ارسال به دیگران پرینت

فراموش شدن آسیب دیدگان خاش و دلگان

پنج روز از وقوع سیلاب سهمگین سیستان و بلوچستان گذشته و وسعت خرابی‌های سیل بیشتر نمایان شده است؛ از نابودی زیرساختهای شهری و روستایی گرفته تا بی‌خانمان شدن حدود 250 هزار نفر در مرکز و جنوب استان، تنها بخشی از گرفتاری‌های ناشی از سیل در استانی است که خود با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

فراموش شدن آسیب دیدگان خاش و دلگان

۵۵آنلاین :

پنج روز از وقوع سیلاب سهمگین سیستان و بلوچستان گذشته و وسعت خرابی‌های سیل بیشتر نمایان شده است؛ از نابودی زیرساختهای شهری و روستایی گرفته تا بی‌خانمان شدن حدود 250 هزار نفر در مرکز و جنوب استان، تنها بخشی از گرفتاری‌های ناشی از سیل در استانی است که خود با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

آنچه بیش از همه دشواری‌های رخ داده آزار دهنده است، نابسامانی و متوازن نبودن توزیع کمک‌های امدادی و نیز کمبود تجهیزات امدادی است.

خبرنگار اعزامی ایسنا و نیز خبرنگار این خبرگزاری، مستقر در این استان هر دو به اتفاق اذعان کرده اند، به دلیل وسعت زیاد ویرانی رخ داده و نیز پراکنده بودن 500 روستاهای سیل زده و نیز اصولی نبودن مدیریت بحران از سوی ارگان‌های کمک کننده، به غیر از کمک های مردم بومی به همدیگر، در برخی نقاط هنوز کمک های امدادی نرسیده است و مردم آن نقاط همچنان در محاصره سیل هستند و از آب گل آلود تغذیه می‌کنند.

جدا از این مساله معتقدند باید تیم زبده‌ای به بررسی خسارت وارد شده به زیرساخت‌ها بپردازد چرا که مشکل سیل زدگان امروز دیگر تنها آب، غذا و پوشاک و چادر نیست

در بحران سیل سیستان و بلوچستان آسیب دیدگان خاش و دلگان فراموش شدند

در بحران سیل سیستان و بلوچستان، آسیب دیدگان ناشی از بارش های سنگین و سیلابی خاش فراموش شدند و هم اینک به پلاستیک، چادر امدادی، مواد غذائی، لوازم بهداشتی و سوخت نیاز دارند.

ساکنان شهر خاش، نقاط گوهرکوه، ایرندگان، پشتکوه، حاشیه تفتان، نوک آباد، اسماعیل آباد، خان بی بی، تلگزی، شوگه، دشت آبخوان، کارواندر، سرتلاپ، چاه کمال، حوزه چاه احمد، ناصری، کلکوه، سنگان، ناصرآباد، فیروزآباد، تمندان، کوشه، نرون، سنیب، اسکل آباد، برهان آباد، قاسم آباد، ساکنان ارتفاعات بیرک و سیاه بند و الله آباد پنج انگشت، قادرآباد، دشت رباط و غیره در روزهای اخیر بر اثر وقوع بارش های سنگین خسارت دیده اند و شهرها و نقاط روستائی به زیر آب رفتند.

شماری از مردم محروم منطقه خاش سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه خدمات دهی هلال احمر فقط در زمان فرو ریختن سقف منازل و آن هم در حد اسکان اضطراری و تهیه برخی اقلام ضروری است، بر ضرورت و اهمیت اعطای تسهیلات بدون بهره و بلاعوض از سوی دولت تاکید کردند.

احمد کریمی از ساکنان ایرندگان خاش گفت: دهها منزل مسکونی مردم این بخش محروم که خشت و گلی هستند بین 70 تا 100 درصدی تخریب شده اند، اما از سوی نهادهای رسمی مانند هلال احمر و ارگان های دولتی برآورد خسارت نشده اند و ایرندگانی ها به مانند سایر مردم خاش مظلوم واقع شده اند.

مسعود ریگی از ساکنان دیگر گوهرکوه خاش با بیان اینکه سقف خانه‌های مردم خاش بعد از گذشت پنج روز از بارش‌ها هنوز چکه می‌کند و بسیاری از منازل نیز فرو ریخته اند، ادامه داد: مردم گوهرکوه رسانه و صدای رسا ندارند و متاسفانه هر خدمتی در شهرستان و یا استان انجام می شود، مردم این منطقه محروم می مانند.

محمد براهویی هم گفت: بسیاری از مردم منطقه خاش از لحاظ مالی ضعیف هستند و هیچ درآمدی نداشته و برای نان شب شان مانده اند و اگر درآمدی هست، همین یارانه شان بوده که آن هم در شرایط دشوار اقتصادی کشور هیچ دردی را دوا نمی کند.

وی اظهار کرد: هلال احمر و خیران باید برای تامین چادر امدادی، پلاستیک، مواد غذائی و لوازم بهداشتی به یاری این مردم بشتابند و تاکید می کنیم این خدمات هر ماه باشد، زیرا وضعیت این مردم و زندگی شان بسیار رنج آور و مشقت بار است.

خاشی ادامه داد: در این مناطق باید سوخت مازاد نیز داده شود زیرا مانند تفتان برف خیز، این نقاط بسیار سرد هستند و حداقل در 6 ماه از سال یخبندان شبانه و سرمای شدید در این منطقه وجود دارد و هم اینک در بحران کمبود گاز در خاش، گرمای منازل و پخت و پز مردم با نفت انجام می شود.

برای کمک به سیل‌زدگان به هر شماره حسابی اعتماد نکنید

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور از شهروندانی که قصد کمک به سیل زدگان را دارند، خواست کمک‌های خود را به شماره‌ حساب‌ نهادهای رسمی نظیر هلال احمر واریز کنند.

تعطیلی مدارس منطقه دشتیاری برای پنجمین روز متوالی

ایسنا/سیستان و بلوچستان با توجه به وقوع بارش های سنگین و سیلابی روزهای گذشته و شرایط نا مناسب منطقه در جهت کمک به حفظ سلامت فرزندان مردم مدارس این منطقه برای پنجمین روز متوالی تعطیل هستند.

وضعیت بحرانی ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت ذخایر فرآورده‌های خونی به مرحله بحرانی رسیده است که این وضعیت نگران‌کننده است.

دکتر خسروی در جمع خبرنگاران گفت: ذخیره فرآورده‌های خونی در سیستان و بلوچستان با توجه به بارندگیهای چند روز گذشته در این استان به پایین‌ترین سطح رسیده است. تعداد اهداء کنندگان خون کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: بیماران تالاسمی که اغلب در جنوب استان هستند، نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند.

"گاندو"ها در فصل زمستان تمایلی به خوردن ندارند/نکات طلایی در مواجهه با تمساح‌ها پس از سیل

همزمان با وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، تمساح‌های پوزه کوتاه که به آنها "گاندو" گفته می‌شود از محیط‌های آبی خارج و در خشکی پراکنده شدند و به باور برخی، خزندگان تهدیدی برای انسان است؛ ولی به گفته محققان این حوزه، گاندوها هر چند که حیوانات شکارگری هستند، ولی در فصل زمستان تمایلی به خوردن ندارند؛ از این رو در مواجهه با این خزندگان بهتر است با اداره محیط زیست منطقه تماس بگیرند.

باربد صفایی مهرو، محقق حوزه خزنده‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تمساح تالابی با نام محلی "گاندو"در استان سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود و زیستگاه آن در کشورهای نپال، هند و پاکستان و غربی‌ترین پراکنش جهانی این خزنده مربوط به سیستان و بلوچستان در ایران است.

وزیر بهداشت وارد چابهار شد

وزیر بهداشت به عنوان نماینده هیات دولت به منظور بازدید از مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان و ارزیابی روند خدمات بهداشتی، درمانی و فوریت های پزشکی در سفری دو روزه وارد چابهار شد. سعید نمکی وزیر بهداشت در این سفر به بررسی وضعیت سیل زدگان و میزان خسارت سیلاب در مناطق جنوب استان می پردازد.

رئیس بنیاد مسکن وارد مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان شد

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و محمد مخبر رئیس ستاد اجرائی فرمان وارد مناطق سیل زده چابهار و کنارک شدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ابلاغیه ای به رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماموریت داد که اوضاع سیل زدگان سیستان و بلوچستان را مورد بررسی قرار دهد.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه