ارسال به دیگران پرینت

خبری از سهمیه بنزین سفر نیست

مدير برنامه‌ريزي شرکت پالايش‌وپخش فرآورده‌هاي نفتي با تاکيد بر اينکه تاکنون هيچ ابلاغيه‌اي در مورد مکانيسم اجرايي بنزين ويژه سفرهاي نوروزي به ما ارائه نشده‌، هر گونه خبر مبني بر تخصيص سهميه بنزين سفر را تکذيب کرده است.

خبری از سهمیه بنزین سفر نیست

۵۵آنلاین :

در اين ميان، يک عضو کميسيون برنامه‌وبودجه مجلس از پيشنهاد مجلس براي تک نرخي‌کردن بنزين در لايحه بودجه 99 خبر داد. غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي در اين باره گفت: قرار است اين پيشنهاد در کميسيون تلفيق و صحن مجلس مطرح شود و عقلاني اين است که کميسيون با آن موافقت کند؛ دولت نيز دليلي براي مخالفت ندارد.

با تصميم شوراي‌عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا، بنزين تک‌نرخي 1000 توماني از 24 آبان‌ماه در دو نرخ 1500توماني سهميه‌اي و 3000 توماني آزاد به فروش مي‌رسد. پيش از اين دولت در لايحه بودجه 98 تلاش کرده بود نرخ حامل‌هاي انرژي از جمله سوخت را در راستاي عمل به قوانين افزايش دهد اما مجلس با آن مخالفت کرد. اکنون بر اساس اظهارات نمايندگان، به نظر مي‌رسد اين نهاد مصمم است در جريان بررسي لايحه بودجه 99، اصلاحاتي در تصميم اخير سران قوا صورت داده و نه‌تنها بنزين را تک نرخي کند بلکه قيمت آن را نيز‌ کاهش دهد. افزايش نرخ بنزين اگرچه با دلايل کارشناسي صورت گرفته بود اما به دليل شيوه نادرست اجرا در زمان نامناسب، اعتراضاتي را در پي داشته است. اين تورم بنزيني حتي به‌رغم تخصيص سهميه به تاکسي‌ها، وانت‌بارها و خودروهايي از اين دست، اما همچنان فشار اقتصادي مضاعفي را بر خانوارها وارد آورده است. اکنون نه‌تنها مجلس عزم کرده است تا اين روند را اصلاح کند، بلکه هر بار نيز زمزمه تخصيص سهميه‌هاي جديدي به گوش مي‌رسد که البته‌ ‌سرنوشت آنها هنوز مشخص نيست.

آموزشگاه‌هاي رانندگي همچنان بدون‌سهميه

در روزهاي اخير شايعاتي مبني‌بر اختصاص سهميه بنزين سفر براي ايام نوروز و تابستان در فضاي مجازي منتشر شده‌‌ است. مدير برنامه‌ريزي شرکت پالايش‌وپخش فرآورده‌هاي نفتي با تکذيب اين شايعات، اظهار کرد: اين موضوع بايد در دولت بررسي و پس از نهايي‌شدن، به ما ابلاغ شود. شهرام رضايي همچنين درباره سهميه ويژه بنزين موسسات آموزش رانندگي به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فعلا براي آموزشگاه‌هاي رانندگي هيچ‌گونه سهميه‌اي مصوب نشده و سهميه‌هاي آنها همانند خودروهاي شخصي محاسبه مي‌شود. او افزود: اين موضوع بايد در وزارت کشور بررسي و اجرايي شود.

تکذيب بنزين تک‌نرخي 1800توماني

همچنين کسري نوري، مديرکل روابط عمومي وزارت نفت نيز در پي مطرح‌شدن شايعه تک‌نرخي‌شدن بنزين از روز دوشنبه هفته جاري با قيمت 1800تومان اظهار کرد: اين خبر صحت ندارد و اين موضوع در مجموعه وزارت نفت به عنوان مجري طرح، نه مطرح است و نه فردي از آن اطلاع دارد. از سوي ديگر، شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز در اطلاعيه‌اي اعلام کرده است که در صورت اتمام سهميه سوخت ماهانه يا ذخيره‌شده در کارت‌هاي سوخت شخصي، امکان سوخت‌گيري با قيمت آزاد و غيرسهميه‌اي براي کارت‌هاي سوخت شخصي وجود دارد و استفاده از کارت‌هاي آزاد موجود در جايگاه‌ها اختياري است.

بررسي بنزين‌ 2000توماني در بودجه 99

اما از مجلس نيز خبر مي‌رسد نمايندگان مجلس در نظر دارند در جريان بررسي و تصويب لايحه بودجه 99، بنزين را براي سال آينده تک‌نرخي و ارزان‌تر کنند. عضو کميسيون برنامه‌وبودجه مجلس در اين باره گفت: با بنزين تک‌نرخي يعني نرخي ثابت بين 1700 تا 2000تومان، هم اصل 75 رعايت مي‌شود، هم مردم رضايت دارند و هم درآمد دولت تامين و در عين حال جلوي رانت و فساد هم گرفته مي‌شود. غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي در گفت‌وگو با عصرايران اظهار کرد: دولت مدعي است از محل افزايش قيمت بنزين 31هزار ميليارد تومان درآمد دارد. اگر فرمولي در مجلس تهيه کنيم که 31هزار ميليارد تومان به اضافه يک ريال بيشتر شود و درآمد دولت تامين شود، آقايان دولت نمي‌توانند اعتراض کنند. او افزود: ما در محاسبات‌مان گفته‌ايم اگر بنزين تک‌نرخي بخواهيم داشته باشيم، بايد بين 1700 تا 2000تومان يک نرخ را ثابت کنيم. برآوردهاي ما مي‌گويد با بنزين 2000توماني، بالغ بر 40هزار ميليارد تومان درآمد حاصل مي‌شود.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه