ارسال به دیگران پرینت

جزییات وام ازدواج ۹۹: از دختران زیر ۱۵ سال تا سالمندان بالای ۶۰ سال!

وام ازدواج ۹۹ تا زمان انتشار این گزارش، همان ۳۰ میلیون تومان است. یعنی در سال آینده به هر یک از زوجین، در قابل ارائه ضمانت‌نامه و تکمیل مدارک و ثبت نام در سامانه درخواست وام ازدواج در سایت بانک مرکزی، ۳۰۰ میلیون ریال وام ازدواج ۵ ساله با بهره ۴ درصد تعلق می گیرد.

جزییات وام ازدواج ۹۹: از دختران زیر ۱۵ سال تا سالمندان بالای ۶۰ سال!

۵۵آنلاین :

استناد این موضوع نیز لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور است که مبلغ وام ازدواج ۹۹ همان مبلغ وام ازدواج در سال ۱۳۹۸ اعلام شده است. دولت با کسری بودجه بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی روبروست و احتمالا بانک‌ها، نقدینگی لازم برای افزایش میزان وام ازدواج ۹۹ به متقاضیان را نداشته باشند.

از طرفی، با توجه به تورم ۴۰ درصدی و سال سخت ۹۹ که به همین خاطر، بودجه سال آینده به نام بودجه استقامتی لقب گرفته است، وام ازدواج ۳۰ میلیونی،‌ دردی از هزاران درد زوج های مشمول وام ازدواج، دوام نکند. در تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، اعلام شده که بانک مرکزی بایستی از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی کشور، تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج به زوج هایی که تاریخ عقد آن ها از ۱۳۹۶/۰۱/۰۱ است و تا کنون سابقه دریافت هیچ وام ازدواجی را نداشته اند، با اولویت پرداخت کند.

قبلا برای دریافت وام ازدواج، هر یک از زوجین بایستی ۲ ضامن معتبر به بانک عامل معرفی می کرد. اما اکنون با ۱ ضامن نیز می توان برای وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی اقدام کرد. احتمال می رود که مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی سال نود و هشت که مصادف با روزهای پایانی مجلس دهم است، وام ازدواج ۹۹ را به ۵۰۰ میلیون ریال برای هر یک از زوجین افزایش دهد.

وام ازدواج ۹۹: ۵۰ میلیون تومان

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ۲ دی ماه ۹۸ اعلام کرد که در جریان بررسی کلیات بودجه سال ۹۹ کل کشور، مصوب شد که مبلغ وام ازدواج ۹۹ به ۵۰ میلیون تومان به ازای هر یک از زوجین افزایش یابد.

اجرایی شدن این مصوبه، نیازمند طرح آن در صحن علنی مجلس و تصویب آن با رای اکثریت نمایندگان پارلمان و تایید مصوبه توسط شورای محترم نگهبان است. لذا تا تصویب نهایی لایحه بودجه و تایید آن توسط شورای نگهبان، وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

افزایش شمار سالمندان متقاضی دریافت وام ازدواج

سوء استفاده های زیادی در استفاده از وام ازدواج ۹۸ صورت گرفته و این صدای برخی از نمایندگان مردم در بهارستان را در آورده است. یکی از اعضاء کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ۱۱ دی ۹۸ گفته بود که سوء استفاده ها از وام ازدواج بسیار است و این‌که افراد بالای ۶۰ سال متقاضی دریافت وام ازدواج شده اند، نیاز مجدد به بررسی کارشناسی این را جدی می کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز قبلا به ایسنا گفته بود که چالش افزایش کودک همسری با وام ازدواج و دریافت آن توسط افراد سن بالا، باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و اشکالات رفع شود. معاون امور جوانان وزارت ورزش گفته بود که شمار سالمندان متقاضی وام ازدواج در سال جاری، ۱۰ برابر افزایش یافته است.

پرداخت وام ازدواج به هزاران دختر زیر ۱۵ سال!

طبق آمار وزارت ورزش و جوانان در هفته اول دی ماه نود و هشت، در سال ۱۳۹۶، کل تعداد متقاضیان وام ازدواج توسط افراد زیر ۱۵ سال، ۵۱ نفر بوده است. در سال ۹۷، با توجه به این که وام ازدواج به دختران از ۱۳ سال و پسران از ۱۵ سال اعطا می شود، ۳۴۳۲ دختر زیر ۱۵ سال، وام ازدواج دریافت کردند. این رقم در سال ۹۸ به ۴۴۶۰ دختر زیر ۱۵ سال رسید. یعنی تقریبا ظرف ۲ سال اخیر، شمار دختران زیر ۱۵ سال که وام ازدواج دریافت کردند، ۸ برابر افزایش یافته است.

اینکه چطور یک دختر زیر ۱۵ سال توانایی پرداخت اقساط دارد و چگونه می تواند برای زندگی خو د تصمیم بگیرید، قانون پرداخت وام ازدواج به دختران زیر ۱۵ سال را با نقد جدی همراه کرده است.

افزایش ۱۰ برابری تقاضای وام ازدواج جوانان توسط سالمندان بالای ۶۰ سال!

در سال ۱۳۹۶، شمار افرادی که متقاضی وام ازدواج جوانان بودند و بیش از ۶۰ سال سن داشتند، ۲۲۴ نفر بود. این رقم در سال ۹۷ بیش از ۱۵ برابر افزایش یافته و به رقم ۳۵۳۰ نفر رسید. در نیمه نخست سال نود و هشت، شمار متقاضیان وام ازدواج ۹۸ توسط سالمندان بالای ۶۰ سال به ۲۲۴۴ نفر رسیده است. ضعف قانونی طرح وام ازدواج و عدم توجه قانون گذار به بازه سنی متقاضیان دریافت وام ازدواج سبب شده تا در ۳ سال اخیر، بیش از ۶۰۰۰ سالمندان بالای ۶۰ سال، وام ازدواج دریافت کنند!

سامانه ثبت نام وام ازدواج ۹۹
وام ازدواج ۹۹

سامانه درخواست و ثبت نام وام ازدواج در سایت بانک مرکزی

به منظور ثبت نام برای دریافت وام ازدواج ۹۹ بایستی به سامانه درخواست اینترنتی وام ازدواج ۹۹ در نشانی: VE.CBI.IR مراجعه کرده و پس از ثبت نام و دریافت کد کاربری و رمز عبور و معرفی شماره موبایل و پست الکترونیک، درخواست خود را از طریق فرم های اینترنتی مزبور ثبت کنید. سپس نسبت به آپلود مدارک و ارائه اطلاعات هویتی اقدام کرده تا کد رهگیری دریافت کنید. شما بایستی ایرانی بوده و در داخل کشور ازدواج کرده و سند ازدواج داشته باشید یا اگر در خارج از کشور ازدواج کرده اید، سند مورد تایید در اختیار بانک عامل قرار دهید.

مدل بازپرداخت اقساط وام ازدواج ۹۹

مدل بازپرداخت اقساط وام ازدواج ۹۹ فعلا درباره این موضوع تصمیمی اتخاذه نشده است و احتمالا مثل روال سابق باشد. در سال نود هفت، با ۶۰ میلیون تومان وام ازدواج که به زوجین تعلق می گرفت، وام گیرنده ملزم بود که ماهانه ۱۱ میلیون ریال قسط ماهانه بدهد تا پس از ۵ سال اصل و سود وام،‌ تسویه شود.

اگر وام ازدواج ۹۹ به ۵۰ میلیون تومان برسد، یعنی زوجین وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند، مبلغ بازپرداخت اقساط در بازه ۵ ساله به ماهانه ۱۷ میلیون ریال می رسد که با توجه به وضعیت تورم در سال ۹۹ و احتمال حداقل حقوق ماهانه حدود ۲۰ میلیون ریال برای کارگران در سال ۹۹ و افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان دولت در سال آینده، پرداخت اقساط وام ازدواج ۹۹ هم برای کارگران و هم برای کارمندان دولت، سخت است.

قطعا با افزایش وام ازدواج ۹۹ و عدم تغییر دامنه بازپرداخت اقساط وام ازدواج ۹۹، زوج های جوان، با مشکلات اساسی روبرو می شوند و قانون باید مهلت بازپرداخت را به بیش از ۵ سال افزایش دهد. تجرد قطعی در کشور، زمینه کاهش فرزندآوری را فراهم کرده که در نقطه نظر پدافند غیرعامل کشور،‌ تهدیدی جدی برای آینده اقتصاد، سلامت و بهداشت و امنیت ایران عصر۱۴۰۰ خواهد بود.

موانع ازدواج در کشور بسیار است و بیش از ۱۴ میلیون جوان مجرد زیر ۴۰ سال داریم که با اضافه کردن روند صعودی طلاق در استان ها و تراژدی های اقتصادی و امنیتی موجود، این رقم در اوایل سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، از ۱۵ میلیون نفر فرا تر خواهد رفت. لذا، پیشنهادها درباره وام تجمیعی ۲۰ میلیارد ریالی به جوانان که مشکل اشتغال و ازدواج را با هم حل کند، مدتی است که در رسانه ها در بین مسئولان و کارشناسان تبادل نظر می شود.

وام ازدواج ۹۹ برای فرزندان بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری همان ۲۰ میلیون تومان است. با این رویه وام ازدواج، شاهد افزایش شمار ازدواج های صوری در سراسر کشور هستیم.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه