ارسال به دیگران پرینت

بن علوی دوباره در تهران

این روزها جاده دو طرف و کاملا هموار روابط ایران و عمان به اتوبانی شبیه شده که دو طرف به راحتی در آن تردد دارند و هفته ای نیست که تمام شود و بن علوی و ظریف وزیران خارجه دو کشور در تهران یا مسقط همدیگر را نبینند.

بن علوی دوباره در تهران

این روزها جاده دو طرف و کاملا هموار روابط ایران و عمان به اتوبانی شبیه شده که دو طرف به راحتی در آن تردد دارند و هفته ای نیست که تمام شود و بن علوی و ظریف وزیران خارجه دو کشور در تهران یا مسقط همدیگر را نبینند.

روز گذشته نیز برای ششمین مرتبه در دو ماه اخیر این دیدارها ادامه یافت و این بار یوسف بن علوی به تهران آمد و در ساختمان شهید قاسم سلیمانی وزارت خارجه مورد استقبال محمد جواد ظریف قرار گرفت. این  سفر آقای یوسف بن علوی به ایران که به گفته خبر رسمی وزارت خارجه کشورمان «دیداری کوتاه و در چارچوب رایزنی های مستمر سیاسی دو کشور انجام گرفت»، اولین حضور او در کشورمان بعد از فوت سلطان قابوس بود  و همچون همیشه بر اساس خبر تنظیمی وزارت خارجه «دوطرف در این دیدار ضمن تاکید بر روابط برادرانه، ممتاز و راهبردی دو کشور در خصوص آخرین تحولات منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کردند»، هرچند که به رغم خبر وزارت خارجه از این دیدار به نظر می رسد این حجم از دیدارها میان دو وزیرخارجه هر قدر هم که صمیمیت و نزدیکی روابط داشته باشند کمی غیر طبیعی است و شاید باید در روزهای آینده منتظر خبرهای ویژه تری از نتایج این دیدارهای متعدد باشیم.

حجم فشرده دیدارهای 2 طرف در چند هفته اخیر
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته از سفر یک مقام منطقه ای به تهران خبر داده ولی جزئیاتی ارائه نکرده بود، در حالی که یک منبع آگاه روز گذشته به خراسان گفت که این مقام منطقه ای وزیر خارجه عمان است. آخرین بار بن علوی ۱۷ دی ماه برای شرکت در نشست مجمع گفت و گوی تهران به ایران آمد و قبل از آن نیز ظریف  ۱۱ آذر ماه میزبان همتای عمانی خود در تهران بود . یوسف بن علوی 5 مرداد و  ۳۰ اردیبهشت نیز به تهران سفر کرده بود. از سوی دیگر وزیر خارجه ایران دوم دی ماه سفری دو روزه به مسقط داشت.  پس از آن محمدجواد ظریف ۲۲ دی ماه برای شرکت در مراسم بزرگداشت سلطان پیشین عمان و تبریک به «هیثم بن طارق» سلطان جدید سفری چند ساعته به مسقط داشت و روز جمعه ۲۷ دی ماه نیز در مسیر بازگشت از هند و در توقفی کوتاه در مسقط با همتای کانادایی  و یوسف بن علوی دیدار و گفت وگو داشت.


تاکید ایران و ونزوئلا بر مقاومت در برابر آمریکا
وزیر خارجه عمان تنها دیپلمات مهمان ما در روز گذشته نبود و وزیر خارجه ونزوئلا نیز روز گذشته ترجیح داد به عنوان نماینده دوست ترین کشور با جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین به تهران بیاید تا بر ادبیات مشترک میان ایران و ونزوئلا در برابر دشمن مشترک تاکید داشته باشد. دکتر حسن روحانی رئیس جمهور روز سه‌ شنبه در دیدار «خورخه آریاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران و اعمال فشار و توطئه آن ها علیه دولت و ملت ونزوئلا این اقدامات را جنایت علیه بشریت برشمرد و تأکید کرد: دولت فعلی آمریکا هم علیه دولت‌ها و ملت‌های مستقل و هم به ضرر ملت خود اقدام می‌کند و امروز به مجری سیاست‌های رژیم صهیونیستی در جهان تبدیل شده است. روحانی با تقدیر از ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت ونزوئلا با مردم ایران در شهادت سپهبد سلیمانی، گفت: شهادت سپهبد سلیمانی باعث تأسف عمیق و عصبانیت ملت ایران از جنایت آمریکا و موجب ناراحتی دولت‌ها و ملت‌های آزاده و مستقل در جهان شد.
«خورخه آرر آسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با ابراز تسلیت، همدردی و همبستگی دولت و ملت ونزوئلا با مردم ایران به خاطر شهادت سپهبد سلیمانی در اقدام تروریستی آمریکا گفت: مطمئناً دولت‌ها و ملت‌های مستقل در برابر فشارها و توطئه دشمنان ایستادگی و از منافع خود دفاع می‌کنند.
 

تاثیر زیاد شهادت سردار سلیمانی بین مردم ونزوئلا
خورخه آریاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین روز دوشنبه به دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان رفته بود.ظریف در این دیداربا تشکر از ابراز محبت و همدردی مردم و دولت ونزوئلا پس از شهادت سردار سلیمانی و همچنین حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی با اشاره به حضور خود جوش مردم دیگر کشورها و مناطق جهان در مراسم گرامی داشت این شهید مقاومت و ابراز تنفر آن ها از اقدام تروریستی دولت آمریکا،  حضور گسترده مردم کشورمان در مراسم تشییع این شهید و درخواست اقدام برای دفاع مشروع و همچنین سرخم نکردن در برابر زورگویی های رژیم آمریکا را برای همتای ونزوئلایی خود تشریح کرد. خورخه آریاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با ابراز همدردی و تسلیت به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در شهادت سپهبد سلیمانی و همچنین جان باختن مسافران هواپیمای اوکراینی، تاثیر زیاد شهادت این شهید بزرگوار را در ونزوئلا و میان مردم و به خصوص جوانان و در فضای مجازی تشریح و تاکید کرد، معتقدیم به افتخار این شهید بزرگ باید بیش از پیش روابط دو کشور را گسترش دهیم.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه