ارسال به دیگران پرینت

چین متعهد به خریدهای کلان در توافق اولیه تجاری با آمریکا

چین با امضای توافقنامه مقدماتی با آمریکا برای پایان دادن به بیش از یک سال نبرد تجاری، متعهد می شود خریدهای کلانی از این کشور انجام دهد.

چین متعهد به خریدهای کلان در توافق اولیه تجاری با آمریکا

۵۵آنلاین :

در واقع امضای این سند در آینده ای نه چندان دور به این معنا است که دو کشور وارد مرحله نوینی از رویارویی تجاری می شوند چنانچه چین از این خریدها سر باز بزند، آمریکا راه را برای فشارهای بیشتر بر این کشور هموارتر خواهد دید.

بخشی از این توافق چین را مجبور می کند که نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از آمریکا خریداری کند که ۷۵ میلیارد دلار آن اقلام تولیدی است و مابقی شامل خرید اقلام کشاورزی و تولیدات انرژی و کالاهای خدماتی است.

توافق در این هفته امضا می شود و از این مبلغ چین ۵۰ میلیارد دلار برای خرید تولیدات انرژی، ۴۰ میلیارد دلار برای خرید محصولات کشاورزی و ۴۰ میلیارد دلار برای خدمات اختصاص می دهد این خریدها در یک دوره دو ساله انجام خواهد شد.

خارج کردن چین از فهرست کشورهایی که عمدا ارز ملی خود را دستکاری و تسعیر می کند از سوی آمریکا نیز موید این است که دو کشور به امضای این توافق نزدیک شده اند.

آمریکا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی از اعمال تعرفه های بیشتر بر روی نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای چین خودداری کرد اما این کشور هنوز تعرفه ۲۵ درصدی روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را لغو نکرده است که این می تواند در آینده برای طرفین مشکل ساز شود.

«روزا وانگ» از مرکز جی سی آی در شهر شانگهای می گوید که باید دید چین برای این خریدهای کلان چطور برنامه ریزی کرده است و چطور این حجم سنگین را وارد بازار می کند.

وی می افزاید که چین یک تولید کننده بزرگ محصولات کشاورزی است این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰ میلیارددلار از این تولیدات را از آمریکا خریداری کرده است و خیلی سخت است که ناگهان این میزان را دو برابر کند.

او گفت که اگر این توافق امضا شود چین باید خیلی زمینه ها از جمله حق مالکیت معنوی را مورد حراست قرار دهد و همزمان از انتقال اجباری فناوری خودداری ورزد.

«پیتر ناوارو» مشاور تجاری کاخ سفید می گوید که ما فکر همه جا را کرده ایم اگر چین بخواهد زیر قول و قرارهایش بزند راه برای اعمال تعرفه ها باز است.

با همین شرایط است که طرفین می روند تا توافق اولیه را در حضور ۲۰۰ مهمان، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و لیو خه معاون نخست وزیر و هیات همراه وی از چین در کاخ سفید امضا کنند توافقی که امضای آن شروع فصل تازه ای از همکاری ها و در عین حال احتمالا مناقشات تجاری میان دو کشور خواهد بود.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه