ارسال به دیگران پرینت

با نوآورترین کشورهای دنیا آشنا شوید

طبق جدیدترین گزارش منتشره از شاخص نوآوری بلومبرگ، آلمان بالاخره به سلطه ی ۶ ساله ی کره جنوبی به عنوان «نوآورترین کشور دنیا» پایان داد و رتبه ی اول را کسب کرد. آمریکا در رتبه ی نهم و چین در جایگاه پانزدهم فهرست قرار گرفته اند.

با نوآورترین کشورهای دنیا آشنا شوید

روزیاتو- طبق جدیدترین گزارش منتشره از شاخص نوآوری بلومبرگ، آلمان بالاخره به سلطه ی ۶ ساله ی کره جنوبی به عنوان «نوآورترین کشور دنیا» پایان داد و رتبه ی اول را کسب کرد. آمریکا در رتبه ی نهم و چین در جایگاه پانزدهم فهرست قرار گرفته اند.

در این شاخص در مجموع ۶۰ کشور دنیا مورد بررسی قرار گرفتند. این گزارش با استفاده از معیارهای مختلفی تهیه شده، از جمله صرف هزینه برای تحقیق و توسعه، توانایی تولید و تراکم شرکت های عمومی فناوری پیشرفته.

کشور آلمان به دلیل امتیاز بالایش در بخش های ثبت اختراع، تراکم شرکت های فناوری پیشرفته و تولید ارزش افزوده، توانسته رتبه ی اول این شاخص را از آن خود کند. کره جنوبی اما به دلیل افت بازدهی، به جایگاه دوم این فهرست سقوط کرده.

نتیجه ی این گزارش تا حدی غافلگیرکننده بود چون اقتصاد آلمان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. در سال ۲۰۱۹، اقتصاد آلمان به دلیل کشمکش های تجاری، بحران پیش آمده در صنعت خودروسازی و برگزیت، پایین ترین سرعت رشد خود را در شش سال گذشته تجربه کرد.

در این میان، سنگاپور توانسته خود را از جایگاه ششم به جایگاه سوم فهرست برساند و سه کشور از منطقه ی اسکاندیناوی به جمع ۱۰ کشور برتر فهرست راه پیدا کردند.

 

تبه ی نوآوری ژاپن با ۳ پله سقوط از سال گذشته مواجه شده (حالا جایگاه دوازدهم را دارد)، و کشور آمریکا که در زمان آغاز به کار شاخص بلومبرگ در سال ۲۰۱۳، رتبه ی اول فهرست را داشت، حالا جایگاه نهم را در میان نوآورترین کشورهای دنیا دارد. چین، دومین قدرت بزرگ اقتصادی دنیا، با یک پله رشد، به جایگاه پانزدهم فهرست رسیده.

در ادامه به فهرست نوآورترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ طبق شاخص نوآوری بلومبرگ می پردازیم.

۱۰- فرانسه

نوآورترین کشورهای دنیا

فرانسه یکی از معدود کشورهایی است که جایگاهش در این فهرست تغییری نداشته.

این کشور به دلیل سرمایه گذاری در پژوهش و توسعه ی جمعی و زیرساخت ارتباطات راه دور رتبه ی خوبی دریافت کرده اما سیستم آموزشی آن کیفیت مورد انتظار را نداشته.

۹- ایالات متحده آمریکا

در سال ۲۰۱۳ که شاخص بلومبرگ برای اولین بار منتشر شد، آمریکا جایگاه اول فهرست را داشت. این کشور از آن زمان با افت چشمگیری در این فهرست رو به رو بوده، اما دست کم در دو بخش می تواند ادعای بهترین عملکرد را داشته باشد، یکی تراکم شرکت های فناوری پیشرفته و دیگری ثبت اختراع.

نیمی از شرکت های قابل معامله در بورس که در سال های اخیر مالی خود بیشترین هزینه را صرف تحقیق و توسعه کرده اند، آمریکایی بوده اند، مثل شرکت های آمازون و مایکروسافت.

۸- دانمارک

دانمارک یکی از ۳ کشور منطقه ی اسکاندیناوی است که به جمع ۱۰ کشور برتر شاخص بلومبرگ راه پیدا کرده اند.

این کشور در شاخص جهانی نوآوری هم همواره رتبه ی بالایی داشته. طبق شاخص جهانی نوآوری، دانمارک گام های بزرگی در بخش های سرمایه ی انسانی و تحقیق، زیرساخت و تخصصی شدن تجارت برداشته.

۷- فنلاند

فنلاند که سال گذشته مقام سوم فهرست را داشت، امسال با چند پله سقوط به رتبه ی هفتم رسیده.

فنلاند گرچه یکی از تغییر ناپذیرترین کشورهای این شاخص بوده و در تمامی بخش ها از امتیاز خوبی برخوردار است، اما هرگز نتوانسته در هیچ یک از بخش ها در میان ۳ کشور برتر قرار گیرد.

۵- سوئد

سوئد که در شاخص سال ۲۰۱۸ بلومبرگ مقام دوم را داشت، حالا به جایگاه هفتم سقوط کرده.

این کشور همواره امتیاز خوبی در بخش تولید داشته و با تبدیل شدن شرکت Spotify به یکی از بزرگ ترین غول های فناوری آمریکا، در بخش تکنولوژی هم با رشد رو به رو بوده.

۴- سوئیس

سوئیس همواره یکی از ۲۰ کشور برتر دنیا در زمینه ی نوآوری بوده. این کشور یکی از رقبای همیشه حاضر در شاخص جهانی نوآوری هم بوده.

با وجود غول های داروسازی نواریتس و هوفمان-لا روش در سوئیس، عجیب نیست که این کشور رتبه ی بالایی در بخش تولید ارزش افزوده دارد.

۳- سنگاپور

سنگاپور رشد قابل توجهی داشته و توانسته از رتبه ی ششم در سال گذشته، خود را به جایگاه سوم برساند. این پیشرفت با وجود رشد در بخش های بازدهی و تولید ارزش افزوده حاصل شده.

۲- کره جنوبی

کره جنوبی امسال جایگاه اول شاخص را با اختلاف بسیار اندکی از دست داد. این کشور وابستگی زیادی به شرکت های تکنولوژی محور خود مثل سامسونگ الکترونیک، هیوندای موتور و ال جی الکترونیک دارد.

چانگ سوک گون، استاد رشته ی مدیریت کسب و کار در دانگشاه هانیانگ سئول به بلومبرگ گفته: «ما هیچ منبع طبیعی ای نداریم، تنها چیزی که برای استفاده کردن داریم مغزمان است.»

۱- آلمان

مهندسی مکانیک و صنعت خودروسازی آلمان، به ویژه نقش زیادی در موفقیت آلمان در رسیدن به جایگاه اول شاخص داشته اند.

گرچه این کشور در بسیاری از بخش ها امتیاز بالایی دریافت کرده، اما هنوز جای رشد دارد. با وجود بالا بودن رتبه ی آلمان، نمی توان این حقیقت را نادیده گرفت که آلمان از نظر آموزش از بسیاری از کشورها بسیار عقب تر است. آموزش، هم در دوران کودکی و هم در دانشگاه، سنگ بنایی است برای کسب جایگاه های بالا در آینده.

در آلمان، علاوه بر صنعت خودروسازی، مهندسی مکانیک هم از اهمیت زیادی برخوردار است. شرکت هایی در بخش مهندسی مکانیک آلمان فعال هستند که پیشگامان این حوزه محسوب می شوند، به ویژه در بخش های تکنولوژی پزشکی و ابزارهای نوری. محصولات این شرکت ها اغلب منحصر به فرد هستند و تقلید از آن ها دشوار است.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه