ارسال به دیگران پرینت

سخنگوی دولت: طرح ابتکاری فرانسه شکست خورد

سخنگوی دولت از طرف‌های اروپایی برجام خواست به جای تهدید به تعهدات خود عمل کنند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با این تهدیدات از مطالبه به حق و قانونی خود عقب نخواهد نشست و ما برای هر سناریویی آماده هستیم.

سخنگوی دولت: طرح ابتکاری فرانسه شکست خورد

۵۵آنلاین :

سخنگوی دولت: طرح ابتکاری فرانسه شکست خورد / پیش‌بینی ما این است که اروپایی ها اکنون مکانیزم ماشه را راه اندازی نمی‌کنند «علی ربیعی» ظهر دوشنبه در نشست خبری گفت: اگر منصفانه و با توجه به شرایط کشور به عملکرد دولت نگاه شود مشخص می‌شود که دولت از ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک برای توسعه کشور استفاده کرده است.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری ها سخنگوی دولت با اشاره به سفر اخیر رییس جمهوری به مالزی و ژاپن اظهارداشت: سفر روحانی به مالزی و ژاپن نشان داد که تحریم را به عنوان یک واقعیت موجود در زندگی ملت ایران به رسمیت نشناخته و از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای شکستن تحریم ضد بشری استفاده می‌کنیم برای این منظور با هدف توسعه و ارتقاء جایگاه ایران و حمایت از منافع ملی استفاده از توان دیپلماتیک را در دستور کار قرار داده است. وی یادآورشد: جمع بندی رئیس‌جمهوری از مذاکرات مالزی و ژاپنی این بود که فشارها به لطف دیپلماسی ملی و انقلابی کاملاً شکست پذیر هستند و استقامت و انسجام ملی در داخل و صلح گستری و دیپلماسی فعال در منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

روند دیپلماتیک و گفت‌وگو هرگر تعطیل نخواهد شد ربیعی با اشاره به سفر هفته گذشته رییس جمهوری به کشورهای مالزی و ژاپن در شرق آسیا گفت: این سفرها حائز اهمیت بود. این سفرها و سطح دیدارها و مذاکرات نشان‌دهنده آن بود که دیپلماسی فعال و سازنده دولت همچنان با قدرت ادامه دارد و هیچ‌گاه روندهای دیپلماتیک و گفت‌وگو محور برای توسعه کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا، تعطیل نخواهد شد. وی افزود: دولت اگر چه دستاوردهای بی‌نظیری در عرصه دیپپلماسی داشته است و طی چندین سال گشایش‌های فراوانی در سطح بین‌المللی برای کشور فراهم کرده است، از جمله خارج کردن کشور از قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل، اما هرگز از ظرفیت های داخلی خود نیز غافل نبوده است. سخنگوی دولت بیان کرد: نگاه معطوف به حمایت از تولید داخلی، استقلال اقتصادی و اتکا به توان و ظرفیت‌های ملی همواره از جمله اولویت‌های دولت و تمام دستگاه‌های زیرمجموعه آن بوده است. دستیار ارتباطا اجتماعی رئیس جمهوری گفت: اگر منصفانه و با توجه به شرایط تحریمی کشور به عملکرد دولت نگاه شود، پیداست که دولت به زمان و ظرفیت‌های داخلی توجه داشته و همچنین از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرده است. دیپلماسی و تحریم شکنی و قوی کردن اقتصاد راهگشا است ربیعی اظهار داشت: دولت از ابتدا معتقد به استفاده از همه ظرفیت‌های ایران و نیز هم‌افزایی بوده است. دولت باور دارد که دو مسیر دیپلماسی و تحریم شکنی و تحریم‌زدایی و قوی کردن اقتصاد کشور راهگشا خواهد بود. سخنگوی دولت گفت: سفر روحانی به مالزی و ژاپن نشان داد که تحریم را به عنوان یک واقعیت موجود در زندگی ملت ایران به رسمیت نشناخته و از همه ظرفیت های داخلی و خارجی برای شکستن این تحریم ضد بشری استفاده می‌کند. ربیعی گفت: دولت با هدف توسعه و ارتقای جایگاه ایران و حمایت از منافع ملی، توجه به هر دو ظرفیتِ سرمایه‌های داخلی و استفاده از توان دیپلماتیک را در دستور کار خود قرار داده است. راهبرد دو وجهی ایران: استقامت و انسجام ملی و صلح گستری در منطقه ربیعی تصریح کرد: جمع بندی رییس جمهوری از مجموع مذاکرات ژاپن و مالزی این بود که فشارها به لطف دیپلماسی ملی و انقلابی کاملا شکست پذیر هستند و این یک راهبرد دو وجهی است، «استقامت و انسجام ملی در داخل» و «صلح گستری در منطقه و دیپلماسی فعال در مناسبات منطقه ای و جهانی».

با راهبرد صلح و آزادی می توان تحریم را شکست ربیعی با تاکید بر این که با راهبرد صلح و آزادی می‌توان حصر ایران برابر تحریم‌های ظالمانه را شکست، گفت: سخن امام خمینی در گوش ماست که در دشوار ترین روزهای میهن فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود.

آمریکا برای مذاکره و رفع تحریم پیش قدم نشود زیان می‌کند ربیعی تاکید کرد: حصر ایران آنگاه شکسته خواهد شد که به تحلیل دقیق رهبر معظم انقلاب تولید داخلی چنان رونق گیرد که تحریم‌گران بی اثر بودن اقدامات خود را به چشم ببینند. من این راهبرد دوستونه و دو وجهی در مقابله با تحریم‌ها را این گونه می توانم توضیح بدهم که هر کجا تحریم هست و آثار و تبعات خودش را آشکار کرده مقاومت مقابل تحریم‌ها و همزمان با آن تلاش دیپلماتیک برای شکست دادن تحریم هم وجود دارد. وی گفت: هدف این است که به نقطه‌ای برسیم که دولت آمریکا اگر برای مذاکره با ایران و رفع تحریم‌های غیر انسانی‌اش پیش قدم نشود بیشتر زیان ببیند.

سفر به مالزی و ژاپن گامی برای اجماع جهانی بر ضد تحریم‌ها بود ربیعی درباره دستاوردهای سفر روحانی به مالزی و ژاپن گفت: این سفر دستاوردهای قابل توجهی برای کشورمان به همراه داشت، حضور رییس‌جمهوری در اجلاس سران کشورهای اسلامی با سه پیشنهاد و طرح اجرایی از سوی ایران همراه بود که با استقبال کشورهای اسلامی مواجه شد. وی افزود:تاسیس «صندوق مشترک برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی»، تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و «امنیت سایبری» و تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها، طرح‌های اجرایی ایران در این اجلاس بود که از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شد. سخنگوی دولت گفت: نشست سران کشورهای مالزی، ایران، ترکیه و قطر به عنوان قطب‌های اقتصادی جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که در مجموع گام‌های مهمی در جهت مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه ملت‌ها به شمار می‌رود. ربیعی تصریح کرد: سفر روحانی به ژاپن در نودمین سال روابط سیاسی دو کشور نیز اهمیت ویژه‌ای داشت، به‌رغم برخی حاشیه‌سازی‌ها، این سفر در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه میان ایران و ژاپن در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود. وی بیان کرد: سفر به مالزی و ژاپن همچنین گام مهمی در جهت اجماع جهانی علیه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا بود چرا که علاوه بر اروپایی‌ها، کشورهایی مثل ژاپن که از هم‌پیمانان آمریکا به شمار می‌روند در تلاش برای شکستن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستند.

نخست وزیر ژاپن از صلح هرمز استقبال کرد ربیعی به دیدار رییس‌جمهوری با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن اشاره کرد و گفت: در این دیدار مساله طرح «صلح هرمز» مورد استقبال آبه قرار گرفت و گفت‌وگوها و پیشنهادهایی در زمینه انرژی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطرح شد. وی بیان کرد: در مجموع این سفر و دستاوردهای آن در راستای دیپلماسی فعال دولت و با حفظ استقلال و حمایت از منافع ملی، در حالی انجام شد که دولت هیچ‌گاه از نگاه به داخل و حمایت از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های داخلی غافل نبوده و این دو در کنار هم می‌تواند به عنوان مکمل، توسعه کشور، حفظ منافع ملی و ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی را به همراه داشته باشد. ربیعی با تاکید بر این که «ایران را شایسته تحریم نمی‌دانیم» گفت: با همین رویکرد نگاه و اتکاء به توان داخلی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی، آمریکا را به عقب می رانیم و به الزامات این مسیر هم توجه داریم. سخنگوی دولت گفت: الزامات این مسیر هم چیزی نیست جز تلاش برای افزایش سطح رضایت عمومی، افزایش درک مشترک با مردم و قوی کردن اقتصاد در داخل، تعمیق جمهوریت و دیپلماسی فعال.

تکمیل شبکه آب و فاضلاب اهواز با ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی

ربیعی همچنین درباره مصوبات شب گذشته دولت گفت: در این جلسه در مورد بحث آلودگی هوا در شهرهای بزرگ بحث و گفت وگو شد. گزارشی در این خصوص در هیات دولت ارائه شد که علل و ریشه‌های مرتبط با ساختارهای ناقص گذشته در آن مورد اشاره قرار گرفته بود. سخنگوی دولت افزود: پس از آن برخی اقدامات کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار گرفت که از «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران خواسته ام تا دقایقی در جلسه امروز مجموعه تصمیمات را تشریح کند. وی بیان کرد: موضوع دیگری که در دولت مفصلا مورد بحث قرار گرفت مشکلات مردم خوزستان بود. در این خصوص هم گزارش هایی از سوی وزیران کشور، رفاه و نیرو ارائه شد و تصمیماتی نیز برای حل این مشکلات اتخاذ شد. ربیعی بیان کرد: دولت تصمیم گرفت با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی اقداماتی اساسی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل مشکلات فاضلاب اهواز انجام دهند. وی افزود: دولت برای کمک به جبران خسارات وارده به زندگی مردم هم دولت کمک‌های نقدی در نظر گرفته است. مقرر شد وزرا برنامه های خود را برای حل مشکلات استان با زمان‌بندی مشخص به هیات دولت ارائه کنند و در جلسه آینده دولت نیز درباره آن گزارش بدهند. ربیعی خاطرنشان کرد: مقرر شد مصوبه مورخه پانزدهم فروردین ۹۶ که هنوز به طور کامل اجرا نشده در دستور کار قرار گیرد. دولت تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان در راستای اجرای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز هزینه کرده است که با اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی ان شاء الله اصلاح و تکمیل می شود. سخنگوی دولت گفت: در جلسه شب گذشته دولت علاوه بر مسایل زیر ساختی، مقرر شد با توجه به توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری که در استان صورت گرفته در جهت ملموس کردن این سرمایه گذاری‌ها در زندگی مردم، استخدام نیروهای بومی در صنایع در دستور کار قرار گیرد.

گسترش و رونق بازارچه‌های مرزی دستور کار دولت

ربیعی همچنین به گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت کولبران اشاره کرد و گفت: در جلسه دولت تصمیماتی درباره بهبود وضعیت معیشت کولبران و جلوگیری سوء استفاده از این قشر زحمت‌کش به دلیل نبود شغل اتخاد شد. سخنگوی دولت افزود: از جمله راهکارها گسترش بازارچه‌های مرزی است که مقرر شد در این هفته مسایل و مشکلات مرتبط با بازارچه‌های مرزی توسط فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و موانع توسعه و رونق گرفتن این بازارچه‌ها برداشته شود.

تبریک اعیاد به هموطنان مسیحی و یهودی سخنگوی دولت همچنین با اشاره به نزدیک بودن ایام کریسمس و میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) گفت: از همین جا این روز بزرگ و ایام کریسمس را نیز به همه هموطنان مسیحی تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: همچنین عید اخلاص (حانوکا) هم نزدیک است که این روز را هم به هموطنان یهودی تبریک می‌گویم و برای همه آنها بهترین‌ها را آرزوها می‌کنم.

اولویت ایران حفظ برجام است ربیعی در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهوری به ژاپن و مالزی و تصمیم احتمالی دولت در صورت عمل نکردن اروپا به تعهداتش گفت: اولویت ایران همواره حفظ برجام بوده و هست. البته بارها تاکید کرده‌ایم که برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون پایبندی همه طرفین توافق به تعهدات خود قطعا امکانپذیر نیست. ربیعی با بیان اینکه سخنان رییس جمهوری در ژاپن موضع جدیدی نیست، بیان کرد: از همان نخستین روزهای پس از برجام بارها مشروع بودن حضور ایران در برجام به تامین منافع ملی کشور را به‌طور شفاف و رسمی اعلام کردیم. هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است. وی افزود: ما مشغول رصد مواضع شرکایمان در برجام هستیم و قطعا اگر به آن نتیجه برسیم تصمیم رییس جمهوری دنبال می‌شود و متناسب با مواضع مثبت یا منفی و خنثی آنها تصمیمات خودمان را به موقع اتخاذ می‌کنیم. سخنگوی دولت با اشاره به قضاوت غیرمنصفانه‌ای از اینکه دولت همه چیز را به برجام یا نتایج مذاکرات خارجی متصل کرده که در سخنگویی فرصتی برای بیان آن نیست ولی در یادداشتی خواهم نوشت که هیچ دولتی به اندازه این دولت در مسائل آب، برق و زیرساخت‌های اینترنت در مناطق محروم کار نکرده و همین الان هم کاهش واردات و کمک به تولید ملی خیلی صورت گرفته است. ربیعی افزود: به اعتقاد من این انگی است برای اینکه ما دیپلماسی فعال نداشته باشیم. همانطور که در مقدمه هم عنوان کردم ما سیاست دو ستونه داریم. اقتصاد داخل را باید قوی کنیم. مردم را باید بیشتر همراه و بیشتر در کنار آنها قرار بگیریم. باید مردم را نسبت به مشکلاتی که ناشی از تحریم‌ها توجیه کنیم. در کنار آن دیپلماسی هم داشته باشیم. ما تحریم را حق ملت ایران نمی‌دانیم. وی خاطرنشان کرد: تحریم ظلمی است که ما آمده است. مانند این است که ما بگوییم فعلا زیر ظلم زندگی می کنیم تا آثار ظلم را از بین ببریم. خیر اینچنین نیست. ما هم باید آثار ظلم را از بین ببریم و هم اینکه تلاش کنیم این ظلم از بین برود.

طرف‌های برجام به جای تهدید به تعهدات خود عمل کنند/ ایران برای هر سناریویی آماده است

ربیعی در توضیح اظهارات متناقض اروپا درباره فعال‌شدن مکانیسم ماشه گفت: بر اساس اظهارات اروپایی‌ها پیش‌بینی ما این است که آن‌ها اکنون برجام را برهم نمی‌زنند و سیاست مکانیزم ماشه را راه اندازی نمی‌کنند. تمام کشورهای مهم جنوب شرقی آسیا، دوستان و شرکای شرقی ما و اروپایی‌ها به نحوی برماندن در برجام تاکید دارند. سخنگوی هیات دولت با تاکید بر اینکه ما همه طرف‌های برجام را دعوت می‌کنیم به جای تهدید به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند، گفت: در این صورت نیازی به نگرانی از کاهش قانونی و مجاز تعهدات ایران برابر عدم اجرای تعهدات دیگران به وجود نمی‌آید. وی افزود: تنها عمل به تعهدات برجامی طرف اروپایی است که می‌تواند ما را از ادامه کاهش تعهداتمان منصرف کرده و به انجام کامل آن‌ها بازگرداند. ربیعی با اشاره به اینکه معتقدیم سه کشور اروپایی به خوبی می دانند که گام‌های کاهش تعهدات ایران در صورت عمل آنها به تعهداتشان برگشت پذیر است؛ گفت: آن‌ها را دعوت می‌کنیم درباره تصمیمات و واکنش‌های احتمالی و ناموجه خود در آینده بیشتر دقت کنند چون ممکن است آسیب ترمیم‌ناپذیری به برجام وارد شود. وی گفت: موکدا باید تصریح کنیم که جمهوری اسلامی ایران با این تهدیدات از مطالبه به حق و قانونی خود عقب نخواهد نشست و برای هر سناریویی آماده هستیم.

۲ میلیون نفر اجازه بررسی دارایی و هزینه خود را دادند

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره بسته های حمایتی و معیشتی و روشن شدن تکلیف آن اظهارداشت:گفته بودیم به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود و بررسی می‌کنیم افرادی که واجد شرایط هستند اضافه می‌کنیم. در استان تهران ۵۰ درصد و شهر تهران حدود ۳۰ درصد یارانه گرفتند. طبیعی است به هر کسی هم بگویید می‌گویند نگرفتیم. ولی سیستان و بلوچستان بالای ۸۰ درصد گرفته اند. وی افزود: به نظرم بانک اطلاعات و پایگاه اطلاعاتی علائمی داده است که بتوانیم در این باره توضیح دهیم. اتفاق دیگر این است که خیلی‌ها خودشان را مستحق می‌دانند اما وضع دیگران را نمی‌دانند این پایش پایگاه های اطلاعاتی است ما باید بپذیریم افرادی که در این پایگاه استحقاق بیشتری برای دریافت داشتن قرار گرفته اند. سخنگوی دولت با بیان اینکه نزدیک به پنج میلیون نفر درخواست بررسی درآمدها و هزینه‌های خود را دادند، گفت: بیش از ۲ میلیون نفر اجازه دادند که مسائل هزینه‌ها و درآمدهایشان بررسی شود که زمان‌بر است و به مرور که به نتیجه رسیدند به این‌ها پاسخ می دهند. ما هر زمان رسیدیم به ترکیبی از درآمد و سایر درآمدها رسیده باشیم و بر اساس آن ترکیب‌ها عمل خواهد شد.

مابه التفاوت خودروهای با سهمیه تاکسی‌های اینترنتی واریز شد ربیعی در پاسخ به این پرسش که با وجود گذشت یک ماه از افزایش قیمت بنزین وزارت کشور هنوز وظایف خود را در زمینه سهمیه تاکسی‌های اینترنتی عمل نکرده است، گفت:‌ با مسئول این کار در وزارت نفت صحبت کردم. براساس بنای پیمایش، دو شرکت مهمی که دست کم در تهران مسئولیت این تاکسی های اینترنتی را دارند گزارش پیمایش ارائه می کنند و براساس پیمایش سوخت و اینکه هر خودرو چه میزان پیمایش سوخت دارد پول به کارت‌های آنان واریز شده و خواهد شد. وی ادامه داد: بعد از این نشست حتما به صورت تصادفی زنگ خواهم زد و موارد را خواهم پرسید. اما تا جایی که من اطلاع دارم پول مابه التفاوت به کارت‌های اینها واریز خواهد شد. اطلاعات من همین است که به این وعده عمل شده است. البته شکایت دیگری است مثلا می گویند مصرف خودروی ما از آنچه برای ما درنظر گرفته شده بیشتر است. اگر شما اطلاعات دیگری دارید بیان کنید چون بنای پیگیری دارم و به این موضوع عمل می شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به شبکه الجزیره درباره اینکه طرح‌هایی که در سفر روحانی به ژاپن و دیداربا شینزوآبه از سوی ژاپن مطرح شد کدام است و پاسخ ایران چیست و آیا صحت دارد که طرح‌های فرانسه با شکست مواجه شده، اظهار داشت: بله؛ در این سفر به لحاظ انسان دوستی و رابطه فرهنگی دیرین ما با ژاپن و اینکه هیچ کشوری در دنیا تحمل وضعیتی که آمریکا برای کشورهای منطقه به وجود آورده را ندارد، طرح‌هایی از سوی ژاپن مطرح شد و ما هم طرح‌هایی ارائه کردیم. وی با خودداری از بیان جزئیات این طرح افزود: قطعا برخی از این طرح ها رد شده است، اگر الگو و نظر جدیدی باشد مجدد بررسی می‌شود اما تبادل طرح‌ها وجود دارد. ربیعی درباره به شکست خوردن طرح فرانسه، گفت: طرح ابتکاری فرانسه به علت عدم انعطاف امریکایی‌ها و مواضع اولیه ما که نخست باید تحریم‌ها برداشته شود، مشکل همیشگی ایجاد کردند. با این همه از هر طرحی که منافع ملی ما را تضمین کند و در چارچوب های نظام باشد، دوباره بررسی می کنیم.

اولویت ایران همواره حفظ برجام است

ربیعی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره سفر رییس جمهوری به ژاپن و مالزی و تصمیم احتمالی دولت برای خروج از برجام و برداشتن گام پنجم در صورت عمل نکردن اروپا به تعهداتش گفت: اولویت ایران همواره حفظ برجام بوده و هست. البته بارها تاکید کرده‌ایم که برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون پایبندی همه طرفین توافق به تعهدات خود قطعا امکانپذیر نیست. سخنگوی دولت با بیان اینکه سخنان رییس جمهوری در ژاپن موضع جدیدی نیست، بیان کرد: از همان نخستین روزهای پس از برجام بارها مشروع بودن حضور ایران در برجام به تامین منافع ملی کشور را به‌طور شفاف و رسمی اعلام کردیم. هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است. وی افزود: ما مشغول رصد مواضع شرکای خودمان در برجام هستیم و قطعا اگر به آن نتیجه برسیم تصمیم رییس جمهوری دنبال می‌شود و متناسب با مواضع مثبت یا منفی و خنثی آنها تصمیمات خودمان را به موقع اتخاذ می‌کنیم. سخنگوی دولت ادامه داد: قضاوت غیرمنصفانه‌ای از اینکه دولت همه چیز را به برجام یا نتایج خارجی متصل کرده، گفته می‌شود من در جایگاه سخنگویی فرصتی برای بیان آن ندارم ولی در یادداشتی این موضوعات راخواهم نوشت. هیچ دولتی به اندازه این دولت در مسائل آب، برق و زیرساخت‌های اینترنت در مناطق محروم کار نکرده و همین الان هم برای افزایش تولید ملی و کاهش واردات اقداماتی صورت گرفته است. ربیعی افزود: به اعتقاد من این "انگی" است تا ما دیپلماسی فعال نداشته باشیم. همانطور که در مقدمه هم عنوان کردم ما سیاست "دوستونه" داریم. اقتصاد داخل را باید قوی کنیم. مردم را باید با آن بیشتر همراه کنیم. باید مردم را نسبت به مشکلاتی که ناشی از تحریم‌هاست توجیه کنیم. در کنار آن دیپلماسی هم داشته باشیم. ما تحریم را حق ملت ایران نمی‌دانیم. وی خاطرنشان کرد: تحریم ظلمی است که برما شده است. مانند این است که بگوییم فعلا زیر ظلم زندگی می‌کنیم تا آثار ظلم را از بین ببریم. در صورتی که باید آثار ظلم را از بین ببریم و هم اینکه تلاش کنیم این ظلم از بین برود.

با تحفظ‌های پالرمو و سی‌اف‌تی، نگرانی وجود ندارد

ربیعی درباره تلاش‌های دولت درروند تصویب دو لایحه «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» لوایح مرتبط با FATF و اخبار مربوط به تایید و اجرایی شدن پالرمو در مجمع گفت: امروز به نقل از یکی از اعضای مجمع این خبر را شنیدم، اما منبع رسمی و موثقی برای این خبر نتوانستم پیدا کنم. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تصویب لوایح مرتبط به FATF به نفع کشور است، گفت: برخی معتقد هستند اکنون که تحریم هستیم، مسائل مربوط به این لوایح هم به آن اضافه شود؛ با استراتژی «آب از سر گذشت چه یک وجب، چه صد وجب» اشتباه و بی معنا است و برای مردم قابل قبول نیست. ربیعی با تاکید بر این که منفعت ملی و منافع آینده ایران ماندن در FATF است، گفت: عدم تصویب لوایح مرتبط به FATF ابعاد جدیدی از محدودیت برای مردم وکشور ایجاد می‌کند. سخنگوی دولت گفت:برخی هم ابهام ایجاد می‌کنند که قبول کردن این لوایح منجر می شود که حقوق گروه های انقلابی که مبارزه آن‌ها مورد قبول ما هم هست، ما اصلا این نوع ایراد و ابهام را قبول نداریم و اصلا منجر به اتفاقی نخواهد شد. وی با بیان این که اکثر کشورهای جهان، چینی‌ها و روس‌ها هم به این کنوانسیون‌ها پیوسته اند، گفت: تمام متخصصان امنیتی کشور اعلام کرده اند حق تحفظ این کنوانسیون‌ها به اندازه‌ای هست که نگرانی وجود نداشته باشد.

ما نباید به تحریم ها، تحریم دیگری اضافه کنیم ربیعی خاطرنشان کرد: ما نباید به تحریم های موجود، تحریم دیگری اضافه کنیم. تصویب لوایح FATF درخواست دولت است، اما برای احترام به قانون به تصمیم مجلس و شورای نگهبان مجمع احترام می گذاریم و از قانون تبعیت می‌کنیم.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه