ارسال به دیگران پرینت

گزارشگر سازمان ملل را هم شوکه شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی یا خودسرانه خواستار انجام تحقیقات درباره یکسری احکام قضایی از سوی عربستان برای یافتن سازمان دهندگان قتل روزنامه نگار مخالف سعودی شده است.

گزارشگر سازمان ملل را هم شوکه شد

۵۵آنلاین :

به گزارش شبکه خبری المنار، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی یا خودسرانه گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی در استانبول یک اعدام فراقانونی بود و برای این مساله عربستان باید مسؤول شناخته شود. این پرونده به یک تحقیق درباره احکام قضایی برای تعیین هویت مغزهای متفکر و همچنین آنهایی که به انجام چنین کاری اصرار کرده‌اند، آنهایی که اجازه چنین کاری را دادند یا چشمانشان را به روی این قتل بسته‌اند نظیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیاز دارد.

این گزارشگر ویژه همچنین گفت: این احکام من را دو بار شوکه کرد. مخالفت با حکم اعدام اولین شوک را به من وارد کرد. افرادی که دستور اعدام را دادند،‌ نه تنها آزادانه می‌گردند بلکه حتی در هیچ تحقیقات و محاکمه‌ای حضور نیافتند. این دومین مساله‌ای بود که من را شوکه کرد.

وی ادامه داد: این رویکرد اختلال و ممانعت از انجام عدالت و نقض پروتکل در تحقیقات برای قتل‌های خودسرانه است. در حالیکه به نظر می‌رسد قضات عربستان سعودی حکم کرده‌اند که قتل این روزنامه نگار یک حادثه بوده اما در عین حال پنج تن را به اتهام دست داشتن در چنین اقدامی به مرگ محکوم کرده‌اند و این نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

روز دوشنبه، دادگاهی در عربستان پنج تن را بدون افشا هویت‌شان به اتهام دست داشتن در قتل خاشقجی به مرگ محکوم کرد. همچنین سه تن دیگر بابت دست داشتن در قتل این روزنامه نگار به صورت محموع به ۲۴ سال حبس محکوم شدند.

سه تن از ۱۱ فردی که در دادگاه حضور داشتند، تبرئه شدند که شامل مشاور سابق ارشد سلطنتی، کنسول ارشد سابق عربستان در استانبول و معاون سابق رئیس اطلاعات عربستان می‌شوند.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه