ارسال به دیگران پرینت

پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در جمع فعالان پتروشیمی ایران گفت: «پتروشیمی‌ها سربازان کشور هستند. پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند و بهترین خدمات را ارایه می‌دهند و از منافع‌شان نیز در مسیر توسعه صنعت استفاده می‌کنند.» ٢٠‌درصد ارز کشور را پتروشیمی‌ها تأمین می‌کنند و بر همین اساس آنها سهم ٥٣‌درصدی در ذخایر ارزی سامانه نیما ایفا می‌کنند. این موضوع را عبدالناصر همتی گفته و تأکید کرده است که پتروشیمی‌ها پارسال نقش مهمی برای تأمین ارز کالاهای اساسی داشته‌اند

پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند

۵۵آنلاین :

پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند. این جمله را بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز در روز ملی صنعت پتروشیمی و در جمع فعالان این بخش مطرح کرد. پتروشیمی‌های ایران حالا سالانه چیزی بین ١٤ تا ١٧‌میلیارد دلار درآمد ارزی دارند. درآمدی که به گفته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی حدود ٢٠‌درصد منابع ارزی ایران را تشکیل می‌دهد. پتروشیمی‌ها درست در آستانه جهش‌های دلار در ادبیات عامه مردم مطرح می‌شوند. آنها معمولا متهم به این می‌شوند که دلارهای صادراتی خود را به ایران برنگردانده‌اند و همین موضوع باعث شده است که عرضه ارز زیر فشار قرار بگیرد و دلار جهش کند. صنعتی که به گفته رضا پدیدار، رئیس اتحادیه فرآورده‌های نفتی می‌توانست به تنهایی با صنایع پایین‌دست خود برای تمام جمعیت ایران اشتغال ایجاد کند اما هنوز نتوانسته است شانه به شانه نفت پول‌ساز باشد.

٢٠‌درصد ارز ایران در دست پتروشیمی‌ها ٢٠‌درصد ارز کشور را پتروشیمی‌ها تأمین می‌کنند و بر همین اساس آنها سهم ٥٣‌درصدی در ذخایر ارزی سامانه نیما ایفا می‌کنند. این موضوع را عبدالناصر همتی گفته و تأکید کرده است که پتروشیمی‌ها پارسال نقش مهمی برای تأمین ارز کالاهای اساسی داشته‌اند. او در این‌باره توضیح داد: «خوشبختانه مدیران پتروشیمی‌ها در شرایط سخت فشار و تحریم در تأمین ارز سامانه نیما کمک‌های بسیار شایانی داشتند و با این روند در آینده می‌توانند در گردش تجارت کشور تأثیرگذار باشند.» رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها به‌ خوبی به تعهدهای خود عمل کرده‌اند، به‌گونه‌ای که ۹۲‌درصد تعهد صادراتی خود را تا پایان مردادماه تأمین کرده‌اند و این رقم از نظر بانک مرکزی رقمی قابل قبول است، گفت: «صنایع پتروشیمی، پیشتازان تأمین ارز مورد نیاز کشور در این شرایط هستند.» همتی گفت: «برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور ۲۹‌میلیارد دلار نیاز ارزی داشتیم که رقمی قابل توجه است و توانستیم با وجود فشار بی‌سابقه دشمنان آن را تأمین کنیم.» این موضوع درحالی رخ می‌دهد که تا قبل از این انتقادهای زیادی به بازنگشتن ارز پتروشیمی‌ها به کشور مطرح شده بود اما گویا صنعت پتروشیمی دست از مقاومت برای بازگشت ارز خود به کشور برداشته است و حالا مدیران کابینه دوازدهم از عملکرد ارزی آنها ابراز رضایت می‌کنند.

پتروشیمی‌ها سربازان کشور هستند بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در جمع فعالان پتروشیمی ایران گفت: «پتروشیمی‌ها سربازان کشور هستند. پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند و بهترین خدمات را ارایه می‌دهند و از منافع‌شان نیز در مسیر توسعه صنعت استفاده می‌کنند.» او تأکید کرد: «از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، کار کم‌نظیری در توسعه پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی انجام گرفته که این عملکرد در جهش دوم پتروشیمی منعکس شده است؛ ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا ‌سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰‌میلیون تن می‌رسد که نشان‌دهنده رشد تقریبا دوبرابری آن در هشت‌سال (دولت‌های یازدهم و دوازدهم) خواهد بود؛ درآمد صنعت نیز به حدود ۲۵‌میلیارد دلار می‌رسد و به این ترتیب در بخش ارزشی نیز رشد بیش از دوبرابری را شاهد خواهیم بود، بنابراین اصطلاح «جهش» شایسته چنین عملکردی است.» به گفته زنگنه، جهش دوم صنعت پتروشیمی در‌ سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و با ریل‌گذاری مطمئنی که دولت دوازدهم برای جهش سوم پتروشیمی انجام داده است، صادرات این صنعت در پنج‌سال پس از پایان دولت، می‌تواند به ۳۷‌میلیارد دلار برسد. جهش سوم، کاشتن بذر تولید برای آینده است؛ نه‌تنها آینده صنعت پتروشیمی بلکه آینده اقتصاد غیرنفتی ایران و جلوگیری بیشتر از خام‌فروشی. وزیر نفت با اشاره به تأمین مطلوب خوراک برای پتروشیمی‌ها در سال‌های اخیر گفت: «به برکت توسعه پارس‌جنوبی و دیگر طرح‌ها و دریافت خوراک بیشتر از سوی مجتمع‌های پتروشیمی، تولیدات این صنعت افزایش یافت و به‌رغم فشار تحریم پتروشیمی‌ها وضع قابل قبولی داشته‌اند.» زنگنه به این نکته هم اشاره کرد که امسال در فصل سرما، گاز پتروشیمی‌ها قطع نشد.

تأسیس انستیتو برای تولید فناورانه محصولات پتروشیمی وزیر نفت توجه به تنوع محصولات، استفاده بیشتر از خوراک مایع و آمایش سرزمین را ازجمله موارد مدنظر در توسعه آینده صنعت پتروشیمی برشمرد و افزود: «در این صنعت، درحوزه ساخت داخل و بومی‌سازی فناوری‌ها و پیوند با دانشگاه کارهای بزرگی شده؛ ازجمله آنکه چند انستیتو تأسیس شده یا درحال تأسیس است که در حوزه فناوری‌های تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کنند.» زنگنه یکی دیگر از مسائل مهم و نیازمند توجه در صنعت پتروشیمی را بحث تأمین مالی عنوان کرد و خواستار همراهی بیشتر بانک‌ها در تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی شد. او ایجاد شرایط باثبات برای فعالیت پتروشیمی‌ها را نیز ضروری دانست و گفت: «پتروشیمی‌ها سربازان کشورند؛ پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند و بهترین خدمات را ارایه می‌دهند و از منافع‌شان نیز در مسیر توسعه صنعت استفاده می‌کنند. اجازه دهیم پتروشیمی‌ها کارشان را انجام دهند، ایجاد شرایط باثبات به تحقق اهداف این صنعت کمک می‌کند.»

منبع : روزنامه شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه