ارسال به دیگران پرینت

غایبان و حاضران جشنواره سی و هشتم

بالاخره بعد از چند روز تأخیر، فهرست فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر اعلام شد تا ترکیبی کامل از جشنواره‌ای که برگزار خواهد شد، ترسیم شود. جشنواره‌ای که امسال پر خواهد بود از فیلم‌های سینماگران صاحب‌نام (به استثنای داریوش مهرجویی که فرم شرکت در جشنواره را پر نکرده بود) در کنار شماری از فیلم‌های «هنر و تجربه»‌ای و البته آثار سازمان اوج. در حقیقت با اینکه هنوز فیلم‌ها را ندیده‌ایم و نمی‌دانیم کیفیت آثار انتخاب‌شده در چه حد و اندازه‌ای است، اما به نظر می‌رسد انتخاب فیلم‌ها به‌نحوی بوده که هزینه‌ای به بار نیاید.

غایبان و حاضران جشنواره سی و هشتم

۵۵آنلاین :

هیأت انتخاب سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر متشکل از محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی فیلم‌های آبادان یازده ۶۰ ساخته مهرداد خوشبخت؛ آتابای به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی؛ آن شب ساخته کوروش آهاری؛ ابر بارانش گرفته به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر؛ پوست به کارگردانی بهمن و بهرام ارک؛ تومان ساخته مرتضی فرشباف؛ خروج ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا؛ خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی؛ خورشید ساخته مجید مجیدی؛ خون شد ساخته مسعود کیمیایی؛ درخت گردو ساخته محمدحسین مهدویان؛ دوزیست ساخته برزو نیک‌نژاد؛ روز بلوا به کارگردانی بهروز شعیبی؛ روز صفر ساخته سعید ملکان؛ سه کام حبس ساخته سامان سالور؛ سینما شهر قصه به کارگردانی کیوان علی‌محمدی؛ شنای پروانه ساخته محمد کارت؛ عامه‌پسند به کارگردانی سهیل بیرقی؛ قصیده گاو سفید ساخته بهتاش صناعی‌ها؛ مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی؛ مغز استخوان ساخته حمیدرضا قربانی و من می‌ترسم به کارگردانی بهنام بهزادی را برای رقابت در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) این دوره جشنواره انتخاب کردند. همچنین پنج فیلم پسرکشی به کارگردانی محمدهادی کریمی؛ زنبور کارگر به کارگردانی افشین صادقی؛ بی‌صدا حلزون ساخته بهرنگ دزفولی‌زاده؛ عروسی مردم ساخته مجید توکلی و عنکبوت ساخته ابراهیم ایرج‌زاد به‌عنوان فیلم‌های رزرو انتخاب شده‌اند تا در صورت نرسیدن فیلم‌های فهرست اول جایگزین آنها شوند.

پیش از اعلام فهرست فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فجر گفته شد که ١١٥ فیلم سینمایی متقاضی شرکت در فستیوال فجر بوده‌اند که حالا با اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه می‌توان به فهرستی از راه‌نیافتگان و غایبان نیز دست یافت. فهرستی متشکل از نام‌های آشنایی چون حمید نعمت‌الله، کمال تبریزی، شهریار بحرانی، اسدالله نیک‌نژاد، علی عطشانی، احسان عبدی‌پور، رضا درمیشیان، ابراهیم ایرج‌زاد و ‌هاتف علیمردانی که برخی‌ فیلم‌هایشان انتخاب نشده و برخی نیز مشکلات و حواشی فیلم‌هایشان در غیبت‌شان تأثیر داشته است. در کل مرور فهرست ٢٢ فیلم بخش مسابقه و پنج فیلم رزرو حکایت از این دارد که نام‌ها و فیلم‌های آشنایی فرصت حضور در فستیوال امسال را از دست داده‌اند. فیلم‌هایی چون قاتل و وحشی حمید نعمت‌الله؛ مجبوریم رضا درمیشیان؛‌ بی‌سر کاوه سجادی حسینی؛ گورکن کاظم ملایی؛ سبز، سفید، قرمز محمدحسین لطیفی؛ ستاره بازی‌ هاتف علیمردانی؛ رو در رو‌ حسین شهابی؛ جنوب از جنوب شرقی مهران احمدی؛ پیشی میشی حسین قناعت؛ رستگاری تورج منصوری؛ انفرادی سیدمسعود اطیابی؛ ملاقات با جادوگر حمید بهرامیان؛ کارو احمد مرادپور؛ شهربانو مریم بحرالعلومی؛ نیلگون حسین سهیلی‌زاده؛ اوین احمد کاوری؛ جان سایه حمید خیرالدین؛ راند چهارم علیرضا امینی و شاه‌ماهی نادر مقدس. نکته جالب اینکه در توجیه انتخاب‌نشدن برخی از فیلم‌ها، سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه جشنواره فجر اعلام کرد فیلم‌هایی که نسخه‌های کامل‌شان را به دبیرخانه ارایه نداده‌اند انتخاب نشده‌اند! این ادعا درحالی مطرح می‌شود که حداقل در مورد دو فیلم خورشید مجید مجیدی و روز صفر سعید ملکان اخبار حکایت از این دارد که فیلم‌برداری‌شان به پایان نرسیده و به‌خصوص فیلم روز صفر در آلمان در حال فیلم‌برداری است!

فهرست فیلم‌های جشنواره آمار و ارقام جالب و معنی‌دار دیگری نیز در خود دارد. ازجمله اینکه سازمان اوج امسال با سه فیلم آبادان یازده ۶۰، خروج و روز بلوا پررنگ‌ترین حضور را در بخش مسابقه در بین تهیه‌کنندگان دارد و نکته مهم این است که دو فیلم دیگر این سازمان، یعنی فیلم‌های احمد مرادپور و علی شاه‌حاتمی نیز اصلا به جشنواره ارایه نشده است. بعد از اوج، صادق رنج‌کشان با سه فیلم پرکارترین سرمایه‌گذار امسال بود که از بین پروژه‌های او تنها فیلم خون شد مسعود کیمیایی برای حضور در جشنواره فجر انتخاب شد و دو فیلم عنکبوت و قاتل و وحشی به جشنواره راه نیافتند. «مجید برزگر» در گفت‌وگو با کات: «ابر، بارانش گرفته» فیلم کوچک، بی‌ادعا، شخصی و جمع و جوری‌ است که از مستقل‌ترین فیلم‌های این سینماست/ صددرصدِ هزینه‌ تولیدش را خودم داده‌ام/ در این سینمای پرستاره که همه در حال جیغ و داد و هوار و دعوا هستند، الگوی سینمایی این فیلم، شانس کمی برای موفقیت دارد

در میان بازیگران نیز با توجه به فیلم‌های انتخاب‌شده جواد عزتی پرکارترین بازیگر‌ جشنواره فجر‌ امسال است. او که در سه‌ سال اخیر با وجود حضور درخشانش درنهایت در دریافت سیمرغ ناکام ماند، امسال با فیلم‌های آتابای، خورشید، دوزیست، شنای پروانه و مغز استخوان شانس زیادی برای جبران ناکامی سال‌های اخیرش دارد. بعد از جواد عزتی، بازیگرانی چون ‌هادی حجازی‌فر با فیلم‌های آتابای و دوزیست؛ پژمان جمشیدی با خوب، بد، جلف ۲ و دوزیست؛ بابک حمیدیان با روز بلوا و مغز استخوان و علی شادمان با شنای‌ پروانه و مردن در آب مطهر بازیگران مرد دو فیلمه امسال هستند. در بین بازیگران زن نیز طناز طباطبایی با خورشید و شنای‌ پروانه؛ لیلا زارع با خون شد و روز بلوا؛ ستاره پسیانی با دوزیست و من می‌ترسم و پریناز ایزدیار با سه کام‌ حبس و مغز استخوان پرکارترین زنان بازیگر در جشنواره امسال هستند.

درست است که به نظر می‌رسد نگاهی محافظه‌کارانه در انتخاب فیلم‌های امسال دخیل بوده، اما به‌هرحال جشنواره‌ای که در آن فیلم‌هایی از کارگردانانی چون مسعود کیمیایی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدحسین مهدویان، بهروز شعیبی، بهنام بهزادی، کیوان علی‌محمدی، مجید برزگر، نیکی کریمی و چند تن دیگر به نمایش درآید، قطعا جشنواره‌ای بی‌هیجان و خنثی نخواهد بود.

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه