ارسال به دیگران پرینت

سفیرسابق آمریکا: هدف واشنگتن ازسیاست فشارحداکثری روشن نیست

سفیر پیشین آمریکا در عراق با انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام تصریح کرد که هدف واشنگتن از اعمال تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری علیه ایران روشن نیست.

سفیرسابق آمریکا: هدف واشنگتن ازسیاست فشارحداکثری روشن نیست

۵۵آنلاین :

«داگلاس سیلیمن» در گفت‌وگو با برنامه «هاردتاک» شبکه‌ی بی‌بی‌سی که بخش هایی از آن به اختصار منتشر شده گفت: به نظر من دولت ترامپ می‌خواهد با اعمال فشار ایران را تسلیم کند. اما همانطور که قبلا بیان کردم تحریم‌های اقتصادی یک تاکتیک است؛ راهبرد و یا یک هدف نیست . به همین خاطر برای من دشوار است این موضوع را درک کنم که دولت ترامپ به دنبال چیست.

وی افزود: اگر آمریکا به دنبال مذاکره است، می خواهد مانند برجام در چارچوب شرکای سنتی ‌مان انجام شود؛ یا به دنبال تشکیل یک گروه کوچک‌تر است.

سفیر سابق آمریکا سپس این پرسش که مزیت حضور ایران در این مذاکرات چیست را به عنوان یک چالش مهم مطرح کرد و گفت: دولت ترامپ تاکنون قادر نبوده نتیجه سیاست خود را تبیین و تشریح کند که شرکت در مذاکرات جدی با آمریکا برای ایران چه مزیتی دارد.

بخش کامل این مصاحبه قرار است روز پنجشنبه از شبکه بی‌بی‌سی پخش شود.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

با این حال سه کشور اروپایی انگلیس ، آلمان و فرانسه عضو برجام امروز (سه‌شنبه ۲۴ دی) با صدور بیانیه‌ای از آنچه فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی خوانده اند، خبر دادند.

وزرای سه کشور اروپایی مدعی شده اند که این اقدام را با حسن نیت انجام داده و هدف آنها حفظ برجام و امید به پیدا کردن راه حلی رو به جلو برای خروج از بن بست به وجود آمده از طریق گفت وگوهای دیپلماتیک است.

در این بیانیه تاکید شده که انگلیس، فرانسه و المان به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران ملحق نشده و امیدوارند که ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه