ارسال به دیگران پرینت

بنزین از باک خودروها می‌پرد

سوسن یحیی‌پور: بعد از اعلام سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، این حامل انرژی بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاد و اخبار و شایعات مربوط به آن تا امروز در هر محفلی شنیده می‌شود. ابتدا زمزمه‌هایی از بنزین تک نرخی در مجلس و عرضه آن به قیمت ۱۵۰۰، ۱۸۰۰ یا دو هزار تومان به گوش رسیده و حالا نگرانی‌ها از کم‌فروشی در پمپ‌بنزین‌ها بالا گرفته است. این موضوع به‌ویژه بعد از تعیین قیمت سه هزار تومان برای هر لیتر بنزین، حساسیت بیشتری را در سطح جامعه برانگیخته است. در این بین، پلمب برخی جایگاه‌های سوخت از سوی ناظران سازمان ملی استاندارد تاییدی بر گفته مالکان خودروهاست که شکایاتی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. تیم بازرسی سازمان ملی استاندارد و نمایندگان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران معتقدند کم‌فروشی در سیستم توزیع اتفاق نمی‌افتد و جایگاه‌داران هم عوامل انسانی را مقصر این جریان اعلام می‌کنند. در همین راستا، کارشناسان مربوطه به مردم توصیه می‌کنند که ناظر سوخت‌گیری باشند تا میزان تخلفات به حداقل ممکن کاهش یابد.

بنزین از باک خودروها می‌پرد

۵۵آنلاین :

تصميم بنزيني سران قوا در بامداد 24 آبان‌ماه که بر اساس آن از قرار قيمت بنزين معمولي سهميه‌اي هر ليتر 1500 تومان و قيمت بنزين معمولي غيرسهميه‌اي هر ليتر 3500 تومان خواهد بود، با واکنش‌هاي زيادي همراه شد. در اين ماجرا، خيلي‌ها نگران افزايش قيمت کالاها و خدمات بعد از گراني بهاي بنزين بودند و به همين دليل مسئولان مربوطه به طور مکرر از افزايش نظارت‌ها و ممانعت از گران‌فروشي‌ها خبر مي‌دادند. هرچند اين اقدام دولتمردان نيز با انتقاد برخي اقتصاددانان همراه شد؛ چرا که آنها معتقدند دولت بايد از دخالت در بازار خودداري کند و اجازه بدهد قيمت کالاها و اجناس مختلف متناسب با گراني اين حامل انرژي تعديل شود؛ امري که جلوي موج تورمي را خواهد گرفت. اما هم‌اکنون نگراني‌ها از افزايش تورم به سمت کم‌فروشي‌ها در پمپ‌هاي بنزين معطوف شده است. پيش از اين هم، سازمان ملي استاندارد در اين زمينه آماري را منتشر کرده بود مبني بر اينکه در آبان‌ماه 5100 مورد نازل جايگاه‌هاي سوخت در سراسر کشور مورد بازرسي قرار گرفت و از اين ميان 215 مورد به علت کم‌فروشي مردود اعلام و پلمب شدند. همچنين 4978 نازل جايگاه‌ها در کل کشور در آذرماه مورد بازرسي قرار گرفتند که از اين تعداد 163 مورد به علت کم‌فروشي مردود و پلمب شدند. با اين حال، مثل هر زمان ديگري، جايگاه‌داران موضوع کم‌فروشي و هوافروشي را رد مي‌کنند. مالکان خودرو نيز که در اين مدت شکاياتي را به سازمان‌هاي مربوط ارسال کرده‌اند، به چند مورد اشاره مي‌کنند. اينکه بنزين با هوا راهي باک خودرو مي‌شود، کيفيت پايين آن سبب مي‌شود تا بعد از طي مسافتي بنزين از باک بپرد يا کارگران بنزين کمتري را تحويل مي‌دهند. در همين زمينه، خبرگزاري ايرنا در گزارشي نوشته است که با بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد، ‌نازل‌هاي مورد بررسي مورد تاييد بوده و کم‌فروشي در سيستم توزيع اتفاق نمي‌افتد. جايگاه‌داران هم عوامل انساني را در اين قضيه دخيل مي‌دانند و مي‌گويند سيستم سوخت مشکلي ندارد. استناد آنها نيز به آمارهاي سازمان ملي استاندارد است. در حال حاضر حدود 100 هزار نازل در سراسر کشور وجود دارد که از اين تعداد به گفته رئيس سازمان ملي استاندارد حدود 400 نازل به دليل کم‌فروشي در دو ماه گذشته پلمپ شده‌اند. با توجه به اين اعداد، ‌حدود 4/0 درصد نازل‌ها مشکل کم‌فروشي دارند که در اغلب موارد نيز به دليل نقص فني بوده و با رفع نقص، ‌نازل دوباره به جريان سوخت‌گيري بازگشته است.

نظارت بر سوخت‌گيري

در اين زمينه، کارشناس مسئول اداره اندازه‌شناسي استاندارد تهران نيز با بيان اينکه بسياري از مشکلات پيش‌آمده در مورد کم‌فروشي بنزين خارج از بحث نازل‌ها در جايگاه‌ها اتفاق افتاده است، گفت: توصيه مي‌کنم هموطنان در زمان سوخت‌گيري حتما از خودرو پياده شده و روي اين قضيه نظارت داشته باشند. محمد موحدي با اشاره به اينکه کليه جايگاه‌هاي سوخت استان تهران توسط شرکت‌هاي بازرسي استاندارد، هر سال چهار بار مورد آزمون قرار مي‌گيرند، ادامه داد: اين تعداد بازرسي از الزامي که قانون گذاشته نيز بيشتر است. سرپرست خدمات مهندسي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران منطقه تهران نيز با تاکيد بر اينکه با توجه به پيمانه‌هاي استاندارد، ‌هيچ مغايرتي در نازل‌هاي مورد بررسي ديده نشد، ‌به ايرنا گفت: بازرسي‌هاي ماهيانه و هفتگي به طور مستمر از جايگاه‌هاي سوخت انجام مي‌شود بنابراين کم‌فروشي‌هايي که اعلام مي‌شود، بابت نازل تلمبه نيست. محرم ميرزاپور با اشاره به اينکه از مشتريان مي‌خواهيم تا پيش از آغاز سوخت‌گيري نمايشگر را صفر کنند، ادامه داد: پمپ‌ها هم به‌هيچ عنوان هوا همراه بنزين تحويل نمي‌دهند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه