ارسال به دیگران پرینت

بارزانی: آمریکا باید بماند

نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق مدعی شد که حضور نیروهای آمریکایی در عراق در شرایط کنونی منطقه ضروری است.

بارزانی: آمریکا باید بماند

۵۵آنلاین :

«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق، مدعی شد اربیل از تهران نمی‌ترسد بلکه به ایران احترام می‌گذارد.

بارزانی در مصاحبه با وبگاه « المانیتور » در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا نظامیانش را از عراق خارج کند و خواستار استقرار در منطقه کردستان شود، چه خواهد شد، گفت: «نظر ما این است که تصمیم پارلمان عراق [برای اخراج نظامیان خارجی] تصمیم خوبی نبود و کُردها و سنّی‌ها در آن دخیل نبودند... این یک اقدام مهم بود که بدون اتفاق آراء انجام شد و در واقع روح قانون اساسی عراق را نقض کرد. این برای امروز یا آینده عراق خوب نیست».

وی درباره دلیل غیبت او و رأی ممتنع به طرح پارلمان عراق، توضیح داد: «آنها (نظامیان آمریکا) با دعوت دولت عراق در سال ۲۰۱۴ اینجا هستند... تا جایی که به منطقه کردستان عراق مربوط می‌شود، وضعیت کنونی در عراق توجیهی برای خروج نظامیان آمریکایی و ائتلاف ندارد... پس به نفع منطقه کردستان عراق و تمام عراق است که نیروهای آمریکایی فعلا اینجا بمانند».

این مقام اربیل با بیان اینکه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق قصد دارد تنش‌ها بین ایران و آمریکا از طریق گفت‌وگو حل کرده و مانع تقابل شود، اظهار داشت: «ما قویاً معتقدیم که حضور نیروهای آمریکا و ائتلاف برای تمام عراق ضروری است».

بارزانی در خصوص ترور سردار شهید قاسم سلیمانی تأثیر آن بر عراق و منطقه کردستان گفت: «این رخداد طوفانی از واکنش‌های احساسی را در عراق و آمریکا به وجود آورد. در عراق این واکنش را در پارلمان و همچنین در سخنان نخست‌وزیر دیدیم و پاسخ آمریکا نیز این بود که نیروهای این کشور بدون توجه به پارلمان و دولت عراق باقی می‌مانند. به نظر من باید احساسات را کنار گذاشت و شرایط را در کنترل خود در آوریم.»

او در واکنش به سخن عبدالمهدی مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی باید عراق را ترک کنند؛ گفت: «نخست‌وزیر عراق حق دارد که شکایت کند و حقیقت این است که چنین عملیات بزرگی که در نزدیکی فرودگاه و بدون آگاهی دولت صورت گرفت، موجب واکنش منفی بغداد می‌شد.»

نخست‌وزیر کردستان عراق، ایران را همسایه قدیمی عراق دانست و گفت که عراق نباید محلی برای درگیری ایران و آمریکا شود.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه