ارسال به دیگران پرینت

«خاکستری ها» امید دموکرات ها

امیرعلی ابوالفتح دموکرات ها معتقدند که سناتورهای جمهوری خواه از بی طرفی خارج شده اند و برای همین فعلا پرونده استیضاح ترامپ را به سنا نمی فرستند.

«خاکستری ها» امید دموکرات ها

۵۵آنلاین :

با وجود گذشت چند روز از تصویب استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان ایالات متحده، این موضوع هنوز به عنوان یک جدال حزبی و سیاسی در درون جامعه آمریکا ادامه دارد. به نظر می رسد در ابتدا تلاش می شد که این طرح به سرعت به سنای آمریکا برود و حتی پیشبینی می شد که دادگاه رسیدگی به جرائم ترامپ، قبل از تعطیلات برگزار شود. این اتفاقات قبلا هم در زمان دو رئیس جمهور آمریکا یکی در قرن نوزدهم میلادی و دیگری در قرن بیستم افتاده بود. در مورد کلینتون و اندرو جانسون سنا در هر دو مورد رای به بیگناهی این افراد داد و آنها توانستند که به دوره ریاست جمهوری خود در کاخ سفید پایان دهند.

دموکرات ها اکنون اعلام کرده اند که روند عادلانه ای در سنا در خصوص اتهامات دونالد ترامپ، اتفاق نخواهد افتاد. آنها معتقدند که سناتورهای جمهوری خواه از حالت بی طرفانه خود خارج شده اند و در درخواست برای حضور نزدیکان ترامپ هم فرستاده شده. به همین دلیل نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده اعلام کرده تا زمانی که اطمینان نداشته باشد که عدالت در دادگاه در مورد ترامپ رعایت شود، پرونده را به مجلس سنای آمریکا نخواهد فرستاد. اگر این اتفاق بیفتد و پلوسی پرونده را به سنا نفرستد، نمایندگان نمی توانند به تنهایی استیضاح را پیش ببرند و کاری در این زمینه انجام دهند.

برای استیضاح ترامپ در مجلس سنا نیاز است که بیست نماینده جمهوری خواه علیه رئیس جمهور آمریکا رای دهند. اما دموکرات ها چنین حمایتی را از سناتورهای جمهوری خواه ندیده اند و این اتفاق نخواهد افتاد.ا اگر پرونده به سنا ارجاع داده شود، این موضوع می تواند برای جمهوری خواهان یک دستاورد تلقی شود که از آن در انتخابات پیش رو در سال 2020 استفاده کنند. اما اگر این پرونده ادامه دار باشد و تکلیفش مشخص و روشن نشود، دموکرات ها می توانند از این موضوع در برابر رقیب جمهوری خواه خود استفاده کنند. این برای اولین بار در تاریخ نه چندان طولانی آمریکاست که یک رئیس جمهور در دوره اول ریاست جمهوری خود مورد استیضاح قرار می گیرد و این موضوع خواهد توانست بر ذهن رای دهندگان در زمان انتخابات که در ماه های آینده اتفاق می افتد، تاثیر بگذارد. به ویژه آنکه بخشی از رای دهندگان مستقل وجود دارند که با توجه به جهت گیری، نحوه حرف زدن و دستاوردهای یک کاندیدا رای خواهند داد و رویکرد حزبی ندارند.

دو رویکرد در آمریکا وجود دارد. دموکرات ها معتقدند که با مطرح کردن موضوع استیضاح و اتهاماتی که در مورد خیانت به کشور و باز کردن پای کشورهای خارجی به امور داخلی امریکا بر ترامپ وارد کرده اند، شانس او برای برنده شدن در انتخابات سال 2020 کاهش خواهد یافت. در مقابل جمهوری خواهان معتقدند که تمام این اتفاقات در آخر به نفع دونالد ترامپ تمام خواهد شد و باعث می شد تعداد رای دهندگانی که فقط به دنبال رای نیاوردن دموکرات ها هستند، افزایش پیدا کند.

محبوبیت ترامپ در حال حاضر و با توجه به نظرسنجی ها تغییری نکرده و همان چهل و چند درصد مانده است. اکثر کسانی که در آمریکا طرفدار دموکرات ها هستند، موافق استیضاح هم هستند و آنها طبیعتا به ترامپ رای نخواهند داد. جمهوری خواهان هم به نظر می رسد که نظر خود را تغییر نداده اند و مانند سابق و به همان درصدی که در سال 2016 از ترامپ حمایت می کردند، هنوز هم حامی او هستند.

در این میان تنها طیفی که باقی می ماند، طیف خاکستری از رای دهندگان است. در شرایط کنونی طیف خاکستری طرفداران بیشتری پیدا کرده و بر درصد کسانی که حزبی رای نمی دهند اضافه شده است. اگر سنا رای به تبرئه ترامپ ندهد، باز هم بر این طیف اضافه خواهد شد. این چیزی است که دموکرات ها به آن امیدوارند و روی آن سرمایه گذاری کرده اند. اما روی این امیدواری دموکرات ها خیلی نمی شود حساب کرد. در انتخابات موضوع استیضاح و ارتباط با رئیس جمهور اوکراین آنقدر که به نظر می رسد، اهمیت ندارد. انچه که از میزان اهمیت بالایی برخوردار است، اقتصاد و دستاوردهای اقتصادی دولت است که در این مورد ترامپ دستاوردهای مهمی را به دست آورده و این موضوع می تواند نظر رای دهندگان را به خود جلب کند و حتی طیف خاکستری رای دهندگان هم ممکن است که به سود ترامپ رای بدهند.

دموکرات ها می گویند در اخر مطرح کردن موضوع استیضاح و خیانت او به کشور در انتخابات کمک کننده خواهد بود. هنوز زمان زیادی به انتخابات 2020 باقی مانده و درون حزب جمهوری خواه هیچ رقیبی برای ترامپ وجود ندارد و او هم دلیلی نمی بیند که با کسی رقابت کند. در مقابل در درون اردوگاه دموکرات ها شور وشوق زیاد و کاندیداهای بسیاری وجود دارند. در درون حزب جمهوری خواه همه متحدان باز هم دونالد ترامپ را به عنوان رئیس جمهور می خواهند. اما هنوز تا مشخص نشدن تکلیف استیضاح و حتی تا زمانی که رای گیری به پایان برسد نمی شود میزان تاثیر این روند بر محبوبیت دونالد ترامپ را پیشبینی کرد.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه