ارسال به دیگران پرینت

سم " بوتولیسم " علت تلفات پرندگان

پایان بقای حیوانات وحشی در زیست بوم «میانکاله»

با توجه به اینکه حدود شش روز از اتفاق تلف شدن پرندگان در جزیره میانکاله بهشهر می‌گذرد، مسئولان سازمان دامپزشکی کشور سم بوتولیسم را علت اولیه تلفات این حیوانات وحشی در زیست بوم بزرگ جهان اعلام کردند.

پایان بقای حیوانات وحشی در زیست بوم «میانکاله»

میانکاله یکی از زیست بوم‌های حیات وحش جهان در شمال ایران بوده که مدتی است به بیماری نادر و کمیاب مبتلا شده است. دامن این بیماری نصیب پرندگان آبزی و کنارآبزی نادری که به قصد زمستان گذرانی از سیبری همه ساله به شمال ایران و میانکاله می آیند را گرفته و بیش از هزاران قطعه پرندگان وحشی را تبدیل به لاشه ای کرده که در زیر خاک دفن شدند.

اتفاقی که برای میانکاله در روزهای اخیر ایجاد شده در ابتدا مسئولان استانی را به حیرت انداخته و سبب شد تا مسئولان ملی از سازمان محیط زیست و پزشکی قانونی پای کار بیایند ولی اتفاقی صورت نگرفته و متاسفانه بیش از هشت هزار قطعه از پرندگان وحشی و نادر زیست بوم جهان تلف شوند.

مرگ پرنده‌های مهاجر میانکاله برای علاقمندان به محیط زیست و حیات وحش دردناک بود. پیگیری میدانی و عملیاتی استاندار مازندران موجب شد تا همچون روزهای بحران سیل نوروز امسال، شاهد همکاری و تعامل دستگاه ها و مردم بومی برای روشن شدن ابعاد این ماجرای غم انگیز باشیم.

بوتولیسم؛ عامل مرگ و میر بالای پرندگان میانکاله شناخته شد

سید حسین رضوانی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در این باره گفت: سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه‌ای رسمی علت تلفات پرندگان وحش میانکاله را بوتولیسم اعلام کرد.

وی افزود: به استناد اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور ، با توجه به بررسی‌های همه جانبه بعمل آمده از رخداد تلفات بالای پرندگان آبزی مهاجر در شبه جزیره میانکاله و بر اساس تحلیل یافته‌های اپیدمیولوژیکی و نتایج آزمایشگاهی حاصل از بررسی‌های میدانی، علت تلفات این پرندگان بوتولیسم بوده است.

رضوانی گفت: بوتولیسم سمی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود و خوشبختانه این تیپی که پرندگان را دچار مسمومیت کرده، مشترک نیست و خطری انسان را تهدید نمی‌کند.

علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در حاشیه بازید از تالاب بین المللی میانکاله اظهار داشت: این مسمومیت ناشی از دو میکروب "کلوستریدیوم " و " بوتولینیوم" است که بیماری بوتولیسم یا همان مسمومیت طبیعی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه آب تالاب میانکاله نیز راکد و باتلاقی است، بیماری بوتولیسم نیز ناشی از همین شرایط منجر به تولید سم در گیاه و آب در این منطقه شد و با تغذیه پرندگان از این آب و گیاه منجر به تلفات آنها شده است و این بیماری نیز تاکنون در بیش از 20 تالاب در سطح جهان سابقه داشته به طوری که بین 100 هزار تا یک میلیون بال پرنده را تلف کرد.

رفیعی پور گفت : نتیجه اولیه براساس چندین آزمایش و بازدید میدانی به دست آمده و نتیجه دقیق تر آن در 24 ساعت آینده  اعلام خواهد شد و در صورتی که نیاز به تکرار آزمایش و یا حتی ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور برای آزمایش‌گیری باشد، این کار از سوی دامپزشکی کشور انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه 30 تیپ از بیماری بوتولیسم در جهان شناسایی شد، گفت: نوع بیماری که در پرندگان میانکاله مشاهده شده از نوع تیپ " سی ام " است که قابلیت انتقال از پرندگان به انسان را ندارد.

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه