ارسال به دیگران پرینت

فیلم‌اولی‌ها شگفتی‌ساز می‌شوند؟

«نگاه‌نو» يکي از بخش‌هاي کنجکاوبرانگيز در ويترين جشنواره فيلم فجر است. بخشي که به رونمايي از استعدادهاي تازه سينماي ايران اختصاص دارد و فيلمسازاني که اولين تجربه فيلمسازي را پشت‌سر گذاشته‌اند آثارشان را در اين بخش به نمايش مي‌گذارند.به گزارش مهر، بنابر اعلام روابط عمومي سي‌وهشتمين جشنواره فيلم فجر و براساس جمع‌بندي آراي هيات انتخاب جشنواره متشکل از محمد احساني، محمود اربابي، همايون اسعديان، يلدا جبلي، رضا درستکار، سيد محمود رضوي و حسين کرمي،‌10 فيلم براي حضور در بخش «نگاه‌نو» اين دوره انتخاب شده‌اند. به گزارش مهر، در گزارش حاضر مروري ‌بر اطلاعات موجود درباره اين 10 فيلم خواهيم داشت؛ آثاري که با استناد به تجربه سال‌هاي گذشته جشنواره فجر، دور از انتظار نيست که «پديده» اين دوره از جشنواره هم در ميانشان باشد.

فیلم‌اولی‌ها شگفتی‌ساز می‌شوند؟

۵۵آنلاین :

آن شب

کارگردان: کورش آهاري

فيلمنامه «آن شب» توسط کوروش آهاري و ميلاد جرموز نوشته شده است و داستان آن در درباره يک زوج ايراني در آمريکا است که در يک هتل محبوس شده‌اند در حالي که نيروهاي بيگانه‌اي آنها را وادار مي‌کنند که با رازهايي که از هم پنهان کرده‌اند روبه‌رو شوند. در مراحل توليد تهيه‌کنندگي اين فيلم را دو سينماگر آمريکايي يعني ‌‎الکس بروتو با همراهي جفري الارد برعهده داشتند، اما حالا و براساس اعلام سازمان سينمايي تنها نام محمد درمنش به‌عنوان تهيه‌کننده فيلم ثبت شده است. در اين فيلم بازيگراني چون شهاب حسيني، اميرعلي حسيني، آرمين مهر، گلبرگ خاوري، علي کوششي و بازيگر خردسال ليلا گرگانيان هستند که در کنار بازيگران خارجي همچون: لي‌لي ويکي، جرج مگواير، الستر ليتم، مايکل گرم و جيا مورا حضور دارند.

بي‌صدا حلزون

کارگردان: بهرنگ دزفولي‌زاده

براساس خلاصه داستان رسمي منتشر شده درباره «بي‌صدا حلزون»،‌ اين فيلم داستان زندگي زني است که در تصميم‌گيري بين عقل و احساس دچار تضاد شده است. هانيه توسلي، مهران احمدي، پدرام شريفي، محسن کيايي، عليرضا جلالي‌تبار، بهنوش بختياري، بيژن بافکار، شيرين ولي‌پور و مجتبي شکري بازيگران «بي‌صدا حلزون» هستند.

پدران

کارگردان: سالم صلواتي

در خلاصه داستان فيلم «پدران» آمده است: «رويارويي 2 نسل مي‌تواند حادثه بيافريند؛ در «پدران» حادثه‌‌اي 2 نسل را رودرروي يکديگر قرار مي‌دهد.» ايده اوليه اين فيلم سينمايي متعلق به محمدرضا گوهري از فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران است و داستان آن در فضايي شهري روايت شده است. عليرضا ثاني‌فر، هدايت هاشمي، گلاره عباسي، مهشيد ناصري، کيوان پرمر، مهدخت مولايي، نويد لايقي، سارينا ترقي، يوسف يزداني، مرتضي خانجاني، شيدا مودب، سعيد پورشعباني و سعيد باغبان در اين فيلم ايفاي نقش کرده‌اند.

پوست

کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک

بهمن و بهرام ارک 2 کارگردان جوان سينماي ايران هستند که با ساخت فيلم کوتاه «حيوان» موفقيت‌هاي بسياري در داخل و خارج از کشور کسب کردند. حالا اين دو استعداد برخاسته از شهرستان، اولين تجربه خود در کارگرداني فيلم بلند سينمايي را با «پوست» پشت‌سر گذاشته‌اند.

دشمنان

کارگردان: علي درخشنده

علي درخشنده پيش از اين به‌عنوان دستيار اول کارگردان در فيلم‌هاي مختلفي از جمله «يک شهروند کاملا معمولي» حضور داشته است. درخشنده حالا براي اولين تجربه خود در زمينه کارگرداني فيلم بلند داستاني دست روي يک داستان اجتماعي گذاشته است. در فيلم «دشمنان» بازيگراني چون رويا افشار، ندا جبرئيلي، مسعود دلخواه، قربان نجفي، علي بي‌غم، سينوهه دانشمند، توران ياقوتي و سعيد آرمند حضور دارند.

روز صفر

کارگردان: سعيد ملکان

سعيد ملکان پيش از اين به‌عنوان تهيه‌کننده و چهره‌پردازي شاخص در سينماي ايران شناخته شده بود. او که بالغ بر 50 فيلم سينمايي را در مقام چهره‌پرداز در کارنامه حرفه‌اي خود دارد، تهيه‌کنندگي سينما را از سال 91 و با فيلم سينمايي «آسمان زرد کم‌عمق» به کارگرداني بهرام توکلي آغاز کرد. او در دهه 90 همکاري مستمري با توکلي داشته و در دو پروژه موفق و تحسين‌شده اخير اين فيلم ساز يعني «تنگه ابوقريب» و «تختي» هم به‌عنوان تهيه‌کننده حضور داشته است.«روزصفر» يکي از پروژه‌هاي مهم سينماي ايران در ماه‌هاي اخير محسوب مي‌شود که تلاش بسياري شد فرآيند ساخت آن در سکوت خبري طي شود. فيلم روايتي از يک اتفاق ملتهب معاصر است و اعلام شد تصويربرداري آن در ايران و چند کشور خارجي پيگيري خواهد شد. امير جديدي و ساعد سهيلي دو نقش اصلي فيلم «روزصفر» هستند و در کنار آنها چند بازيگر خارجي و چندين بازيگر تئاتر هنرنمايي مي‌کنند.

ريست

کارگردان: محمدرضا لطفي

محمدرضا لطفي منتقد و روزنامه‌نگار شناخته‌شده‌اي است که چند سال پيش با کارگرداني فيلم متفاوت «روايت ناپديد شدن مريم» وارد عرصه کارگرداني شد. لطفي که اولين فيلمش در حال و هواي تجربه‌گرا و در ژانر وحشت به ثبت رسيده بود، توانست با اکران «روايت ناپديد شدن مريم» در گروه سينمايي «هنروتجربه» توجه منتقدان و علاقه‌مندان سينما را به سمت خود جلب کند. در اين فيلم بازيگراني چون رضا بهبودي، سودابه بيضايي، محمد صديقي مهر، حامد رحيمي نصر، پريسا محمدي و رقيه افشين‌پور حضور دارند.

شناي پروانه

کارگردان: محمد کارت

محمد کارت که در تجربه‌هاي متنوع خود بازيگري مقابل دوربين برخي فيلمسازان را هم تجربه کرده بود، پيش از اين به‌عنوان مستندساز، فيلم بلند «معلق» را از پشت‌صحنه فيلم سينمايي «استراحت مطلق» به کارگرداني عبدالرضا کاهاني ساخته بود. مستندهاي «خونمردگي»، «بختک» و «آوانتاژ» هم از تجربه‌هاي تحسين‌شده کارت در عرصه فيلم مستند محسوب مي‌شود. جواد عزتي، طناز طباطبايي، امير آقايي، پانته‌آ بهرام، علي شادمان، نيره فراهاني، مهدي حسيني‌نيا، ايمان صفا، مه‌لقا باقري، نادر شهسواري و آبان عسکري بازيگران اين پروژه هستند.

کشتارگاه

کارگردان: عباس اميني

عباس اميني پيش از ساخت فيلم سينمايي «کشتارگاه»، فيلم «والدراما» را ساخته بود که اين فيلم موفق به دريافت جوايز مختلفي از جشنواره‌هاي جهاني شده بود. همچنين «هندي و هرمز» و «من اينجا هستم» را کارگرداني کرده است. ماني حقيقي، اميرحسين فتحي، باران کوثري و حسن پورشيرازي از جمله بازيگران فيلم سينمايي «کشارگاه» هستند.

لباس شخصي

کارگردان: اميرعباس ربيعي

اميرعباس ربيعي جزو فيلمسازاني کار اولي است که با سرمايه‌گذاري سازمان رسانه‌اي «اوج» اولين تجربه‌اش را در ويترين جشنواره سي‌وهشتم فيلم فجر رونمايي مي‌کند. ربيعي پيش از اين کارگردان فيلم بلند داستاني «بعدازظهر» را در کارنامه خود داشته است. مهدي نصرتي، توماج دانش بهزادي، مجيد پتکي، ميلاد افواج، عماد درويشي، مهيار شاپوري، احمد لشيني، شهاب بهرامي، روزبه رئوفي، کيوان محمود نژاد، نجلا نظريان و ماه‌منير بيطاري در «لباس شخصي» ايفاي نقش مي‌کنند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه