین رویاها با توانایی ها و منابع در مورد سیاست تغییر رژیم در ایران به نظر می رسد که دولت ترامپ سیاست نادرستی را در قبال ایران دنبال می کند. مقام های دولت ترامپ اخیرا پیشنهاد جایگزینی توافق هسته ای تازه ای به جای توافق دوره اوباما را به ایران ارائه کرده اند. شانس جدی بودن این پیشنهاد بعید به نظر می رسد. برجام به دنبال سال ها مذاکره جدی حاصل شد در حالی که دولت ترامپ به جای ارائه پیشنهادی جدی برای مذاکرات به سادگی به دنبال پوششی دیپلماتیک است در حالی که به صورت پنهانی و اخیرا حتی آشکارا اقدامات اش را علیه ایران انجام می دهد".

"الی گرانمایه" پژوهشگر در شورای روابط خارجی اروپایی به "اینترسپت" می گوید:"حس من این است که افرادی که مجری این سیاست هستند بیش تر خواستار تضعیف ایران و ایجاد بی ثباتی در آن کشور هستند و نه به دنبال یافتن راهی برای کشاندن ایران پای میز مذاکره و حل مشکلات از طریق ابزارهای دیپلماتیک. این که "مایک پمپئو" وزیر خارجه دولت ترامپ مانع از صدور ویزا برای "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی اش برای سفر به نیویورک و شرکت در نشست سازمان ملل متحد شد نشانه دیگری از آن است که دولت فعلی امریکا واقعا علاقه ای به مسیر دیپلماتیک ندارد".


او معتقد است در صورت انتخاب دوباره ترامپ احتمال بروز درگیری های نظامی جدی تر میان ایران و امریکا و حتی بروز جنگی ناخواسته افزایش خواهد یافت. او می گوید ممکن است از این پس شاهد تشدید یک پدیده نگران کننده باشیم: ترور هدفمند سران ایران. ترامپ در پیگیری سیاست تهاجمی علیه ایران هدف مشخصی را تعیین نکرده است و از شیوه ضد تروریستی استفاده می کند و وضعیت را به مرز خطرناکی کشانده است. جنگ امریکا علیه ایران با ترور ژنرال سلیمانی آغاز شده است.

 

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      ترامپ یا بایدن فرقی نداره.هروقت احساس کردند ما دنده عقب می ریم آنها دیگه بهمون فرصت نمی دن.اشتباه نکنید و منتظر این و آن نباشیم.بایدن ،از ترامپ به مراتب با تحریم های فلج کننده بدتر است. دموکراتها همیشه سخت گیر تر و مرموزتر از جمهوریخواهان عمل کرده اند.

    • معلم ارسالی در

      واقعا متاسفم از اینکه اینچنین مطلبی انتشار داده ایید، اصلا ارزش خواندن هم نداشت،

    • سینا ارسالی در

      شانس بیاریم ترامپ 4 سال دیگه انتخاب نشه

    • من ارسالی در

      همش وعده درگیر نمیشن

    • شهریار ارسالی در

      سلام.
      لازم نیست اینقدر طولانی بنویسی.
      قدرت ما بیش از تخیلات ترامپ ابله است. روز حادثه دنیا خواهد دید فرزندان هخامنش هنوز در این خاک ریشه دارند.

    • ایرانی ارسالی در

      سلام
      به حول و قوه الهی اشتباه دیگر ترامپ مرگ او و همپیمانانش رو در بر خواهد داشت ،چرا که مردان غیور و سربلند ایران همیشه آماده ی دفاع از این خاک پاک هستند.

    • علی اصغر ارسالی در

      با سلام امریکا چهل ساله با ایران با جدیت تمام در حال جنگ است اما ما این جنگ را باور نداریم ملت در قحطی و گرانی دست و پا میزنند با کشتن سردار علنی با ایران بجنگ ایستاد م جالبه ما شهادت داریم ولی چرا این همه ظلم ما باید تحمل کنیم و بقولی دیگه خویشتنداری معنی ندارد ....

    • امیرمحمد ارسالی در

      خدا کنه جنگ شه تا شر امریکای تروریست رزل رو برای همیشه از سر ایران و ایرانی کم کنیم ما ملت شیعه علی هستیم و مطیع امر رهبر بزرگوارمون سیدعلی

    • ع ش ر ارسالی در

      چرا همیشه به بیرون از ایران نگاه میکنیم خودمان چکاره هستیم فساد برچیدن شود همه چی حل میشه افساد ،فساد ،فساد ؟؟!!!!!!!!

    • داشی گله ارسالی در

      ترامپ عزیز ،
      میدانم ، سیلی که از ایرانی ها خوردی هنوز جایش درد میکنه ، ما ایرانی ها خیلی عاقل نیستیم ، برای خودت میگم ، این تو بمیری ، از اون تو بمیرا نیست ، این دفعه با تیزی میکشیم تو صورتت ، تا جاش برا همیشه بمونه ، هر وقت به آیینه نگاه کردی ، یادت بیاد به گربه لگد بزنی با چنگ صورتت رو زخمی میکنه .

    • مجید اسدی ارسالی در

      یدالله فوق ایدیهم

    • جعفری ارسالی در

      خدابامااست چون خون شهدای عزیزامثال حاج قاسم عزیزدودمان جنایتکاران تاریخ رابه هم میریزد.انشااله

    • مهدی ارسالی در

      بهتر ین راه اینه که آمریکا بساطش را از غرب آسیا جمع کنه وبر ه ود ر غیر این صو رت آمریکا دچار بلایی میشود که شوروی سابق شد این از من داشته باشید

    • ناشناس ارسالی در

      از خواندن این مطلب فقط خنده‌ام گرفت آبله ابلهانه فکر می کند

    • جلال طلایی ارسالی در

      ازاینکه ما مردم توسختی هستیم شکی نيس ولی انقدر بیوجدان وبیشرف نشده ايم که سگ زرد رابه کشورمون راه بدیم زهی خیال باطل ما خودمان رژیم داخل کشور راانتخاب میکنیم وخودمان آن راکنار میزنیم نه آمریکا

    • سارا ارسالی در

      شد یه خبر خوب به مردم بدید بالاخره ایران واریانس گرفتار غم چه ترامپ باشه چه نباشه

    • علی ارسالی در

      سلام اصلا اب ازاب تکون نمی خورد امریکا هم خوب میداند درخلیج فارس جنگ با ایران شکست امریکا هست اگر هم امریکا شکشت نخورد هزینه سنگین مالی ونظامی باید بدهد ترامپ امده باافشار حداکثری تحریمها برایران وناامنی در خاورمیانه ایران را به عقب نشینی وادار کند این خیلی ایده خوبی برای امریکا هست، ولی امریکا باورود جنگ نظامی باایران اجتناب میکند او صبر میکند تاروزی که به اهدامش نزدیک هست برسد انشاالاه که هیچ وقت نمیرسد

    • علی از نیاسر ارسالی در

      ایران اسلامی جایگاه اجنبی نیست ،این عرق ملی ماست ،مگر از روی جنازه 80میلیون ایرانی رد بشوند.

    • حجت ارسالی در

      ترامپ هنوز نمیدونه که هر مرد ایرانی در موقع دفاع از ناموس و کشورش قدرت ۱۰ مرد جنگی رو داره.

    • ناشناس ارسالی در

      امریکا تروریست از قدرت خدا غافل است وبقول ترامپ دیوانه ومتکبر نمرودی زمانه دلش به اسباب بازی های جنگیش دل خوش کرده که انهم به امر خدا در سرزمین شهید پرور ایران اسلامی کاربردی و عملیاتی مثل فلج تمام تاکتیک ارتش تروریست امریکا از کار خواهد افتاد ودر تصرف رزمندگان مقاومت اسلام در خواهد امد وتنها راه امریکای قاتل بشریت خروج تمام وکمال از غرب اسیا و قفقاز برای همیشه به خانه شان برگردند اگر عاقل باشند واز سیاست ترامپ ملعون پیروی نکنند وبه مشکلات داخل امریکا برسند بدون هزینه تر از جنگ خودکشی دولت امریکا تروریست چرا که هزینه ابدی و سنگین نجوی روی دست امریکا خواهد ماند واز داخل هم امریکا تجزیه خواهد شد مثل شوروی سابق وقدرت مرکزی در امریکا دیگر وجود نخواهد داشت این هم سرنوشت امریکای کریستف کلمب سیصد سال تاریخ قتل و جنایت وغارت و جنگ هیچ اثار تاریخی مثبتی در کارنامه جغرافیای امریکا وجود ندارد ....

    • محمود ارسالی در

      ما مرد جنگيم ياحسين

    • ایران ارسالی در

      سگ زرد هی پارس نکن یه روز خفه خون میگیری. مرد باش رو در رو با ایرانی بجنگ.

    • حقدوست ارسالی در

      سال ۷۹شاه بعد از چند دهه سرکوب و فرار و بازگشت سقوط کرد و هرکار از دست خودش و امریکا و انگلیس برامد انجام دادند تا بماند ، حکومت امروز ایران جایگزین ندارد و رهبر دیگری برای ایران وجود ندارد که معتبر و قابل احترام باشند اپوزیسیون خارج نشین علنا مزدور و خاعن و پول پرست و ضعیف و ناکار امد هستند و تنها با استفاده از ابزار و امکانات و حمایتهای مالی و سیاسی گسترده و مشکلاتی که خود امریکا و غرب در ایران به وجود اورده اند سرپا هستند وگرنه توان اداره ی مدرسه هم ندارند ، حکومت امروز برای ایران و مردمش تنها گزینه و بهترین گزینه است به شرطی که بتواند مشکلاتی که توسط خود غرب و امریکا و اسراییل و ال سعود به وجود می اید را کنترل و مدریت و خنثا کند و افراد نالایق و ناکار امد و مهره های نفوذی و خاعن و تخریب گر و فاسد غربگرا از درون حکومت تصویه شوند ، عاقلان و اگاهان در ایران میدانند ۵۰درصد مشکلات ایران توسط قدرتهای سلطه جو و استعماری به ایران تحمیل میشود و ۳۰درصد آن هم توسط حامیان و نفوذیان و مخربان فاسد همگرا با غرب و غرب زده ها یا علنی یا برای تخریب و سودجویی ها به وجود می اید و حدودا ۲۰درصد آن به کمبودها و مشکلات داخلی و ضعف مدیریت و علم و دانش و مسائل روزمره برمیگردد ، اولین قدم برای مردم ایران حذف کسانیست که در داخل به عنوان نفوذی تخریب گر و عامل غرب مشقول به تخریب و فساد و تقویت منافع و مواضع غرب و تضعیف و تخریب منافع و مواضع ایران هستند و بعد انجام این قدم در زمانی کوتاه حتا بخشی از ۵۰درصد مشکلات تحمیلی سلطه جویان هم تضعیف و راه برای ادامه باز خواهد شد ، مشکل اصلی امروز ایران جماعتی سودجو و فاسد و فرصت طلب و قدرت دوست غربگرا در ایران هستند که غرب هم به شدت روی انها حساب بازکرده و به شدت از این اقلیت حمایت میکند تا زمینه سقوط و فروپاشی و سلطه و نفوذ امریکا در ایران را فراهم سازند و مردم باید در میان اینهمه مکر و حیله شیطانی امریکا و غرب هوشمندانه بازی کنند و فریب هزاران رسانه اخبار و مزدور و تبلیقات آنان را نخورند که راه برگشتی وجود ندارد ، مهمترین مهره ایران امروز مردمش هستند و دلیل هزینه های رسانه ای و تبلیقاتی نجومی امریکا تاثیر گذاری بر همین مردم است تا انان را برای رسیدن به منافع خود تحت تاثیر هدایت کند و امروز نه اقتصاد بلکه رسانه های ایران خط مقدم و مسئول اگاهی دادن به افکار عمومی و جلوگیری از تسخیر و استعمار انان توسط قدرت رسانه ای غرب هستند و هنوز در این نقش خطیر و تاریخی درست عمل نکرده اند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه