ارسال به دیگران پرینت

گفتگو‌های آتش بس لیبی؛ ژانرال حفتر بدون امضای توافق مسکو را ترک کرد

مذاکرات آتش بس بین طرف‌های درگیر در لیبی که روز دوشنبه در مسکو آغاز شده بود پس از آنکه ژنرال خلیقه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی بدون امضای توافق آتش بس مسکو را ترک کرد، به حالت تعلیق درآمد.

گفتگو‌های آتش بس لیبی؛ ژانرال حفتر بدون امضای توافق مسکو را ترک کرد

۵۵آنلاین :

مذاکرات آتش بس لیبی به ابتکار روسیه و ترکیه برگزار شده بود و بر اساس گفته‌های سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مذاکرات هفت ساعته روز دوشنبه «پیشرفت‌» هایی داشته است اما نتیجه آن به امضای سند آتش بس منجر نشد.

فائز السراج، نخست وزیر دولت لیبی که در طرابلس مستقر و دولتش از حمایت سازمان ملل متحد برخوردار است پس از یک روز مذاکره در مسکو این توافق را امضا کرد ولی به گفته وزیر خارجه روسیه، ژنرال خلیقه حفتر خواستار «وقت بیشتر تا صبح سه‌شنبه» شده بود تا درباره این توافق فکر کند و اطمینان داده بود که سند آتش بس را با رویکرد مثبت مورد توجه قرار می دهد.

به گفته خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی هیچ نشستی بین فائز السراج و ژنرال خلیفه حفتر در مسکو برگزار نشده است.

همزمان سازمان ملل متحد بحث و گفتگو برای استقرار نیروهای صلح‌بان در لیبی را در صورت امضای توافق آتش‌بس بین طرفین، آغاز کرده است.

AP

پیش‌نویس توافق آتش بس که خبرگزاری فرانسه به نسخه‌ای از آن دست یافته است، از ابتکار روسیه و ترکیه برای «متوقف کردن نامحدود درگیری‌ها»، «عادی سازی زندگی روزمره در طرابلس و دیگر شهرها» و ایجاد «وضعیت امن» برای دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه حمایت کرده است.

آنکارا از دولت مستقر در طرابلس حمایت می کند و حتی برای کمک به فائز السراج گروهی از سربازانش را به لیبی اعزام کرده است و روسیه با وجود انکارهای مکرر مظنون به پشتیبانی از خلیفه حفتر با ارسال سلاح، پول و نیروهایش است.

لیبی در سالهای اخیر به کشوری بدل شده است که کشورهای خارجی از ترکیه و روسیه گرفته تا کشورهای اروپایی با انگیزه‌های مختلف در آن دخالت کرده‌اند.

سرنگونی دولت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ توسط ائتلاف بین‌المللی به رهبری ناتو و در پی اعتراضات مردمی به دولت قذافی، نیروهای مختلفی که تنها بر سر سرنگونی معمرقذافی توافق داشتند در ماههای بعد از سرنگونی اختلافاتشان پررنگ تر شد و اندک اندک جنگ داخلی میان گروههای مختلف در لیبی شدت گرفت.

اکنون حدود ۹ سال از درگیری‌ها در لیبی می گذرد و این کشور صحنه بمباران و درگیری بویژه میان دولت طرابلس و دولت شرق لیبی است که هر کدام از حمایت و کمک‌های گروهی از کشورهای خارجی برخوردارند.

منبع : یورونیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه