ارسال به دیگران پرینت

آمادگی کسب‌وکارها برای چالش‌های دهه ۲۰۲۰

مدیران ارشد از درس‌ها و تجربیات خود در سال ۲۰۱۹ می‌گویند

آمادگی کسب‌وکارها برای چالش‌های دهه ۲۰۲۰

۵۵آنلاین :

کمتر از دو هفته از آغاز سال ۲۰۲۰ می‌گذرد و کسب‌وکارها خود را برای چالش‌های جدید دهه سوم قرن ۲۱ آماده می‌کنند. در سال ۲۰۱۹ چه درس‌هایی گرفتیم؟ و حالا که سال به پایان رسیده، در سال جدید باید منتظر چه تحولاتی در عرصه کسب‌وکار باشیم؟ مدیران ارشد استرالیایی در مصاحبه‌ای با Business Insider به این دو سوال پاسخ داده‌اند و تجربیات خود را در اختیار ما گذاشته‌اند که بخشی از آن را با هم می‌خوانیم:

«رانی‌کان»، مدیر ارشد و بنیانگذار شرکت OzHarvest

اهمیت استخدام افراد بر اساس معیارهایی فراتر از مهارت و تجربه

او در این باره می‌گوید: «من باور دارم که افراد معمولی می‌توانند کارهای خارق‌العاده انجام دهند. با اینکه دوست دارم خودم شخصا تغییر ایجاد کنم اما من یک انسان خارق‌العاده نیستم و لزومی ندارد که باشم. در سالی که گذشت، دور خودم را با نیروهای درجه یک پر کردم و با کمک آنها توانستیم کارهای خارق‌العاده انجام دهیم. به‌عنوان رهبر کسب‌وکار، باید به نیروهای خود قدرت و اختیار بدهید و به توانایی‌هایشان ایمان داشته باشید. برای من این یعنی استخدام افراد براساس معیارهایی فراتر از تجربه و مهارت. تو می‌توانی مهارت‌ها را کسب کنی اما نمی‌توانی به کسی یاد دهی که مثلا سخاوتمند باشد. این درسی است که در سال جدید و سال‌های آینده به یاد خواهم داشت.»

«رابرت شوارتز»، مدیر‌عامل Nuance Communications/ ANZ (Australia and New Zealand)

نگاهی به آینده و تاکید بر فرآیندهای امنیتی

او می‌گوید: «به‌عنوان رهبری که هر روز با امنیت دیجیتال سروکار دارم، خیلی ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم در سال گذشته، دوباره شاهد نقض حریم داده‌ها در شرکت‌ها و برندهایی بودیم که جزئیات و اطلاعات مربوط به میلیون‌ها مشتری را در اختیار دارند. عرصه دیجیتال استرالیا در حال حاضر بیش از هر زمانی در خطر است و بخش‌خصوصی و دولتی همه با هم باید روی این مساله تمرکز کنند. امیدوارم سازمان‌ها از سال ۲۰۱۹ درس گرفته و تعهدات گسترده‌تری که در مقابل مشتریان دارند را بشناسند. توصیه می‌کنم شرکت‌ها، صرف‌نظر از اندازه و سطح بلوغ سازمانی، استانداردهای امنیتی خود را بالا ببرند، فرآیندهای احراز هویت را قدرتمندتر کنند و از پین‌کدها و پسوردها که دست و پای مشتریان را بسته‌اند فراتر روند، چون شکستن این کدها برای هکرها مثل آب خوردن شده.»

«جف اولسون»، رئیس واحد هوش مصنوعی و تحلیل کاربردی شرکت Cognizant/ ANZ

آگاهی از هوش مصنوعی

یکی از درس‌هایی که در سال ۲۰۱۹ گرفتیم این بود که هوش مصنوعی اینجاست و تاثیرات عمیقی بر زندگی روزمره ما دارد. تکنولوژی جدیدی وجود دارد به نام هوش مصنوعی تکاملی، که چند استراتژی را به‌طور همزمان بررسی و امتحان می‌کند. این یعنی این تکنولوژی، به جای آنکه توسط انسان آموزش داده شود، از طریق تجربیاتش به استراتژی‌های جدید دست می‌یابد. کسب‌وکارها می‌توانند برای انتخاب بهترین تصمیم از این قابلیت استفاده کنند. پس تکلیف کسانی که مسوول تصمیمات مهم هستند چیست؟ راستش را بخواهید، این روزها روش تصمیم‌گیری ما دارد از مد می‌افتد، همان‌طور که ماشین تایپ از مد افتاده. پس باید آگاهی خود را نسبت به هوش مصنوعی بالا ببرید و به این منظور باید به داده‌ها به‌عنوان منبع دانش و ارزش نگاه کنید. برای پیدا کردن ریشه مسائل، دائما از خودتان بپرسید چرا؟

«نیتن نایت»، مدیر گروه مرکز داده‌های Lenovo/ ANZ

تاکید بر حفظ ارتباطات کسب‌وکار

او می‌گوید: «شاید واضح به‌نظر برسد اما مراقبت و حفظ ارتباطاتی که در موفقیت کسب‌وکارتان نقش کلیدی دارند، بسیار مهم است. از طریق جمع‌آوری بازخورد در تمام مراحل چرخه محصول، می‌توانیم مشتری را در تمامی این مراحل سهیم کنیم. برای هر کسب‌وکاری که می‌خواهد همزمان با افزایش مشتریان، رشد و توسعه یابد، سرمایه‌گذاری در شبکه شرکا بسیار مهم است. قصد داشتید در سال جدید به افراد مهم شبکه ارتباطی‌تان چه مزایایی ارائه کنید؟ درباره‌اش تجدیدنظر کنید.»

«پیتردانیو»، مدیر ارشد و یکی از بنیانگذاران Secure Code Warrior

تاکید بر اهمیت نقش مدیر ارشد امنیت اطلاعات

او می‌گوید: «در سال ۲۰۱۹، شاهد موجی از سازمان‌ها بودیم که برای ارتقای امنیت سایبری نرم‌افزارهای تولید خودشان، بی‌وقفه تلاش می‌کردند. بخشی از این حرکت می‌تواند در واکنش به قوانین سفت و سختی باشد که در رابطه با امنیت و حریم داده‌ها اعمال شده، اما حقیقت این است که این روزها، همه شرکت‌ها شرکت نرم‌افزاری هستند و در نتیجه، حفظ امنیت داده‌ها، چه با دخالت دولت‌ها چه بدون دخالت آنها، وظیفه ماست. در سال ۲۰۲۰، رهبران باید با مدیران ارشد امنیت اطلاعات (CISO) همکاری نزدیکی داشته باشند، تا امنیت، هم‌رده با کیفیت نرم‌افزارها و بخشی از آن باشد. ابزارها به تنهایی قادر به رفع ریسک‌ها و آسیب‌پذیری نرم‌افزارها نیستند. بنابراین، ایجاد توازن میان ابزارها و امنیت اطلاعات در تیم‌های توسعه نرم‌افزار باید در بودجه‌بندی و استراتژی‌ها لحاظ شود.»

«گرگ استروسکی»، مدیر ارشد فناوری منطقه‌ای، AppDynamics

استفاده گسترده‌‌تر از هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات در سالی که گذشت

او می‌گوید: «مشتریان انتظار دارند اپلیکیشن‌ها دارای طراحی ساده اما هوشمندانه و عملکرد بالا باشند که نیازهای آنها را تامین کنند. من یاد گرفتم که به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید یعنی تغییر ایدئولوژی و فرآیندهای داخلی. تنها در این صورت می‌توانیم با پیشرفت‌ها همگام شویم.»

«اد هریسون»، مدیر ارشد Isentia

تاکید بر لزوم آمادگی رهبران

او می‌گوید: «تجربه و داده‌های ما نشان داده که به علت سرعت فزاینده چرخه اخبار، رهبران کسب‌وکارها هنگام وقوع بحران‌ها بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین هستند و باید به سرعت تصمیم بگیرند. در سال ۲۰۱۹، بارها پیش آمد که اعتماد مردم نسبت به بعضی سازمان‌ها خدشه‌دار شد و پاسخ آنها از نظر مردم قانع‌کننده نبود. اولین توصیه من این است که از قبل، آماده باشید. این یعنی قبل از وقوع بحران، اعتمادسازی کنید، هم با کارکنان هم با مشتریان. دوما، هنگام وقوع بحران، برقراری ارتباطات شفاف و به موقع را فراموش نکنید. این بسیار حائز اهمیت است. اگر جوابی برای عموم ندارید، صادقانه این را بگویید. و توصیه آخر ما به سازمان‌ها این است که نقش مدیر ارشد را در ارتباطات دست کم نگیرند، چون هنگام بروز بحران، او کسی است که مردم در نهایت می‌خواهند پیامش را بشنوند.»

«جیمی نلسون»، مدیر‌عامل خدمات بازاریابی و استراتژی، Hotwire

تغییر، به یک امر عادی تبدیل شده

او می‌گوید: «طی سال ۲۰۱۹، تغییر به یک امر عادی تبدیل شد و به اعتقاد من، برای آنکه یک رهبر موفق باشید، باید خودتان را به شرایط عدم اطمینان عادت دهید و با آن نجنگید. چشم‌انداز بازاریابی استرالیا تحت تاثیر ادغام و اکتساب ادارات، کاهش اطمینان کسب‌وکارها و مشتریان و عدم قطعیت سیاسی به سرعت در تغییر است. به این ترتیب، نحوه انجام کسب‌وکار نیز دائم در حال تغییر است. با توجه به کاهش مدت زمان همکاری کسب‌وکارها با هم، شرکت‌ها باید دست بجنبانند و برای ایجاد روابط مستحکم‌تر تلاش کنند تا شریک مورد اطمینان شرکای خود باشند، از طریق ارائه مشاوره‌های استراتژیک.» او همچنین به رهبران کسب‌وکارها توصیه می‌کند که برای دستیابی به راه‌حل، با تیم‌های خود همکاری مشارکتی داشته باشند.

«روری مک‌نیل»، مدیر ارتباطات بازاریابی، Brennan IT

اهمیت دگرگونی

او می‌گوید: «ما در صنعتی فعالیت می‌کنیم که اصلا ایستا نیست و رهبران تکنولوژی و کسب‌وکار باید روش‌های جدید کار کردن را یاد بگیرند و اعمال کنند تا بتوانند رو به جلو حرکت کنند. داغ‌ترین موضوع سال ۲۰۱۹، یک بار دیگر، دگرگونی دیجیتال بود و توصیه من به رهبران در آستانه سال ۲۰۲۰ این است که واژه دیجیتال را از این عبارت حذف کنند و به جای آن، روی دگرگونی خدمات تمرکز کنند. این یعنی اتخاذ یک رویکرد جامع و متمرکز بر نتیجه. ابتدا خدماتی که قصد دارید ارائه دهید را در نظر بگیرید (در آخرین مرحله، یعنی زمانی که به مشتری رسیده). سپس از آن مرحله به عقب برگردید تا نحوه ارائه آن را تعیین کنید. استفاده از یک تکنولوژی به تنهایی کافی نیست. باید آدم‌ها، فرآیندها و تکنولوژی‌های لازم را برای خلق و ارائه خدمات نیز در نظر بگیرید.»

«مایک فدرستون»، مدیر‌عامل، Pluralsight/ ANZ&APAC

اهمیت کنش‌گرایی

او می‌گوید: «تکنولوژی در تمامی صنایع فراگیر است و با سرعت بیشتری، گسترش و تکامل خواهد یافت و این یعنی نیاز بیشتر به نیروی کار در این حوزه. حالا در نخستین روزهای سال ۲۰۲۰، رهبران تکنولوژی، به خصوص مدیران ارشد فناوری ناچارند دیر یا زود برای رفع این شکاف مهارتی، یک برنامه کنش‌گرایانه در نظر بگیرند. و از آنجا که تا ۵ سال آینده، استراتژی بسیاری از شرکت‌ها دیجیتال‌محور خواهد بود، مسوولیت اجرای این برنامه برعهده مدیر ارشد فناوری است. طی سال‌های آینده، بخشی از وظیفه آنها، آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، رایانش ابری، امنیت سایبری و سایر حوزه‌های مرتبط به تمامی سطوح سازمان خواهد بود.»

«گری دنمن»، نایب رئیس McAfee در استرالیا و نیوزیلند

چگونگی جلوگیری از حملات سایبری

او با تاکید بر اهمیت جلوگیری از این حملات می‌گوید: «سال گذشته از نظر امنیت سایبری سال مهمی بود و همه فعالان این حوزه شاهد بودند که تهدیدها همچنان به قوت خود باقی هستند. درسی که گرفتم این بود که به خودم مطمئن نباشم. چون در این حوزه، این رویکرد می‌تواند خطرناک باشد. نقض حریم داده‌ها حالا به تکنولوژی‌های کلود نیز راه پیدا کرده. ارزش کسب‌وکارها حالا به داده‌هایشان است و مجرمان سایبری همین را هدف گرفته‌اند. توصیه من به رهبران امنیت و فناوری اطلاعات این است که بدانند چه زمانی سازمانشان در خطر است و چه تهدیدهایی بر سر راهشان قرار دارد. حالا، جلوگیری از حمله بیش از هر زمانی اهمیت یافته. این روزها، داده‌ها شریان‌های حیاتی هستند، نه تنها در حوزه آگاهی از تهدیدات، بلکه برای سازمان‌ها.»

«لیا پوپ» مدیر ارشد بازاریابی Datorama

بهره‌برداری از داده‌ها

او می‌گوید: «در سال ۲۰۱۹، شاهد گسترش داده‌ها در صنایع بودیم. حجم زیاد داده‌ها که از چند کانال و سیستم وارد شرکت‌ها می‌شود، آنها را از پا درآورده. بسیاری از شرکت‌ها در جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی داده‌ها با مشکل مواجهند و به همین خاطر نمی‌توانند درک بهتری از مشتری‌ها داشته باشند. در نتیجه، بسیاری از کسب‌وکارها در حال روی آوردن به برنامه‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های هوشمند هستند. در سال ۲۰۲۰، تجربه مشتری و پاسخگویی در رابطه با توسعه سازمان، دو مبنای اصلی موفقیت خواهند بود. داده‌ها در تحقق هر دو مورد، نقش اساسی دارند. ۸۰ درصد مشتریان می‌گویند تجربه‌ای که یک سازمان برایشان فراهم می‌کند به اندازه محصول یا خدمات آن سازمان مهم است. در همین حین، رهبران بیش از هر زمان دیگری باید در رابطه با سنجش و گزارش رشد سازمان به سهامداران، پاسخگو باشند. امروزه رهبران باید از تکنولوژی‌ها برای استخراج، یکپارچه‌سازی و بهره‌برداری آسان از داده‌ها استفاده کنند تا در تک تک نقاط تماس با مشتری، با او در ارتباط باشند، از بازاریابی تا فروش و خدمات. آنها همچنین باید به دنبال راه‌هایی برای سنجش دقیق باشند و همزمان، داده‌های مرتبط با رشد و توسعه را بی‌درنگ، تجزیه و تحلیل کنند.»

«پراسانا گولیسکارام»، نایب رئیس ناحیه‌ای، Commvault

آمادگی برای احیا پس از بلایای طبیعی ناشی از دمای هوا

او می‌گوید: «تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان به بلایای طبیعی شدیدتری منجر شده. شورای محلی استرالیا، CCA در سال گذشته، ۲۰۶ مورد افزایش بی‌سابقه دما، آتش‌سوزی جنگل‌ها در زمستان و خشکسالی طولانی را گزارش کرده. تنها درسی که از این اتفاقات می‌توان گرفت این است که آب و هوا بیش از پیش غیرقابل‌پیش‌بینی و ویرانگر شده، هم برای جوامع و هم برای سازمان‌ها. پس شرکت‌ها باید آماده باشند، آماده برای احیا و بهبودی پس از یک آتش‌سوزی یا سیل ویرانگر. آماده برای انتقال نسخه پشتیبان اپلیکیشن‌های مهم سازمان به یک منطقه ابری دیگر (Cloud Region)، و آماده برای قطعی غیرمنتظره برق که آنها را ملزم می‌دارد برنامه احیای خود را به اجرا درآورند.» او در ادامه می‌گوید تجزیه و تحلیل داده‌ها با تمرکز بر تطبیق قانونی و امنیت، به اولویت مهم شرکت‌ها در سال‌های آینده تبدیل خواهد شد.

این تنها بخشی از تجربیات مدیران در سال ۲۰۱۹ بود؛ مدیرانی که حوزه فعالیت آنها استرالیاست. رهبران سازمانی در سایر نقاط جهان ممکن است شرایط متفاوتی را تجربه کنند اما بدون شک می‌توان گفت که اغلب مدیران در سراسر جهان در چند زمینه با هم اتفاق نظر دارند: اهمیت سرعت تحولات، نوسانات اقتصادی، عدم قطعیت سیاسی، گرمایش زمین، پایداری، ریسک‌های غیر قابل پیش‌بینی، تکنولوژی و سایر موضوعاتی که زندگی و بقای کسب‌وکار تک تک ما به آنها گره خورده است. مرور تجربیات این مدیران می‌تواند به ما کمک کند که از اشتباهات یا حتی فجایع جلوگیری کنیم. شاید مشکلی که یکی از آنها در سال ۲۰۱۹ داشته، همان مشکلی باشد که شما همین حالا دارید با آن دست و پنجه نرم می‌کنید.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه