ارسال به دیگران پرینت

حسین اصلانی درگذشت

حسین اصلانی آهنگساز معاصر و خالق آثار ماندگاری برای مرحوم محمد نوری و خوانندگان دیگر شامگاه گذشته (سه‌شنبه هشتم بهمن) در خارج از کشور درگذشت.

حسین اصلانی درگذشت
حسین اصلانی آهنگساز معاصر و خالق آثار ماندگاری برای مرحوم محمد نوری و خوانندگان دیگر شامگاه گذشته (سه‌شنبه هشتم بهمن) در خارج از کشور درگذشت.

علی مغازه‌ای پژوهشگر موسیقی و دبیر فستیوال آیینه‌دار ضمن اعلام این خبر گفت: «مرحوم اصلانی که از سال‌ها قبل در خارح از کشور زندگی می‌کرد یکی از چهره‌های شناخته شده موسیقی بود که اغلب آثارش را با تلفیق موسیقی اقوام با موسیقی معاصر خلق کرده که برخی از این آثار توسط مرحوم محمد نوری خوانده شده است.»

حسین اصلانی در سال ۱۳۴۰ به عنوان آهنگساز، تنظیم کننده و پیانیست در رادیو و تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد و برای بسیاری از خوانندگان و آهنگسازان صاحب نام از جمله محمد نوری، محمد سریر، فریدون شهبازیان قطعاتی را تنظیم نمود و در کنار آهنگسازی بطور پیوسته به تدریس و آموزش موسیقی مشغول شد. وی یکم فروردین ۱۳۵۱ با مهاجرت به آمریکا تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی موسیقی معاصر و ارکستراسیون نزد اساتیدی همچون پروفسور دیری جان مایزل و پروفسور جول توم در دانشگاه پرچس سونی درس آموخت.

اصلانی با تلاش در امر آموزش موسیقی در رشته پیانو و آهنگسازی توانست، تأثیر مطلوبی بر شهر محل اقامت یعنی نیویورک خود بگذارد و شاگردان بسیاری را پرورش دهد که بسیاری از آنها به چهره‌های موفق موسیقی در آمریکا بدل شده‌اند. او علاوه بر چیره‌دستی در هنر موسیقی شخصیتی فروتن، میهن دوست و با محبت است که احداث دو باب مدرسه در مقطع راهنمایی و دبیرستان در روستای زادگاهش به یاد مادرش، نمونه‌ای از این عشق به سرزمینش است.

 تاثیر موسیقی محلی ایران، خاطرات کودکی و نوجوانی و نوستالژی وی نسبت به آثار موسیقی پاپ خودش و تحقیق گسترده بر روی آهنگسازانی چون چارلز آیوز، بلا بارتوک، ایگور استراوینسکی، آرون کاپلند، لئونارد برنشتاین و هوشنگ استوار و دیگر اساتیدی که ایشان علم موسیقی را نزد ایشان فرا گرفتند، همچنین ویژگی های موسیقی معاصر با خصوصیاتی پیشرو و درعین حال، اصیل و ریشه دار، از آثار حسین اصلانی، خصوصیاتی چندوجهی و منحصر به فرد ساخته بود.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه