ارسال به دیگران پرینت

دولت ترامپ در تصمیمی ناگهانی جلسات مربوط به ایران را لغو کرد

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: دولت دونالد ترامپ در تصمیمی ناگهانی چهار جلسه گزارش دهی به کنگره پشت درهای بسته را درباره ایران لغو کرده است.

دولت ترامپ در تصمیمی ناگهانی جلسات مربوط به ایران را لغو کرد

۵۵آنلاین :

این رسانه در گزارش امروز پنجشنبه خود آورده است: دولت آمریکا در مواردی از ارائه توضیح درباره علت لغو این جلسه ها خودداری کرده و یا توضیح اندکی داده است.

مشاوران مجلس نمایندگان آمریکا و سنا در گفت وگو با سی ان ان تایید کردند که وزارت امور خارجه آمریکا دو جلسه را که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود، لغو کرد.

اعضای کنگره آمریکا قرار بود گزارشی درباره امنیت سفارتخانه ها دریافت کنند در حالی که انتظار می رفت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گزارشی را از مقام های وزارت امور خارجه آمریکا درباره سیاست دولت ترامپ در قبال ایران و نیز مجوز استفاده از نیروی نظامی قبل از هر گونه تغییری در دقیقه نود دریافت کنند.

مقام های پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) نیز قرار بود در جلسه جداگانه ای پشت درهای بسته گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را درباره مسائل ضداطلاعاتی درباره ایران توجیه کنند اما به گفته دو نفر از منابع مطلع از چنین برنامه ای، این برنامه نیز در لحظات آخر لغو شد. دلیل لغو این جلسه معلوم نیست اما به گفته یکی از منابع یاد شده این جلسه به پایان هفته در تقویم آمریکا موکول شده است.

پلیس فدرال آمریکا از پاسخ فوری به درخواست سی ان ان درباره علت لغو این جلسه خودداری کرد.

افزون بر این، به گفته یک مقام دفاعی و مشاور مجلس نمایندگان آمریکا، پنتاگون جلسه محرمانه روز پنجشنبه خود را نیز برای گزارش دهی به کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان لغو کرده است.

قرار بود جان رید مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا این گزارش را ارائه دهد. یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) گفت وزارت دفاع در حال برنامه ریزی برای تعیین زمان دیگری برای برگزاری این جلسه است.

سی ان ان نوشت: لغو ناگهانی این جلسه ها درحالی انجام شده که اعضای مجلس نمایندگان و به ویژه دموکرات ها به سوال از دولت برای توجیه علت ترور سردار قاسم سلیمانی ادامه می دهند. سناتورها احتمالا اقدام ترامپ را در قالب رای به قطعنامه اختیارات جنگی رئیس جمهور برای محدود کردن اقدام نظامی او علیه ایران محکوم خواهند کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین جلسه روز چهارشنبه درباره راهبرد دولت ترامپ علیه ایران را در لحظه آخر لغو کرد زیرا انتقادها در کنگره درباره منطق دولت ترامپ برای حمله به خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی افزایش یافته است. یک مشاور جمهوریخواهان در توجیه علت لغو این جلسه گفت این تصمیم فقط به دلیل تغییر در برنامه ریزی بود.

انتظار می رفت برایان هوک مشاور ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران و دیوید شنکر دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به اعضای کمیته وزارت امورر خارجه سنا گزارش دهند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز از پاسخ به درخواست سی ان ان درباره علت لغو این جلسه خودداری کرده است.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی و عضو کمیته روابط امور خارجه مجلس سنای آمریکا گفته است که کاخ سفید در تصمیم لغو ناگهانی جلسه روز چهارشنبه نقش داشته است.

مورفی روز چهارشنبه درخواستی را به همراه ۷ نفر از سناتورهای دموکرات تهیه کرد و از اداره امنیت ملی آمریکا خواست درباره شواهدی که ادعای ترامپ و مایک پمپئو را درباره علت ترور سردار قاسم سلیمانی و قریب الوقوع بودن حمله به سفارتخانه های آمریکا تضعیف می کند، توضیح دهند.

سی ان ان روز دوشنبه گزارش داده بود که مقام های وزارت امور خارجه آمریکا که مسئول حفظ امنیت سفارت آمریکا در عراق بودند از تهدید قریب الوقوع حمله به چهار سفارتخانه این کشور آگاه نبودند. این نکته را دو مقام وزارت امور خارجه آمریکا مطرح کرده اند و از این رو این موضوع ادعای ترامپ را در توجیه علت ترور سردار سلیمانی تضعیف می کند.

ترامپ مدعی شده بود که دستور ترور سردار سلیمانی را داده زیرا تهدیدی قریب الوقوع در انتظار سفارتخانه های این کشور بوده است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه