ارسال به دیگران پرینت

چرا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب نشد؟

رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران گفت: من معتقدم خروج از شرایط سخت اقتصادی امکان‌پذیر است، ولی فاکتورهایی را نیاز دارد که یک‌سری درونی و داخلی است و یک‌سری نیز ارتباط به روابط سیاسی ما با دنیا دارد.

چرا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب نشد؟

محمد لاهوتی درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: کشور ما غنی و ثروتمند است و ظرفیت سرمایه‌گذاری بسیاری را دارد. بعد از برجام براساس بررسی‌های به‌عمل آمده، ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا ۵۰ میلیارد دلار در سال برآورد شد و اگر نصف این رقم هم محقق شده بود، شرایط کشور دگرگون می‌شد، چراکه جذب سرمایه‌گذاری ایجاد اشتغال می‌کند، افزایش تولید و صادرات را به دنبال دارد و رفاه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: تحقق این مهم شرایطی را می‌طلبد؛ که اولین موضوع این است که ریسک سرمایه‌گذاری خارجی یعنی رابطه ما با جهان باید عادی باشد و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یافته تا سرمایه‌گذاری خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری شود.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه‌ای که آمریکا انجام داده، طی دو سال گذشته تاثیرات بسیار منفی‌ای را بر اقتصاد ایران داشته است. وقتی که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور ما ریسک قرمز است، بنابراین سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق نمی‌افتد.

لاهوتی عنوان کرد: از سوی دیگر، حفظ سرمایه داخلی مطرح است. طی دو سال گذشته چقدر فرار سرمایه داشتیم؟ این‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار داخلی نیز نگرانی دارد و به دنبال گسترش فعالیت نیست.

وی تاکید کرد: این‌که دولت می‌گوید یک میلیون شغل در سال آینده می‌خواهم ایجاد کنم، به نظر می‌رسد بیشتر یک عدد است که اعلام می‌شود تا اجرا شود. سال ۹۸ چقدر شغل ایجاد شد؟ منظور اشتغال واقعی است؛ نه اشتغالی که هر کسی که در هفته ۴ ساعت کند، شاغل محسوب شود.

لاهوتی خاطرنشان کرد: من معتقدم خروج از این شرایط امکان‌پذیر است، ولی فاکتورهایی را نیاز دارد که یک‌سری درونی و داخلی است و یک‌سری نیز ارتباط به روابط سیاسی ما با دنیا دارد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه